تشخیص عیوب همزمان در چرخ دنده های مارپیچ

تشخیص عیوب همزمان در چرخ دنده های مارپیچ

لیمو بلاگ: پژوهشگران دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تشخیص عیوب همزمان در چرخ دنده های مارپیچ برمبنای پردازش سیگنال ارتعاش و صدا شدند که در صنایع زیادی همچون توربین های بادی قابل استفاده می باشد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، حسن علوی، دانش آموخته دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تشخیص عیوب همزمان در چرخ دنده های مارپیچ برمبنای پردازش سیگنال ارتعاش و صدا» که آنرا با راهنمای دکتر عبدالرضا اوحدی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام داده است، اظهار داشت: تشخیص سریع عیوب در ماشین آلات موجب صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی در هزینه های نگهداری و تعمیرات می شود.

وی ادامه داد: از طرفی به طور معمول چندین عیب بطور همزمان در ماشین آلات پدید می آیند. پژوهش های زیادی درباب تشخیص عیوب منفرد (تنها) انجام شده، ولی در حوزه تشخیص عیوب همزمان تحقیقات کم شمار است.

وی اظهار داشت: در این پژوهش روش های نوینی برای شناسایی و طبقه بندی عیوب همزمان پیشنهاد شد و از هر دو منظر نظریه و تجربی مورد ارزیابی قرار گرفتند که حاکی از توانایی بالاتر روش های پیشنهادی در قیاس با روش های پیشین است.

بگفته محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در این پروژه، استفاده از صدای انتشار یافته از دستگاه در تشخیص عیب مورد بررسی قرار گرفت؛ از آنجا که اندازه گیری و ثبت صدای منتشره ساده و در دسترس می باشد، تشخیص عیوب برمبنای صدا پروسه تشخیص عیب را دسترس پذیرتر می کند.

علوی اضافه کرد: در این پژوهش از شبیه سازی های تئوریک و به موازات آن از آزمون های تجربی گسترده ای در لابراتوار تحقیقاتی آکوستیک دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای شناخت تاثیر عیوب بر ارتعاش و صدای تولیدشده توسط جعبه دنده استفاده شده است.

به گفته ی ایشان، در نهایت مهارتهای خلاقانه برای جدایش علائم عیوب همزمان و روش های جدید حوزه هوش مصنوعی که به یادگیری عمیق موسوم هستند، برای طبقه بندی نوع و شدت عیوب مورد استفاده قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: باتوجه به گستردگی استفاده از جعبه دنده در ماشین آلات مختلف، نتایج این پژوهش در نگهداری و تعمیرات خطوط تولید صنایع، توربین های بادی، برخی وسایل پرنده مانند هلیکوپترها، خودرو ها و حتی برخی لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی قابل استفاده می باشد.

این محقق اظهار داشت: باتوجه به نوآورانه بودن این پژوهش در حوزه های پردازش سیگنال و هوش مصنوعی، مقالات انتشار یافته از این پژوهش در مجلات بسیار معتبری با ضریب تاثیر بالا به چاپ رسیده است.

علوی اضافه کرد: در ادامه این پژوهش می توان توسعه روش های پیشنهادی با هدف تشخیص و طبقه بندی عیوب بسیار خفیف و تشخیص عیوب همزمان در ماشین آلات پیچیده تر را که علاوه بر جعبه دنده شامل بخش های دیگری است، مدنظر قرار داد.

وی با اشاره به خاصیت های این طرح، اظهار داشت: تشخیص عیوب همزمان، ارزیابی های گسترده نظریه و تجربی، مدل سازی دینامیکی عیوب، استفاده از سیگنال صدا خاصیت های این پروژه شمرده می شود.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، وی اشاره کرد: شیوه های مطرح شده در این طرح کاملاً نوین هستند و مشابه داخلی و خارجی ندارند.

وی افزود: همین طور بهبود دقت تشخیص عیوب و ساده کردن تشخیص عیوب بوسیله صدای منتشره از مزیت های این پروژه شمرده می شود. همین طور ایجاد و یا بهبود سامانه های عیب یابی و پایش وضعیت ماشین آلات از دیگر خاصیت های این پروژه شمرده می شود.





منبع:

1402/02/04
05:15:55
5.0 / 5
383
تگهای خبر: پژوهش , تولید , خودرو , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴