رییس صندوق نوآوری خبر داد؛

خیلی از دانش بنیان ها درحال تبدیل شدن به یونیکورن هستند

خیلی از دانش بنیان ها درحال تبدیل شدن به یونیکورن هستند

به گزارش لیمو بلاگ، رئیس صندوق نوآوری اظهار داشت: خیلی از شرکتهای دانش بنیان در آستانه ورود به فاز هزار میلیارد تومانی هستند و به اصطلاح می توانیم آنها را یونیکورن ایرانی (شرکت های هزار میلیارد تومانی) بنامیم.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، در چهارمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی، «فاز توسعه تولید کاتالیست های گرانبهای صنعت پتروشیمی» شرکت «نفت و گاز سرو» و «خط تولید کمپرسورهای یخچال خانگی» شرکت «سرماسازان دانش محور» با حضور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در شهرک صنعتی عباس آباد راه اندازی شد.
دکتر محمدصادق خیاطیان در جریان بازدید از فاز توسعه تولید کاتالیست های گرانبهای صنعت پتروشیمی شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو اظهار داشت: دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه دانش بنیان در کشور شکل گرفته است و باید به این حوزه توجه ویژه ای کرد. از یک دهه گذشته تاکنون، در بُعد قانونی شاهد تصویب قوانین بسیار خوبی برای پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان هستیم و در ابعاد سیاست‎گذاری، برنامه ریزی و اجرایی هم شاهد تلاشهای زیادی هستیم و امیدواریم که این مسیر همچنان به توسعه خود ادامه دهد. معتقدیم که مسیر دانش بنیانی، مسیر توسعه کشور است و برای توسعه اقتصادی کشور، چاره ای جز توجه به حوزه دانش بنیان و استفاده از ظرفیت این حوزه نداریم.
بیش از ۷۰ درصد احتیاج به کاتالیست ها رفع شد
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو با توان و دانش متخصصان داخلی، به حوزه ای ورود کرده است که مبحث کلیدی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به صورت خاص و سایر صنایع به صورت عام است. حوزه کاتالیست، محصول کلیدی در زنجیره نفت، گاز و پتروشیمی شمرده می شود و واقعاً در این زمینه وابستگی داشتیم و نیاز بازار حدود ۸۰۰-۷۰۰ میلیون دلاری کاتالیست ها به طور عمده از کشورهای دیگر تأمین می شد. پژوهشگران این شرکت دانش بنیان وارد میدان شدند و دانش ناب ایرانی توانست با همه پیچیدگی ها و سختی هایی که برای تولید این کاتالیست ها وجود داشت، به دانش فنی تولید انواع کاتالیست ها دست پیدا کرده و این محصول را در داخل تولید نماید.
وی تاکید کرد: در حال حاضر بیشتر از ۳۰ نوع کاتالیست در این مجموعه تولید می شود که علاوه بر رفع نیاز داخل، صرفه جویی ارزی قابل توجهی هم رقم خورده و حتی زمینه های صادراتی خوبی هم فراهم گشته است. با تولید این محصولات های تک در کشور، بیشتر از ۷۰ درصد نیاز داخلی رفع شده است که بخش عمده نیاز داخلی در مجموعه «نفت و گاز سرو» تولید می شود.
بسیاری از شرکتهای دانش بنیان ایرانی درحال تبدیل شدن به یونیکورن ایرانی هستند
خیاطیان با اعلان اینکه امروز نیازمند تولید ۱۰۰ نوع کاتالیست در صنایع مختلف هستیم که ۳۰ کاتالیست آنها تنها در این مجموعه دانش بنیان تولید می شود، خاطرنشان کرد: امثال شرکت نفت و گاز سرو که با ماهیت دانش بنیان شکل گرفته اند، ثابت کرده اند که ظرفیت تبدیل شدن به شرکت بزرگ را دارند. این شرکت و خیلی از شرکتهای دانش بنیان ایرانی در آستانه ورود به فاز هزار میلیارد تومانی هستند و به اصطلاح می توانیم آنها را یونیکورن ایرانی (شرکت های هزار میلیارد تومانی) بنامیم که این مورد اتفاق بسیار بزرگی است.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد: شرکتهای بزرگ در حال حرکت به سمت دانش بنیان ها هستند و این یک رویکرد مناسبی است؛ بعنوان مثال شرکتهای بزرگ فولاد، سیمان، پتروشیمی و … در زنجیره خودشان می توانند از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان استفاده و در این شرکت ها سرمایه گذاری کنند که کار بسیار ارزشمندی است؛ اما گاهی می بینیم که یک شرکت با ماهیت دانش بنیان به یک شرکت بزرگ تبدیل گشته است.
وی با تکیه بر این که اعطای تسهیلات و منابع مالی در نگهداشت نخبگان تاثیر بسزایی دارد، اظهار داشت: با اینکه حوزه اقتصادی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد، اما آن چه بیشتر از همه اهمیت دارد، حس اثربخشی و فعالیت این نخبگان در شرکتهای بزرگ و دانش بنیان است. معتقدم در حال حاضر شرکتهای دانش بنیان کشور، خصوصیت های مدنظر نخبگان را دارند و نخبگان علاقه مند هستند در خیلی از این شرکت ها فعالیت کنند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلان اینکه شرکتهای دانش بنیان می توانند محملی برای جذب، نگه داشت و بازگشت نخبگان باشند و این وظیفه ما را دوچندان می کند تا در پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان بیشتر از گذشته تلاش نماییم، خاطرنشان کرد: این شرکت ها از لحاظ گردش مالی شاید به شرایط خوبی رسیده باشند، اما، چون رشد آنها تصاعدی است و همچنان در حال رشد هستند، حمایت ها باید پیوسته و مداوم باشد. قانون گذار هم پیشبینی لازم را برای پشتیبانی از آنها تا ۱۵ سال در نظر گرفته و معافیت های مالیاتی هم پیشبینی کرده است؛ اما از سوی دیگر، خواسته سیاست گذاران اینست که مبحث نوآوری، تحقیق و توسعه و انجام کارهای جدید در مجموعه های دانش بنیان تداوم داشته باشد.
خیاطیان، پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان را وظیفه و رسالت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی برشمرد و اظهار داشت: ما هم در صندوق در خدمت همه شرکتهای دانش بنیان هستیم؛ شرکت هایی که با دانش، ایمان و پشتکار، در این راه سخت و پر نشیب و فراز ایستاده اند و درحال خدمت رسانی به کشور و مردم جامعه هستند. امیدواریم با توسعه این شرکت و سایر مجموعه های دانش بنیان، هم فضای جذب نخبگان بیشتر از گذشته فراهم گردد و هم این شرکت ها در حل مسائل کشور بیشتر از گذشته اثرگذار باشند.
وی تصریح کرد: شرکتهای دانش بنیان نشان داده اند که از قابلیت ها و توانمندی های بسیاری برای حل مسائل مختلف کشور برخوردار می باشند. در بُعد اقتصادی هم نقش آفرینی جدی دارند و هدف گذاری شده است که سهم اقتصاد دانش بنیان از GDP در برنامه هفتم توسعه به ۷ درصد برسد. در این راه نیازمند عزم جدی و توسعه شرکتهای دانش بنیان هستیم و باور داریم با این ظرفیت نخبگی و نیروی انسانی تحصیل کرده، حتما می توانیم به این هدف گذاری برسیم.
تولید کمپرسورهای یخچال خانگی با همت نخبگان و دانش ناب ایرانی
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همینطور در جریان بهره برداری و بازدید از «خط تولید کمپرسورهای یخچال خانگی» اظهار داشت: به فناوران این شرکت خدا قوت می گویم که پای کار ایستاده اید و دست روی مساله ای گذاشته اند که جزو مسائل جدی کشور شمرده می شود. کمپرسورهای یخچال خانگی جزو محصولات گلوگاهی زنجیره تولید لوازم خانگی بود و تابحال نیاز کشور از راه واردات تأمین می شد و نمونه های داخلی هم مونتاژی هستند؛ اما با دانش ناب ایرانی و به همت نخبگان کشور، این محصول حالا در داخل ساخته شده است. کمپرسور یخچال محصول بسیار ارزشمندی است و تنها واردات یک قطعه آن بالغ بر ۸۰ میلیون دلار هزینه در بر دارد که در زنجیره پرمصرف یخچال در کشور، عدد کوچکی محسوب نمی گردد.
خیاطیان اضافه کرد: معتقدم شما که پای کار ایستاده اید، همگی نخبه هستید. برخی، دانش بالایی دارند، اما کوچک ترین سختی را تحمل نمی کنند، پای کار نمی ایستند و برای کشور، خانواده و هم میهنانشان تلاشی نمی کنند. اما تلاش و همت شما که اینطور پای کار ایستاده اید، بسیار پرارزش است و امیدوارم بتوانیم قدردان تلاشهای شما برای کشور باشیم.
وی خاطرنشان کرد: ما هم در صندوق نوآوری و شکوفایی در خدمت همه شرکتهای دانش بنیان هستیم. مسیر هم سرمایه گذاری مشترک صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش و فناوری ستارگان، به تولید این محصول در کشور کمک شایانی کرد و در ادامه هم تلاش می نماییم مسیر را برای توسعه فعالیتهای این شرکت هموار نماییم. مجموعه دانش بنیانی که با انگیزه، ایمان، پشتکار، عزم و اراده جدی و توان نخبگی، پای کار ایستاده است تا امروز شاهد تولید کمپرسورهای یخچال خانگی در کشور باشیم. البته باید در ادامه مسیر و توسعه فعالیت ها، همواره مبحث حفظ و ارتقای کیفیت محصول را مدنظر داشته باشید.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در انتها اشاره کرد: این پروژه مهم در صورت تکمیل و رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید می تواند منجر به میلیونها دلار صرفه جویی ارزی شده و نیاز کشور به واردات این محصول را برطرف کند. در عین حال، زمینه خوبی را برای اشتغال نخبگان و افراد تحصیل کرده کشور فراهم آورد.

1402/11/16
17:52:54
5.0 / 5
328
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴