قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خبر داد؛

۱۰۰۰ نخبه در راه استخدام در دستگاه های دولتی

۱۰۰۰ نخبه در راه استخدام در دستگاه های دولتی

به گزارش لیمو بلاگ، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: امسال با مساعدت سازمان اداری استخدامی 1000 نفر از نخبگان در راه استخدام در دستگاه های اجرائی قرار گرفته اند.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سید سلمان سیدافقهی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، ضمن تاکید بر لزوم اطلاع رسانی در عرصه نخبگان، اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد انتظارات مردم و رهبری را در عرصه نخبگان برآورده کند.
وی اضافه کرد: بنیاد در صدد است با ارائه طرح ها و برنامه های مختلف، فضای فقط دریافت خدمت را به سمت حل مسائل مهم کشور جهت دهی کند که البته فرد نخبه برای این مهم باید ابزار کافی در اختیار داشته باشد تا بتواند به اثربخشی مورد انتظار در جامعه برسد. یکی از ابزارهای مهم برای نیل به این هدف، اشتغال نخبگانی است.
لزوم تنوع ‎بخشی به مسیرهای به کارگیری نخبگان
سید افقهی ضمن تاکید بر لزوم تنوع ‎بخشی به مسیرهای به کارگیری نخبگان، به اجرای طرح بورسیه صنعتی اشاره نمود و افزود: اشتغال نخبگان یک چالش بزرگ برای کشور است به ویژه این که نمی توان همه نخبگان را در دستگاه های دولتی و در بخش دولتی مشغول به فعالیت کرد. بنیاد ملی نخبگان برای پاسخ به این نیاز طرح های مختلفی همچون بورسیه صنعتی را طراحی و اجرا می کند تا فرد متناسب با رشته تحصیلی در شرکت و صنعت پذیرنده مشغول فعالیت شود.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: در این طرح، فرد مستعد در هنگام تحصیل با صنعت و ادبیات آن آشنا می شود و می تواند به تجربه و توانمندی لازم برای اثرگذاری در عرصه صنعت برسد و آموزش های غیردانشگاهی را نیز فرابگیرد تا بعد از دوران تحصیل، به شرط رسیدن به استانداردهای لازم، وارد فضای جدی حل مسئله در شرکت پذیرنده شود.
وی تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان متناسب با لایه های مختلف نخبگی تسهیلاتی را به جامعه نخبگانی ارائه می دهد و متناسب با سطح نخبگی فرد انتظارات متقابلی را نیز تعریف می کند. در حقیقت انتظاری که بنیاد ملی نخبگان از مستعد دوره دانش آموزی دارد، موفقیت در راه علمی و تحقیق است اما در عرصه دانشگاهی فرد مستعد باید به تدریج وارد فضای حل مسائل واقعی کشور شود و در راه رفع مسائل و ارائه راه حل برای وطن فعالیت کند. در این چرخه در سطوح بالاتر نخبه باید بتواند مشکلات کلان اقتصاد و صنعت را حل کند و در آخر این مسیر ضمن تبدیل شدن به یک الگوی مطلوب برای نسل جوان در بخش نظریه پردازی نیز به اثرگذاری برسد.
نقش بورسیه صنعتی در عرصه آمایش سرزمینی
سید افقهی با اشاره به این که در طرح بورسیه صنعتی، شرکت های پذیرنده دانشجویان بورسیه همگی خصوصی هستند، اظهار داشت: در این طرح، ۳۰۰ شرکت حضور دارند که ۶۷۰ رشته-محل را شامل می شوند. علاوه بر آن، شرکت های پذیرنده‌ی دانشجو در استان محل تحصیل او قرار دارند که این مهم می تواند در عرصه آمایش سرزمینی نقش و اثرگذاری بالایی داشته باشد. در حقیقت، این طرح در هویت بخشی و نظم دهی به کارهای دانشگاه نیز بصورت عملی اثرگذار می باشد و می تواند نقش دانشگاه را در توسعه منطقه ای تعریف و پررنگ کند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد: در سال تحصیلی جاری، تعداد ۱۴۸۰ نفر از طرح بورسیه تحصیلی استفاده می نمایند. این افراد پس از معرفی چند برابر ظرفیت به صنعت، در صورت مشمول شدن، به میزان حضور هفتگی، از بنیاد ملی نخبگان و شرکت پذیرنده دریافتی ماهانه خواهند داشت. به عبارت بهتر، افراد بورسیه شده در سال اول یک روز در هفته و در سالهای بعد روزهای بیشتری از هفته را در صنعت می گذرانند و در هر دوره متناسب با میزان حضور، از حقوق برخوردار خواهند شد.
اجرای طرح بورسیه صنعتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا
سید افقهی تصریح کرد: این طرح امسال تنها در مقطع کارشناسی اجرا می شود اما در سالهای آتی باتوجه به نقش مهم مستعدان برتر و نخبگان دوره‌ی تحصیلات تکمیلی در حل مسائل جاری کشور و رفع مشکلات موجود در صنعت و اقتصاد، طرح بورسیه صنعتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز اجرا می گردد.
بورسیه صنعتی و عدالت شغلی
وی با اشاره به نقش مهم طرح بورسیه صنعتی در عدالت شغلی، افزود: در این طرح فرد برمبنای رتبه و رشته خود به شرکت معرفی می گردند و کانال ورودی فرد به مرحله‌ی مصاحبه، مسیری امن و رقابتی بزرگ و ملی به نام کنکور سراسری است، از طرفی، مجموعه پذیرنده‌ی دانشجوی بورسیه نیز گزینش نهایی را انجام می دهد تا از بین افراد معرفی شده، بهترین نفرات بتوانند مشمول طرح بورسیه شوند؛ البته در این چرخه، ترکیب افراد ورودی به مرحله گزینش در اختیار صنعت نیست بلکه افراد برمبنای رتبه‌ی خود در کنکور سراسری و انتخاب رشته خود در راه گزینش قرار می گیرند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد: امید است با این طرح، تعداد مستعدان بومی که می توانند در دانشگاه ها استان تحصیل کنند و در صنایع استان فعال شوند، افزایش یابد و امیدواریم این طرح در بومی گزینی دانشجویان بورسیه موفق عمل کند.
ارائه‌ی تسهیلات نظام وظیفه تخصصی به مشمولان طرح بورسیه صنعتی
سید افقهی با اشاره به ارائه‌ی تسهیلات نظام وظیفه تخصصی به مشمولان طرح بورسیه صنعتی، گفت: بمنظور هدفمند کردن دوره نظام وظیفه، برمبنای توافقات انجام شده با ستاد کل نیروهای مسلح، مقرر است مشمولان این طرح دوره‌ی سربازی خودرا در شرکت پذیرنده بگذرانند تا از این طریق هم دوره نظام وظیفه را گذرانده باشند و هم در راه توانمندی و اثرگذاری در صنعت بصورت پویا حرکت کنند؛ این مهم البته پیش تر در مورد فعالان شرکت های دانش بنیان نیز انجام شده بود.
وی در ادامه با اشاره به لزوم ارتقاء حس مسئولیت پذیری اجتماعی در اجتماع نخبگانی، تاکید کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، حاکمیت نسبت به نخبگان وظایف بطورکامل مشخصی دارد که این وظایف را می توان توجه ویژه و ارج گذاری به این افراد دانست اما نخبگان نیز نسبت به کشور وظایفی دارند و نباید رابطه این افراد با حاکمیت فقط مطالبه گرایانه و متوقعانه باشد. به عبارت بهتر، رابطه حاکمیت و نخبگان، یک رابطه دوسویه است که در آن حاکمیت نخبگان را مورد حمایت و توجه ویژه قرار می دهد و در ازای آن، نخبگان نیز بالاترین اثربخشی را در راه توسعه کشور برجای می گذارند.
تبعیض در عرصه نخبگان عین عدالت است
سید افقهی با اعلان اینکه تبعیض در عرصه نخبگان و حمایت ویژه از این افراد به فرموده رهبری عین عدالت است، اضافه کرد: با اعطای این امتیازات حداقلی، از طرفی مهاجرت نخبگان کاهش می یابد و حاکمیت می تواند وظیفه ذاتی خودرا در قبال این افراد انجام دهد و از جانب دیگر، این افراد منشأ اثرگذاری در حل مسائل کشور خواهند بود.
تصمیم سازی و تصمیم گیری نخبگان در سطوح حاکمیتی
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بیان داشت: نظام آموزشی ایران چه در دوره مدرسه و چه در دانشگاه های سراسری، بطورکامل رایگان است؛ بدین سبب می توان اذعان کرد مسیر نخبگی تحصیلی در ایران جزو کم خرج ترین مسیرها در جهان است. به همین جهت فردی که در این راه به مرحله نخبگی می رسد یا در این راه حرکت می کند، باید نسبت به کشور، انقلاب و وطن ادای دین و تکلیف کند. در این راه البته دولت نیز باید فضای فعالیت متناسب با سطح و تخصص نخبگان را در اختیار آنان قرار دهد تا نخبه متناسب با داشته ها و اندوخته های خود بتواند در راه اثرگذاری گام بردارد. بنا بر این بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد با اعطای برخی تسهیلات زمینه را برای ورود نخبگان در لایه های بالای علمی و سیاسی و اجرائی کشور فراهم آورد تا این افراد در مقام تصمیم سازی و تصمیم گیری وارد شوند و بخشنامه جذب نخبگان در دستگاه های اجرائی با همین دید و با همین نگاه به تصویب رسید و در حال اجراست.
بخشی از نخبگان باید وارد بدنه حاکمیت شوند
وی افزود: بنیاد ملی نخبگان معتقد می باشد قسمتی از نخبگان باید وارد بدنه حاکمیت شوند چون تصمیم سازی، تصمیم گیری، ریل گذاری و سیاستگذاری کشور باید به دست نخبگان صورت گیرد تا این افراد بتوانند با ذهن پویا و خلاق خود لطمه های بزرگی مانند دیوان سالاری را رفع و برای برون رفت از مشکلات موجود در بدنه سیستم اجرائی راهکارهای منطقی ارائه دهند؛ البته برخی نخبگان نیز باید در بخش خصوصی فعال شوند تا بتوانند در سایر حوزه ها و خصوصاً اقتصاد نقش آفرینی کنند.
۱۰۰۰ نفر از نخبگان در راه استخدام در دستگاه های دولتی
سید افقهی افزود: در موضوع جذب نخبگان در دستگاه های اجرائی، بنیاد ملی نخبگان به تناسب شغل با تخصص و سطح نخبگی فرد تاکید دارد. در حقیقت، صرف اشتغال فرد در دستگاه اجرائی هدف نیست بلکه هدف اصلی قرارگیری فرد در نقطه اثرگذاری تخصصی است. بنا بر این از سال آینده در این طرح شغل-محل تعریف می شود تا افراد متقاضی در یک پروسه شفاف از همان ابتدا برای شغلی مشخص در دستگاه مشخص اقدام کنند؛ البته امسال نیز با مساعدت سازمان اداری استخدامی ۱۰۰۰ نفر از نخبگان در راه استخدام در دستگاه های اجرائی قرار گرفته اند.
بنیاد ملی نخبگان پروسه اشتغال نخبه در دستگاه اجرائی را رصد می کند
وی افزود: نکته مهم دیگر، پایش و نگهداشت فرد در دستگاه اجرائی است. بنیاد ملی نخبگان پس از جذب همچنان پروسه اشتغال نخبه را رصد می کند تا فرد برمبنای توانمندی و قابلیت های نخبگی خود، در راه اثربخشی قرار داشته باشد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به موضوع مهاجرت نخبگان، اشاره کرد: طبق آمار مؤسسات معتبر دنیا مانند پروژه‌ی ایران ۲۰۴۰ که در دانشگاه استنفورد انجام شده و آخرین اطلاعات آن مربوط به سال ۲۰۱۸ است، مهاجرت نخبگان از شروع انقلاب تا به امروز از ۱.۵ درصد جمعیت کل مهاجران به خارج از کشور بوده نسبت به کل جمعیت کشور، که بعد از ۴۰سال با حجم عجیب تحریم، فشار و مشکلاتی که داشتیم به حدود ۳ درصد بالا رفته است، کسی منکر مهاجرت نیست و باید برای آن فکر شود، اما نکته مهم این است که بخش زیادی از این مهاجران، مهاجران موقت هستند؛ یعنی حدود ۴۰ درصد از این تعداد به کشور بازمی گردند. با این همه کشور باید در موضوع مهاجرت نخبگانی تمهیدات ویژه ای بیاندیشند و امیدوار هستم در امتداد خدمت رسانی به مردم عزیزمان به وظایفمان عمل نماییم.


منبع:

1402/06/09
13:20:33
5.0 / 5
373
تگهای خبر: دانش بنیان , دانشگاه , رایانه , سازمان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳