رئیس صندوق نوآوری در رویداد تبادل فناوری در صنعت غذایی:

فاصله بسیاری تا نفوذ مطلوب فناوری در قسمت کشاورزی داریم

فاصله بسیاری تا نفوذ مطلوب فناوری در قسمت کشاورزی داریم

به گزارش لیمو بلاگ، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه باآنکه در زمینه نفوذ فناوری در قسمت های کشاورزی و امنیت غذایی اتفاقات خوبی افتاده است، اما همچنان فاصله بسیاری تا نقطه مطلوب داریم، اظهار داشت: بر مبنای آمار نزدیک به ۵ درصد از شرکتهای دانش بنیان در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی فعالیت می نمایند، اما با ظرفیتی که کشورمان در حوزه کشاورزی دارد، همچنان فاصله بسیاری تا نفوذ مطلوب فناوری در قسمت کشاورزی داریم.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، محمدصادق خیاطیان امروز در رویداد تبادل فناوری حوزه صنعت غذایی که به میزبانی صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از برقراری ارتباط میان شرکتهای دانش بنیان حوزه کشاورزی و صنایع بزرگ فرآوری مواد غذایی بیان نمود: امروز مبحث دانش بنیان در کشور به یک امر جاری و به یک باور و فرهنگ عمومی تبدیل گشته است. وقتی شرایط کنونی را با چند سال قبل بررسی می نماییم، این ارتقاء باور عمومی نسبت به مقوله دانش بنیان کاملا چشمگیر و قابل مشاهده می باشد.
وی ادامه داد: این افزایش توجه به حوزه فناوری در همه سطوح جامعه اتفاق افتاده است. امروز مقوله دانش بنیان چه در سطح مسؤلان کشور و چه در سطح جامعه نخبگانی، صنعتگران و کارآفرینان، دیگر امری تزئینی و لوکس تلقی نمی گردد، بلکه از لزوم های اجتناب ناپذیر اقتصادی کشور به شمار می آید و نقش بسیار مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی ایران دارد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: چنین نگرشی جز با همت و کوشش جهادگونه شرکتهای دانش بنیان میسر نشده است. این شرکت ها در سالهای گذشته در یک میدان مبارزه جنگیده اند تا نقش خویش را اثبات کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: امروز شاهد پیشرفت مفهوم فناوری و دانش بنیان در صنایع مختلف کشور هستیم، به صورتی که حوزه تجهیزات دارویی، فناوری اطلاعات، نفت و گاز و دیگر بخش ها تحت تأثیر فعالیتهای دانش بنیان قرار گرفته و برپایه فناوری حرکت می کنند.
فعالیت حدود ۵ درصد از شرکتهای دانش بنیان در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به اینکه باآنکه در زمینه نفوذ فناوری در قسمت های کشاورزی و امنیت غذایی اتفاقات خوبی افتاده است، اما همچنان فاصله بسیاری تا نقطه مطلوب داریم، اظهار داشت: بر مبنای آمار نزدیک به ۵ درصد از شرکتهای دانش بنیان در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی فعالیت می نمایند، اما با ظرفیتی که کشورمان در حوزه کشاورزی دارد، همچنان فاصله بسیاری تا نفوذ مطلوب فناوری در قسمت کشاورزی داریم. در واقع امروز حدود ۴۰۰ شرکت دانش بنیان در قسمت های مختلف کشاورزی فعال هستند؛ این عدد به ما نشان داده است که هنوز به لحاظ آماری شرکتهای کمی در این عرصه فعال می باشند.
ایشان در ادامه مبحث «امنیت غذایی» را موضوعی راهبردی نه تنها در ایران که در خیلی از کشورهای دنیا توصیف کرد و اظهار داشت: امروزه گزارش های گوناگونی در حوزه آینده پژوهی منتشر می شود که نشانگر آن است که مبحث امنیت غذایی یکی از چالش های بزرگ دنیا در سالهای آینده خواهد بود، بر این اساس چنین مساله ای مسئولیت همه ما را سنگین می کند که در این مورد بیشتر از پیش فعالیت نماییم.
این استاد دانشگاه همینطور ضمن اشاره به ظرفیتهای بالای کشور در حوزه نیروی انسانی، آنرا «فوق العاده» عنوان نمود و اظهار داشت: نیروی انسانی مهم ترین سرمایه در کشور بخصوص در حوزه فناوری بشمار می رود. تنها در حوزه مهندسی آمارها نشان داده است که ایران جایگاه بسیار خوبی در زمینه تربیت مهندس در دنیا دارد. در حوزه کشاورزی هم این نیروی انسانی از ظرفیت بالایی برخوردار می باشد.
خیاطیان افزود: از طرفی زیرساخت های طبیعی منحصربه فردی در حوزه کشاورزی داریم. همچون این امکانات اینست که ما کشوری چهار فصل هستیم و شرایط آب و هوایی زمینه را برای کارهای نوآورانه در صنعت غذایی فراهم آورده است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در قسمت دیگری از سخنان خود بر این نکته تصریح کرد که امروز به واسطه فعالیتهای شرکتهای توانمند خصوصی در صنایع غذایی، زمینه برای رقابت پذیری در کشور فراهم گشته است.
وی ادامه داد: امروز ما شاهد یک فضای رقابتی در این عرصه هستیم که می تواند الگویی برای سایر بخش های صنعتی هم باشد. از طرفی بازار بزرگ داخل کشور، منطقه و همینطور سایر بازارهای بالقوه صادراتی، فضا را برای توسعه فعالیتهای صنعت غذایی باز می کند و می توانیم امیدوار باشیم که این ظرفیت ها در توسعه شرکتهای دانش بنیان حوزه کشاورزی هم نقش ایفا کنند.
خیاطیان اظهار داشت: تلاش رویداد تبادل فناوری در صنعت غذایی بر اینست که یک فضای بهم رسانی میان صنایع غذایی و شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزه امنیت غذایی شکل گیرد که ارتباط هر چه بیشتر میان صنایع بزرگ و دانش بنیان ها اتفاق بیفتد. با چنین پیوندی بومی سازی خیلی از فناوری هایی که در این عرصه مورد نیاز است، اتفاق خواهد افتاد. توسعه صادرات هم از دیگر نتایج این ارتباط و همکاری است. از ثمرات دیگری که میتوان در این عرصه پیش بینی نمود، تکمیل زنجیره ارزش حوزه صنایع غذایی چه در قسمت تولید، چه در قسمت ماشین آلات و تجهیزات و چه در قسمت توزیع و مصرف است. در همه بخش های این زنجیره ارزش، نمونه های موفقی از شرکتهای دانش بنیان حضور دارند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: ما در صندوق نوآوری وظیفه خود می دانیم که از این ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان حمایت نماییم. در این عرصه ما مسئولیت و وظیفه خود می دانیم که حوزه تأمین مالی شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزه امنیت غذایی را بیشتر از گذشته تقویت نماییم.
به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در این رویداد بعضی از گروههای بزرگ صنعتی فعال در تولید مواد غذایی حضور داشتند و به عرضه نیازهای خود به شرکتهای دانش بنیان پرداختند. در حاشیه این رویداد هم نمایشگاهی از توانمندی ها و محصولات ۵۸ شرکت دانش بنیان فعال در صنعت غذایی در محل صندوق نوآوری برپا شد. همینطور پنج شرکت از گروههای صنایع غذایی در این نمایشگاه غرفه داشتند.





منبع:

1402/03/10
10:00:05
5.0 / 5
305
تگهای خبر: تولید , دانش بنیان , دانشگاه , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳