سیگار كشیدن مادر سبب بروز ناباروری فرزندان می شود

سیگار كشیدن مادر سبب بروز ناباروری فرزندان می شود

لیمو بلاگ: محققان به نتیجه رسیدند كه سطح اكسیژن پایین در رحم كه می تواند ناشی از سیگار كشیدن و مشكلاتی مانند پره آكلامپسی باشد امكان دارد در مراحل بعدی زندگی مشكلاتی را برای باروری فرزند ایجاد كند.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، محققین دانشگاه كمبریج در مطالعه روی مدل جانوری (رت) دریافتند كه قرار گرفتن جنین در معرض هیپوكسی مزمن (سطح اكسیژن كم) طی تكوین سبب می شود كه آنها گرفتار پیری زودرس تخمدان ها شوند و در نتیجه تخمك كمتری داشته باشند.
هیپوكسی درون رحم می تواند بوسیله شماری از فاكتورها همچون سیگار، پره آكلامپسی، چاقی مادر و زندگی كردن در ارتفاعات ایجاد شود. قبل از این اثرات طولانی مدت این شرایط روی سلامت نوزادان مشخص شده است با این وجود این مطالعه برای نخستین بار نشان داد كه هیپوكسی روی باروری نوزاد در آینده باز اثر می گذارد.
در این مطالعه محققین رت های ماده حامله را از روز ۶ تا ۲۰ حاملگی شأن در معرض اكسیژن ۱۳ درصد (هیپوكسی) قرار دادند و مجرای تولید مثلی نوزادان ماده را در ماه چهارم سن شأن مورد ارزیابی قرار دادند.
ارزیابی ها نشان داد كه دوره حاملگی و طول عمر نوزاد رت هایی كه در معرض هیپوكسی قرار گرفتند در مقایسه با رت های كنترل كوتاه تر بود. هم چنین تعداد فولیكول های تخمدان آنها در مجرای تولید مثلی باز كمتر بود. ارزیابی بیشتر بافت تخمدانی این نوزادان نشان داد كه طول تلومر سلول های بافت تخمدانی آنها كوتاه تر بود كه بدین مدلول است كه بافت تخمدانی آنها سریع تر پیر می شود و در نتیجه آنها زودتر نابارور می شوند.
طبق سفارش این مطالعه زنان باید طی حاملگی سیگار نكشند و از سایر مشكلاتی كه به هیپوكسی منتهی می شوند مانند پره آكلامپسی و زندگی در ارتفاع باز پرهیز كنند.


منبع:

1398/02/11
20:37:00
5.0 / 5
4504
تگهای خبر: تولید , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱