درآمدزایی گیاهان دارویی هم پای صنعت نفت می باشد، برخی محققان درباره گیاهان دارویی شناخت كافی ندارند

درآمدزایی گیاهان دارویی هم پای صنعت نفت می باشد، برخی محققان درباره گیاهان دارویی شناخت كافی ندارند

به گزارش لیمو بلاگ دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: از گیاهان دارویی می توان در صنایع عطرسازی، طعم های طبیعی و... استفاده كرد؛ ازاین رو درآمدزایی آن هم پای صنعت نفت می باشد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، محمدحسن عصاره در دیدار با رئیس مركز آموزش عالی كاشمر و هیئت همراه با اشاره به اهمیت توسعه گیاهان دارویی، اظهار نمود: هم اكنون سند توسعه راهبردی گیاهان دارویی تهیه و برش های استانی در نظر گرفته شده است.

وی بیان كرد: برای ما فعالیت تمامی استان ها در حوزه گیاهان دارویی بسیار حائز اهمیت بوده و در هر نقطه كشور كه مزیت نسبی وجود دارد، حضور یافته و فعالیت های نوآورانه و فناورانه را حمایت می نماییم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان كرد: در برش استانی سند توسعه گیاهان دارویی برای خراسان رضوی اقداماتی صورت گرفته كه باید در برش استانی خراسان رضوی جایگاه كاشمر را در نظر گرفت.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه كرد: داشتن طرح های خلاقانه در حوزه توسعه گیاهان دارویی ضروری می باشد، شركت های خلاق، پتانسیلی برای هر منطقه هستند، البته در بعضی موارد عده ای هم هستند كه توان دانش بنیان شدن را ندارند اما می توان به آنها كمك كرد، تسهیلاتی به آنها عرضه داد و حمایت های مادی و معنوی داشت.

عصاره با تاكید بر شناسایی طرفیت‎های اقتصادی در منطقه ترشیز، اظهار داشت: از گیاهان دارویی می توان در صنایع عطرسازی، طعم های طبیعی، رنگ های طبیعی، آرایشی و بهداشتی و غیره استفاده كرد؛ ازاین رو درآمدزایی آن هم پای صنعت نفت می باشد.

وی بیان كرد: بحث جدی این است كه بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، هنوز نتوانسته ایم پتانسیل های اقتصادی و ظرفیت های مناطق مختلف را شناسایی نماییم و برخی محققان ما راجع به برخی گیاهان دارویی شناخت كافی ندارند؛ البته خوشبختانه اقداماتی در سال های اخیر انجام شده كه هرچند دیر است، اما چراغ كم سویی است كه باید آنرا پرفروغ كرد.

عصاره اظهار نمود: باید با عنایت به خصوصیات اكولوژیكی محصولات منطقه محصولی را برگزید كه در منطقه انحصاری باشد و به صورت تخصصی روی آنها كار كرد؛ البته باید قدم ها را محكم برداشت و با شتاب مضاعف حركت كرد تا به نتیجه خوبی برسیم.

وی ابراز امیدواری كرد: برنامه برش استانی خراسان رضوی باید طوری تدوین و نهایی شود كه كاشمر جایگاه خوبی داشته باشد و با تعامل كارشناسان مركز آموزش عالی كاشمر با كارشناسان مركز نوآوری سند استراتژیك برای گیاهان دارویی تدوین شود، سپس مسئولان خویش را موظف بدانند در این عرصه اقداماتی انجام دهند.

عصاره تصریح كرد: باید به صورت تخصصی و انحصاری و بومی روی گونه های گیاهان دارویی بومی منطقه كار كرد و در تعامل با سطح ملی و بین المللی زمینه توسعه این گیاهان و تبدیل به یك تجارت سودآور را فراهم نمود تا در زمینه اشتغال پایدار منطقه هم موثر باشد.

وی پیشنهاد داد: با عنایت به آخرین وضعیت آنغوزه در جهان می توان بعنوان گونه ای انحصاری در منطقه روی آخرین وضعیت این گیاه با تیم تحقیقاتی مركز نوآوری كاشمر اقدام كرد؛ چونكه از آنغوزه برای تولید سم از منشا گیاهی استفاده می شود، این در شرایطی است كه عمدتاً سموم شیمیایی بی كیفیت و مشكل ساز برای امینت غذایی است و می توان روی این محصول در تعامل با دانشگاه كار كرد.

وی خاطرنشان كرد: حتی با عنایت به اثربخشی این محصول می توان روی برنامه ارگانیك بودن این محصولات كار كرد تا به این طریق با پشتوانه یك دانش قوی این محصولات تجاری سازی شوند.

هادی معماریان، رئیس مركز آموزش عالی كاشمر هم در این جلسه با اشاره به ظرفیت های اقتصادی منطقه اظهار داشت: مركز نوآوری و دفتر ارتباط با صنعت ذیل مجموعه دانشگاهی مركز آموزش عالی كاشمر بیشتر از دو سال فعالیت دارد و در این مدت در راستایی شناسایی نیروهای خلاق و افراد مستعد منطقه اقدام و توفیقاتی كسب كرده است.

معماریان اضافه كرد: منطقه ترشیز شامل سه شهرستان كاشمر، خلیل آباد و بردسكن با داشتن خصوصیات اكولوژیكی و اقلیمی متنوع، یكی از مناطق كم نظیر در تولید گیاهان مختلف دارویی است و اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی در منطقه توجیه اقتصادی دارد.

وی اظهار داشت: از سطح زیر كشت محصولات در استان حدود ۷ هزار و ۲۳۵ تن گیاهان دارویی برداشت می شود كه اگر بتوان در زمینه فراوری محصولات اقدام نمود برای منطقه صرفه اقتصادی دارد و در كاهش آمار بیكاری و ایجاد اشتغال موثر است.

معماریان اضافه كرد: در خراسان رضوی هم دو هزار و ۴۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراكی وجود دارد كه از این تعداد ۲۸۰ گونه آن مصرف دارویی دارند و خوشبختانه گونه های دارویی نظیر زعفران، آویشن، باریچه، بومادران، گلپر، گشنیز، شیرین بیان، كتیرا، اسطوخودوس، آنغوزه و ترنجبین از مهم ترین و پرمصرف ترین گونه های دارویی هستند كه در كاشمر وجود دارد.

وی اظهار نمود: تلاش می نماییم در مركز نوآوری ترشیز با جلب نیروهای خلاق و جذب مشاركت بخش خصوصی و با به كارگیری شتاب دهنده ها با حمایت ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات ارزشمند انجام دهیم.




1398/03/09
14:39:22
5.0 / 5
4679
تگهای خبر: بین المللی , تولید , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲