تشخیص بیماری ژنتیکی SMA با کیت های دانش بنیان ها

تشخیص بیماری ژنتیکی SMA با کیت های دانش بنیان ها

به گزارش لیمو بلاگ، مدیر مرکز رشد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از دستیابی محققان کشور به فناوری تولید کیت های نوعی بیماری عضلانی نخاعی با نام SMA خبر دادند که تابحال به کشور وارد می شد.


امیر میمندی پور در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه اعضای هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در عرصه تولید کیت های مولکولی فعال می باشند، اظهار داشت: این کیت ها شامل استخراج DNA، کیت های کلونینگ و کیت های تشخیص مولکولی انسانی و دامی می شود.
وی افزود: خوشبختانه در پژوهشگاه و مرکز رشد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک شرکتهای فناوری در حوزه های کیت های تشخیص مولکولی و کیت های تشخیص سرطان فعال شدند و کلیه محصولاتی که در این شرکت ها به تولید رسیده اند، قابل رقابت با مشابه خارجی هستند.
میمندی پور با اشاره به اینکه این کیت ها درحال ورود به بازارها هستند، تصریح کرد: بعضی از این شرکت ها موفق به صادرات محصولات خود به کشورهای منطقه شدند و به دنبال سرمایه گذار و صادرات به خارج از کشور هستند.
مدیر مرکز رشد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به اینکه دانش فنی تولید این محصولات در این پژوهشگاه موجود است، اظهار نمود: یکی از محصولات این شرکت ها کیت SMA است، این کیت تابحال به کشور وارد می شده و این شرکت موفق به تولید رقابتی این کیت با نمونه های خارجی شده است.
وی محصول دیگر مرکز رشد پژوهشگاه ژنتیک را کیت های "آنیوپلوئیدی" برای غربالگری پیش از ازدواج دانست و خاطرنشان کرد: این محصولات به صورت منطقه ای وارد بازارها شده است و محققان این محصولات به دنبال سرمایه گذاری برای توسعه بازار و بازارسازی در سطح بین المللی هستند.
آتروفی عضلانی نخاعی(Spinal muscular atrophy) که به اختصار SMA نامیده می شود، یک بیماری عصبی و عضلانی نادر است که با از دست رفتن اعصاب حرکتی و تحلیل عضلات همراه می باشد. این بیماری به نامهای آتروفی نخاعی عضلات پروگزیمال اتوزومال مغلوب و آتروفی عضلانی نخاعی ۵q هم مشهور است که به صورت ژنتیکی به فرد منتقل می شود.
این بیماری معمولاً در اثر حذف یا جهش در ژن نورون SMN۱ ایجاد می شود. این جهش سبب کاهش میزان تولید پروتئین SMN شده و در نتیجه اختلالاتی را در روند توسعه دندریت و آکسون ها بوجود می آورد.




منبع:

1402/02/01
06:04:44
5.0 / 5
393
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , تولید , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳