آغاز نبرد ربات ها از امروز در واحد علوم و تحقیقات

آغاز نبرد ربات ها از امروز در واحد علوم و تحقیقات

به گزارش لیمو بلاگ، هفدهمین دوره رقابت های ربوکاپ آزاد ایران در حالی از امروز چهارشنبه در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد کار خویش را شروع کرد که دست اندرکاران این رویداد امیدوارند بتوانند با افزایش ˮچگالی رباتˮها، فناوری هوش مصنوعی را در همه صنایع کاربردی کنند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، در مدارس، کارخانه ها، شرکت ها، ادارات و به صورت کلی هر جایی که انسان حضور دارد، میتوان ردپایی از آدم های آهنی با نام شناسنامه ای ربات ها را مشاهده کرد.
این ربات ها به انسان ها کمک می کنند که نه تنها کیفیت و سرعت انجام فرآیندها ارتقا یابد، بلکه به عنوان فرشتگان نجات در هر شرایطی که جان انسان در معرض خطر قرار دارد، وارد صحنه شوند و کلیه فرآیندها از امداد و نجات تا نصب لرزه نگار در زیر دریا را اجرایی کنند.
ربات ها آنقدر در زندگی ما نقش مهمی ایفا می کنند که به قول دکتر مرتضی موسی خانی، رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران، در کشوری مانند چین که با مازاد نیروی انسانی مواجه می باشد، مبادرت به توسعه ربات ها بخصوص در قسمت صنعتی کرده اند، چون که مهندسان این کشور بر این اعتقاد هستند که ربات ها فرآیندها را باکیفیت بالاتری پیاده سازی می کنند.
همین رویکرد امروزه با اصطلاح جدید "چگالی ربات ها" مطرح شده و این مفهوم تعداد ربات ها نسبت به تعداد کارگرها را تعریف می کند.
بر مبنای داده های فدراسیون بین المللی، سرعت اتوماسیون صنعتی در سرتاسر جهان توسعه یافته، به شکلی که به ازای هر ۱۰ هزار کارمند انسانی، در سرتاسر جهان ۸۵ ربات طراحی شده و این عدد در اروپا دارای تراکم ربات ۱۰۶ واحد به ازای هر ۱۰ هزار نیروی انسانی است.
این تعداد در آمریکا و آسیا به ترتیب ۹۱ و ۷۵ است، ولی چین یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان رشد در اتوماسیون صنعتی را ثبت کرده؛ اما در هیچ کجا مانند کره جنوبی شاهد میدان دادن به ربات ها نیستیم.
هم اکنون به ازای هر ۱۰ هزار کارگر در ژاپن ۳۵۲ ربات، در کره ۱۷۳ ربات، در آلمان ۱۷۱ ربات، در ایتالیا ۱۳۰ ربات، در سوئد ۱۱۷ ربات، در فنلاند ۹۹ ربات و در فرانسه ۸۴ ربات وجود دارد.
این چگالی برای کل صنایع است و اگر چگالی ربات در صنعت خودرو را در نظر بگیریم، در ژاپن ۱۷۱۰ ربات به ازای هر ۱۰ هزار کارگر وجود دارد، این رقم برای ایتالیا ۱۶۰۰، آلمان ۱۱۸۰، فرانسه ۱۱۲۰، اسپانیا ۹۵۰، ایالات متحده امریکا ۷۷۰ و انگلستان ۶۱۰ ربات است.
در ایران آمار دقیقی از تعداد ربات ها وجود ندارد، اما برخی ها براین باورند که کل ربات های صنعتی در ایران به ۱۰۰۰ دستگاه برسد.
مسابقه ای برای رقابت ربات ها
ایده برگزاری ربوکاپ برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ توسط پروفسور آلن مک ورث از دانشگاه بریتیش کلمبیا (British Columbia) کانادا در مقاله ای عنوان شد و پس از آن تعدادی از محققان کشور ژاپنی به بررسی امکان پذیری برگزاری مسابقه فوتبال ربات ها پرداختند و این بررسی ها منجر به تأسیس رقابت های Robot J-League که بعد به RoboCup تغییر نام داد، از سال ۱۹۹۶ شد.
ایران هم در ابتدا با اعزام تیم هایی به این رقابت های جهانی وارد دنیای ربات ها شد و پایه ریزی مسابقه ربوکاپ در ایران از جانب دانشگاه آزاد گام دیگری بود تا کشور همزمان با توسعه علم رباتیک و هوش مصنوعی در تلاش باشد تا این ابزارها را در حوزه های مختلف به کارگیرد.
نخستین دوره این رقابت ها در فروردین ماه سال ۱۳۸۵ انجام شد که طی آن ۱۱۶ تیم در ۷ لیگ به رقابت پرداختند، ضمن آنکه ۵ تیم از خارج هم در آن حضور داشتند.
دوره زمان برگزاری تعداد تیم تعداد لیگ تعداد تیم های خارجی دوره اول فروردین ۱۳۸۵ ۱۱۶ ۷ ۵ دوره دوم فروردین ۱۳۸۶ ۲۳۶ ۱۵ ۶ دوره سوم فروردین ۱۳۸۷ ۲۴۳ ۱۷ ۷ دوره چهارم فروردین ۱۳۸۸ ۲۸۰ ۱۸ ۵ دوره پنجم فروردین ۱۳۸۹ ۲۸۴ ۲۲ ۸ دوره ششم فروردین۱۳۹۰ ۳۴۰ ۲۲ ۱۳ دوره هفتم فروردین ۱۳۹۱ ۳۳۰ ۲۵ ۱۳ دوره هشتم فروردین ۱۳۹۲ ۳۰۱ ۲۵ ۱۳ دوره نهم فروردین ۱۳۹۳ ۲۹۵ ۲۴ ۱۴ دوره دهم فروردین ۱۳۹۴ ۳۰۱ ۲۶ ۱۱ دوره یازدهم فروردین ۱۳۹۵ ۲۷۲ ۲۶ ۹ دوره دوازدهم فروردین ۱۳۹۶ ۳۲۰ ۲۶ ۱۰ دوره سیزدهم فروردین ۱۳۹۷ ۲۰۹ ۲۵ ۱۰ دوره چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۹ ۸۲ ۹ ۶ دوره پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۳۷ ۱۷ ۶ دوره شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۳۵ ۹ ۶ هفدهمین مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در ۱۴ لیگ و در دو بخش دانش آموزی و بزرگسالان از امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه انجام می شود. در این دوره از رقابت ها ۱۵۰۰ دانشجو و دانش آموز در چارچوب ۲۳۰ تیم با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
جزئیات لیگ های این رقابت ها به این شرح است:

لیگ دانش آموزی
فوتبالیست دانش آموزی
شامل لیگ های فوتبالیست وزن آزاد دانش آموزی، فوتبالیست وزن سبک دانش آموزی، فوتبالیست وزن سبک پرایمری دانش آموزی و شبیه ساز ربات فوتبالیست دانش آموزی.
امدادگر دانش آموزی
شامل لیگ های ربات های امدادگر دانش آموزی لاین، امدادگر دانش آموزی ماز، امدادگر مقدماتی پرایمری دانش آموزی، امدادگر مقدماتی سکندری دانش آموزی و شبیه ساز امدادگر ماز دانش آموزی.
فضای مشترک
فضای مشترک پرایمری دانش آموزی و فضای مشترک سکندری دانش آموزی.
اینسایتو (RMRC)
شامل بخش های RMRC پرایمری و RMRC سکندری.
دموی دانش آموزی
شامل دموی پرایمری دانش آموزی و دموی سکندری.

لیگ های بخش بزرگسال
لیگ ربات های انسان نمای کوچک
ربات های سرویس رسان در کار
ربات پرنده
خودروی خودران
شبیه سازی سه بعدی فوتبال
شبیه سازی دو بعدی فوتبال
شبیه سازی فوتبالیست دوبعدی-استارتر
شبیه سازی امدادگر
ربات مجازی امدادگر

لیگ کاوشگر مریخ
در امتداد هم افزایی بیشتر و استفاده از تمام ظرفیت موجود دانشجویی و دانش آموزی، نخستین لیگ کاوشگر فضایی همزمان با مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران (ایران اوپن ۲۰۲۳) در اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می گردد.
این لیگ در دو فاز طراحی و عملیاتی برگزار می شود که در آخر فاز اول ۵ تیم برتر به گام نهایی یعنی فاز عملیاتی راه خواهند یافت. ۵ پلت فرم هوشمند مریخ نورد برای تیم های برگزیده فاز اول در نظر گرفته شده است که تمام تیم ها در فرصتی پژوهشی برابر بر روی جنبه های نرم افزاری و ارتقای سخت افزاری (متناسب با ماموریت) خواهند پرداخت و در روز موعود، همزمان با روزهای برگزاری مسابقات ایران اوپن، آموخته های خویش را به معرض آزمایش و نمایش قرار خواهند داد.



1402/02/06
01:55:49
5.0 / 5
359
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱