دهقانی در بازدید وزیر علوم و هیات همراه از ISC اعلام كرد

آمادگی ISC برای عرضه خدمات پژوهشی به دانشگاه های منطقه ۷

آمادگی ISC برای عرضه خدمات پژوهشی به دانشگاه های منطقه ۷

لیمو بلاگ: رئیس مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری از آمادگی این مركز و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای ارائه خدمات پژوهشی به دانشگاه های منطقه ۷ آگاهی داد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر محمد جواد دهقانی، رئیس مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در بازدید وزیر علوم از مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ضمن تشكر از حضور وزیر علوم و هیات همراه، در مورد طرح تجمیع خدمات پژوهشی و آزمایشگاهی، توسط دانشگاه های معین و استفاده مشترك از خدمات توسط دانشگاه های هر منطقه، از سوی مركز منطقه ای و ISC در مورد عرضه خدمات پژوهشی به دانشگاه های منطقه ۷ اعلام آمادگی كرد.
دكتر منصور غلامی، وزیر علوم هم در این دیدار اظهار نمود: امیدواریم با دریافت نظرات روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به جمع بندی های خوبی برسیم كه یقیناً در تصمیم گیری های آتی وزارت علوم موثر خواهد بود.
وی همینطور بر اهمیت همكاری دانشگاه های كشور در جلوگیری از وقوع بلایای طبیعی، صدمه شناسی و عرضه طرح های پژوهشی در این خصوص تصریح كرد.
وی در مورد طرح آمایش دانشگاه ها كه هنوز نهایی نشده است هم این اطمینان را داد كه تلاش خواهد شد تا از نظرات دانشگاه ها و صاحب نظران در این طرح استفاده گردد.
غلامی همینطور به ضرورت فراهم آوردن زیر ساخت های لازم جهت آموزش مجازی توسط دانشگاه پیام نور اشاره نمود و در انتها متذكر شد كه هدف اصلی آموزش عالی بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، كیفیت بخشی به آموزش كشور، هم افزایی، پیشگیری از موازی كاری و عرضه خدمات است كه در این راه باید تمام دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی همگام پیش روند.
وی همینطور با اشاره به عملكرد رو به رشد دانشگاه ها و مراكز آموزشی استان فارس، از عملكرد آنها در جهت كسب این جایگاه ارزشمند قدردانی نمود.
دكتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به محدود بودن بودجه تامین تجهیزات دانشگاهی، بر اهمیت تمركز بخشی به امكانات و تجهیزات پژوهشی و آزمایشگاهی در استان ها تاكید كرده و خواهان استفاده دانشگاه ها و مراكز پژوهشی هر استان از امكانات به صورت مشترك و بهره گیری از دانشگاه های معین شد.
وی همینطور عرضه طرح های دانشگاهی متناسب با پتانسیل های هر شهرستان را خواهان شد و تصریح كرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی بر روی این طرح ها، نه تنها به حل معضل كمبود اشتغال در شهرستان ها خواهد انجامید، بلكه از انحراف سرمایه گذاری های خصوصی به سمت بازار مسكن، طلا و ارز جلوگیری خواهد نمود.
برومند همینطور بر بازبینی در جذب دانشجویان كارشناسی ارشد و دكترا تاكید و در نظر گرفتن نیاز شغلی جامعه را مبنای جذب دانشجو اعلام نمود.
در حاشیه این دیدار وزیر علوم از موزه قرآنی مركز منطقه ای بازدید كرد و در انتها اعضای شورای علمی، هیات رئیسه و مدیران مركز منطقه ای و پایگاه استنادی با وزیر از نزدیك دیدار و گفتگو كردند.
مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) در سال ۱۳۷۰ (۱۹۹۱ میلادی) پیرو تفاهم منعقده بین فرهنگستان علوم كشورهای جهان سوم و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده و هدف آن ارتقای سطح علم و فناوری در سطح كشورهای منطقه شبه قاره هند تا شمال آفریقا بوده است. این مركز، در سه حوزه كلان، تهیه منابع اطلاعاتی، پردازش منابع اطلاعاتی و تولید پایگاه های اطلاعاتی منتخب و هم توزیع اطلاعات در سطح جوامع علمی كشورهای منطقه فعالیت می كند و هم اكنون در داخل كشور در حدود ۳۰ شاخه اطلاع رسانی در برجسته ترین دانشگاه های كشور دارد.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) در چهارمین نشست وزرای آموزش عالی كشورهای اسلامی در اكتبر ۲۰۰۸ میلادی در باكو پایتخت جمهوری آذربایجان بعنوان نخستین نظام استنادی جهان اسلام به اتفاق آراء به تصویب رسید. بدین ترتیب، بر مبنای مصوبات این نشست و همینطور نشست های آتی وزرای آموزش عالی كشورهای اسلامی، تمام كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی موظف به همكاری با ISC شدند. این پایگاه بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد. ماموریت این پایگاه در حوزه كشورهای اسلامی (۵۷ كشور) بوده و فعالیت هایی چون رتبه بندی دانشگاه های كشورهای اسلامی، رتبه بندی نشریات معتبر كشورهای اسلامی و رصد تولید علم در این كشورها را به انجام می رساند.



1398/02/03
16:28:43
5.0 / 5
4731
تگهای خبر: پژوهش , تولید , خدمات , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳