تأمین انرژی با روش جدید؛

تولید سوخت زیستی از ریزجلبك ها توسط محققان كشور

تولید سوخت زیستی از ریزجلبك ها توسط محققان كشور

لیمو بلاگ: محققان با انجام پژوهشی به توسعه روشی مناسب برای كمك به افزایش بهره وری پروسه تولید زیست سوخت و تأمین انرژی برای آینده كشور كمك كردند.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در صدد بر آمدند تا با انجام طرحی پژوهشی پروسه استخراج روغن از زیست توده را تسهیل كنند.
این طرح با عنوان «مطالعه تجربی استخراج روغن از زیست توده به روش آب زیربحرانی» توسط صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران مورد حمایت قرار گرفت تا مسیر حركت گسترش و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر هموارتر شود.
انجام این پژوهش به توسعه روشی مناسب برای كمك به افزایش بهره وری پروسه تولید زیست سوخت و تأمین انرژی برای آینده كشور كمك می نماید. همین طور تسهیل تولید سوخت های جایگزین همچون بیودیزل را باید نتیجه دیگر این پژوهش بدانیم.
اما هدف از اجرای طرح توسعه روشی جدید و كارآمد بدون استفاده از حلال های متداول برای استخراج روغن از زیست توده ریز جلبك در شرایط آب زیر بحرانی است. آزمایش های مشابه برای استخراج روغن با حلال آب زیر بحرانی نشان داده است كه دمای مناسب استخراج ۱۵۰ درجه سانتی گراد به بالا و تحت فشار تا حدود ۲۰ بار است. با توسعه این روش استخراج روغن از ریز جلبك ها بعنوان منابع لایزال انرژی تجدیدپذیر و آنچه بعنوان نفت روی زمین خوانده می شود با كارآمدی بسیار بالاتر و مصرف انرژی كم تر انجام می شود. این پژوهش در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد.
تولید سوخت زیستی (biofuel) از منابع تجدیدپذیر زیست توده مانند ریزجلبك ها (Microalgae) یكی از مناسب ترین روش های دستیابی به منابع جدید انرژی است. ریزجلبك ها با تولید نزدیك به ۵۰% ماده خشك روغن، در عین دارا بودن سرعت بالای بازتولید و سطح كشت كوچك تر، منابعی سرشار از ماده اولیه برای تولید سوخت زیستی و از آن جمله بیودیزل به شمار می آیند.
ریزجلبك ها با استفاده از نور خورشید و دی اكسیدكربن موجود در هوا، روغن و سایر متابولیت ها را تولید می كنند. ریزجلبك ها را می توان بر پسآب های كشاورزی و صنایع غذایی باز كشت داد. ریزجلبك ها منابعی با ارزش برای تولید فرآورده های طبیعی شامل مواد اولیه دارویی و ریزمغذیی ها باز هستند.
در این طرح پژوهشی، مطالعه تجربی روشی جدید و كارآمد برای استخراج روغن از زیست توده و از آن جمله ریزجلبك ها و بررسی امكان كاربرد صنعتی آن در كشور مد نظر است. روش های متداول فعلی شامل خشك كردن ریزجلبك و سپس استخراج روغن با پرس مكانیكی یا استخراج با حلال های صنعتی معمولی است و خصوصاً مرحله خشك كردن، بسیار انرژی بر است.
همچنین در این پژوهش، برای استخراج از فرآیندی كه با نام استخراج با آب زیربحرانی خوانده می شود به صورت دینامیك استفاده شد. پس در آن نیازی به مرحله پرانرژی خشك كردن وجود ندارد. این پروسه دارای مزایای بسیاری است و از مهمترین آنها استفاده از آب بعنوان حلالی سبز و غیرآلاینده است.
آب زیربحرانی، آب در فاصله دمایی ۱۰۰ تا oC 374 است كه با اعمال فشار، از جوشش آن و تولید فاز بخار پیش گیری می شود. این فناوری بیشتر از ۷ سال است كه در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران توسعه داده و تابحال بیش ۱۰ مقاله علمی پژوهشی درباره این مساله چاپ شده و همین طور دستگاه ساخته در مقیاس های مختلف بعنوان اختراع به ثبت رسیده است.


منبع:

1398/02/11
13:53:34
5.0 / 5
4998
تگهای خبر: پژوهش , تولید , فناوری , مكانیك
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴