تطابق بیش از ۱۴۰۰ محصول نانویی با استانداردهای ملی و بین المللی

تطابق بیش از ۱۴۰۰ محصول نانویی با استانداردهای ملی و بین المللی

لیمو بلاگ: تا پایان فروردین ماه سال جاری تعداد 1539 محصول مبتنی بر تکنولوژی نانو تولید شده است که از این تعداد 1423 محصول دارای گواهینامه نانو مقیاس شده اند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، شرکت های فناور ایرانی در ابتدای شروع توسعه فناوری نانو در سال ۸۷ تعداد ۱۱ محصول مبتنی بر تکنولوژی نانو را به تولید رساندند. این عدد در سال ۸۸ به ۲۳ محصول و در سال ۸۹ به ۵۲ محصول رسید.
این عدد تا حالا روند افزایشی داشته است به شکلی که در کل محصولات تولید شده فناورانه مبتنی بر نانو در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۴۲۸ رسید و از شروع سال ۱۴۰۲ تا حالا ۱۵۳۹ محصول از این شرکتها به تولید رسیده است.


از طرف دیگر ستاد نانو در امتداد نظارت بر حفظ کیفیت محصولات نانو، بر طبق شاخص هایی مبادرت به صدور گواهینامه نانو مقیاس کرده است.
تنها مرجع رسمی برای معرفی محصولات فناوری نانو ایران که دارای گواهینامه نانومقیاس از ستاد نانو هستند، پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران است. این پایگاه برای معرفی محصولات دارای گواهینامه نانومقیاس راه اندازی شده و هر محصول در شش بخش "معرفی، کاربرد"، "خصوصیات"، "کاربرد فناوری نانو در محصول"، "دستورالعمل استفاده و نگهداری"، "ایمنی" و "بسته بندی" عرضه شده است.
به محصولاتی که در عرصه فناوری نانو قرار می گیرند، گواهینامه نانومقیاس اعطا می شود. این گواهینامه اعتبار یک ساله دارد و قابل تمدید است. همین طور در طول مدت اعتبار جهت اطمینان از ثبات مقیاس و خواص محصول تولیدی، از طرف این ستاد بازرسی های دوره ای از شرکت به انجام می رسد.
برمبنای آمارهای این پایگاه تعداد تجهیزات و محصولاتی دارای گواهی نانومقیاس تا پایان فروردین ۱۴۰۲ به رقم ۱۴۳۲ رسیده است. تعداد شرکت هایی که موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شده اند، به ۳۴۶ شرکت است.
برمبنای آخرین بروزرسانی انجام شده در پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران، حوزه "حمل و نقل" با ۲۲ درصد بیشترین سهم را در بین حوزه های صنعتی دارای گواهی نانومقیاس دارد. بعد از آن، "مواد اولیه" با ۲۰ درصد، تجهیزات" با ۱۷ درصد، "عمران و ساختمان" با ۹ درصد، "خدمات و ملزومات صنعتی" با ۸ درصد، "دارو بهداشت و سلامت" با ۷ درصد و "انرژی، نفت و صنایع وابسته با 5 درصد قرار دارند.
گواهینامه نانومقیاس به محصولاتی اعطا می شود که تولیدکننده آن علاوه بر رعایت الزامات فنی، سایر الزامات تولیدی و تجاری مندرج در بخشنامه های مؤسسه(از جمله پروانه ساخت و یا بهره برداری، واحد کنترل کیفیت فعال، حضور کارشناس نانو در شرکت و غیره) را رعایت کرده و قرارداد اعطای گواهینامه نانومقیاس را امضا می کند.
مواد و محصولاتی در عرصه فناوری نانو قرار می گیرند و به آنها تأییدیه نانومقیاس اعطا می شود که مطابق با استاندارد ملی ۱۲۰۹۸ و استانداردهای بین المللی(ISO/TS) ۲۷۶۸۷ در پروسه بازرسی موارد زیر را دارا باشند:
مقیاس بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر
مهندسی بودن پروسه تولید
بهبود خواص نسبت به محصول مشابه(نمونه شاهد بدون استفاده از فناوری نانو)



1402/03/12
14:31:45
5.0 / 5
325
تگهای خبر: بین المللی , تكنولوژی , تولید , خدمات
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳