نقشه جهانی پهنه بندی خطر زلزله تهیه شد، انتشار نقشه زمین لرزه خاورمیانه و ایران

نقشه جهانی پهنه بندی خطر زلزله تهیه شد، انتشار نقشه زمین لرزه خاورمیانه و ایران

لیمو بلاگ: با مشاركت پژوهشگران پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در یك پروژه جهانی، نقشه جهانی پهنه بندی خطر زمین لرزه منتشر گردید.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، نقشه جهانی پهنه بندی خطر زمین لرزه كه ابتدا در سال ۱۳۷۸ در برنامه بین المللی "نقشه جهانی خطر زلزله" Global Seismic Hazard Map) GSHAP) انتشار یافته بود، نخستین نقشه ای بوده كه با تلفیق اطلاعات نقشه های ملی پهنه بندی خطر زمین لرزه تهیه شده بود، ضمن آنكه در همین نقشه نیز پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در چارچوب پروژه ای با هدایت دكتر محسن غفوری آشتیانی برای تهیه نقشه بخش ایران مشاركت داشت.
۱۰ سال بعد پروژه بین المللی جدیدی با عنوان "مدل جهانی زمین لرزه" (Global Earthquake Model" – GEM) با هدف تحلیل تفصیلی خطر زمین لرزه به صورت یكپارچه و در سراسر جهان ابتدا در دانشگاه "پلی تكنیك زوریخ" سوئیس زیر نظر دكتر "دومینیكو جیاردینی" رئیس مؤسسه زمین شناسی این دانشگاه، شروع شد و در بخش خاورمیانه نیز این پروژه با محوریت مؤسسه و رصدخانه علوم زمین استانبول در دانشگاه "بوغازیچی" دنبال شد.
پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله از سال ۱۳۸۸ بعنوان یكی از مؤسسات اصلی همكار از ایران، در چارچوب یك پروژه پژوهشی بین المللی، همكاری خودرا در این پروژه بین المللی شروع كرد و مسئولیت این پروژه در پژوهشگاه زلزله بر عهده دكتر مهدی زارع عضو هیأت علمی این پژوهشگاه بود. در این همكاری مسئولیت كارگروه كاتالوگ زلزله در منطقه خاورمیانه برای كل منطقه خاورمیانه بر عهده وی بوده است.
تهیه این نقشه حاصل كار تألیفی تیمی از دانشمندان بین المللی در زمینه خطر زلزله از دانشگاه پلی تكنیك زورخ، مؤسسه و رصدخانه علوم زمین بوغازیچی استانبول و پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با حضور اساتیدی چون "جیاردینی"، "دانچیو"، "اردیك"، "ششتیان"، "دمیرچی اوغلو"، "اكار"، "گولن" و "مهدی زارع" بوده است.
دكتر مهدی زارع، عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینكه در این برنامه قسمت های مختلف مطالعات خطر زلزله در تمام دنیا تقریباً بطور همزمان در میان سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ انجام شد، اظهار داشت: از طرف ایران، كاتالوگ زلزله در كل خاورمیانه را از طرف كارگروه كاتالوگ منتشر كردیم.
وی با اشاره به برگزاری گردهمایی پایانی طرح مدل زمین لرزه منطقه خاورمیانه "EMME" در دانشگاه بوغازیچی استانبول در مهر ماه ۱۳۹۲، اظهار نمود: نتایج این پروژه به تدریج و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ در حال انتشار می باشد.
بگفته استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله پروژه مدل جهانی زمین لرزه، در چندین زیرگروه جغرافیایی همچون زیر گروه خاورمیانه اجرا شد و هدف آن تهیه نقشه یكپارچه و با پایگاه داده های یكنواخت خطر زمین لرزه در سطح جهان بود.



گردهمایی پایانی طرح مدل زمین لرزه منطقه خاورمیانه "EMME" در دانشگاه بوغازیچی
زارع تصریح كرد: در منطقه خاورمیانه علاوه بر ایران و تركیه، كشورهای حوزه قفقاز (جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) و كشورهای سوریه، عراق، لبنان، پاكستان و اردن بعنوان همكار در این كوشش بین المللی مشترك حاضر بودند.
از سال ۲۰۱۴ به تدریج نتایج مطالعات در خاورمیانه و سایر نواحی جهان انتشار یافت، همچون نقشه لرزه خیزی خاورمیانه از طرف دكتر مهدی زارع و همكارانش در مقاله ای با عنوان كاتالوگ جدید زلزله خاورمیانه (http: //www.efehr.org/en/Documentation/specific-hazard-models/middle-east/earthquake-catalogue/) منتشر گردید.


استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله افزود: تا آخر سال ۲۰۱۶، نتایج مربوط به نقشه های خطر زلزله در كل منطقه خاورمیانه انتشار یافت، ضمن آنكه نقشه خطر زمین لرزه در منطقه خاورمیانه در فوریه ۲۰۱۷ (بهمن ۱۳۹۵) انتشار یافته بود.


زارع افزود: با تلفیق اطلاعات مربوط به نقشه های تحلیل خطر زمین لرزه در سطح جهان (كه یكی از آنها مربوط به منطقه خاورمیانه بود)، درانتها سال ۲۰۱۸، نقشه جهانی خطر زمین لرزه Global Seismic Hazard Map تهیه شد و الان بوسیله وب سایت برنامه بین المللی مدل جهانی زلزله به آدرس https: //maps.openquake.org/map/global-seismic-hazard-map/#3/29.08/62.84 در اختیار همگان قرار گرفته است.






منبع:

1398/03/12
16:01:32
5.0 / 5
5102
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , دانشگاه , گردهمایی
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲