یادداشت؛
نوآوری قلب تپنده پلت فرم و گمشده رونق تولید در دوران جدید
به گزارش لیمو بلاگ یك پژوهشگر اعتقاد دارد كه در جهت رونق تولید در دوران فضای مجازی و اینترنت اشیاء، باید زمینه را برای نوآوری و بستر ایجاد آن یعنی پلتفرم، آماده كرد.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر، حسین زیبنده *
«در دوران فضای مجازی یا عصر پست مدرن ابعاد مختلف اجتماع همگی متحول می شوند؛ اقتصاد بعنوان مهم ترین بُعد از نگاه سرمایه داران و مكاتب مادی هم از این قضیه مستثنی نیست. آنانی كه رفاه و توسعه اقتصادی، غایت و منظورشان بود و سود مادی را در مفاهیمی همچون منفعت و توسعه یافتگی تسری داده بودند و شاخص آن می دانستند، اقتصاد را زیربنا و حتی مهم ترین بُعد اجتماع به حساب آورده و از طرق مختلف به دنبال كسب منافع مادی و سلطه اقتصاد ی برجهان بودند.
اگرچه بعداً نگاه های پیشرفته تر با عینك های دیگری همچون فرهنگ هم به جامعه نگریست و ابعاد اجتماعی، سیاسی، حقوقی و… را به بُعد اقتصادی افزود، اما با تمام این اوصاف، حتی در نگاه اسلامی، هنوز اقتصاد -البته با ملاحظات و چارچوب هایی- یكی از مهم ترین پایه های اقتدار جامعه بشمار می رود كه دولت ها باید به آن توجه داشته و در جهت رشد آن بكوشند.
بنابراین تغییر و تحول در عنصری همچون اقتصاد برای دولت ها مهم تلقی شده و توجه خط مشی گذاران را به خود جلب می كند. بعلاوه، با عنایت به شرایط اقتصادی كنونی كه به رونق تولید بعنوان یكی از سیاست های كلان اقتصادی توجه ویژه ای شده و بعنوان نام سال هم انتخاب شده است، آشنایی با خصوصیت های اقتصاد در عصر فضای مجازی و جایگاه تولید در آن، از الزاماتی است كه باید به آن پرداخته شده و تحولاتش دیده شود، تا بتوان متناسب با مقتضیات جدید، طراحی صحیحی برای اقتصاد داشت.
از مهم ترین تحولاتی كه فضای مجازی در دوران پست مدرن، در اقتصاد و قواعد حاكم بر آن ایجاد كرده، تغییر در عناصر تولید و افزودن شاخصه «نوآوری» به آن است. اگر در قدیم عوامل تولید شامل مواد اولیه، نیروی كار، سرمایه، تكنولوژی و مدیریت می شد، امروزه عامل نوآوری در كنار دیگر عوامل بعنوان ارزشمندترین و گران ترین عامل شناخته شده و از اهمیت دوچندانی برخوردار می باشد.
نوآوری چالش بزرگ اقتصاد مدرن، یعنی اشباع بازار را از بین برده و علاوه بر گسترش بازارها، بازارهای جدیدی را هم شكل داده است. در جهان امروزی پلت فرم ها هستند كه فرصت نوآوری و خلاقیت را نه تنها به تولیدكنندگان بزرگ، بلكه به خیل عظیمی از توسعه دهندگان می دهند و گشایشی در اقتصاد و بازار ایجاد می كنند.
حركت به سمت پلتفرمی شدن و روی برگرداندن از تولیدات انبوه هم حاكی از اهمیت و ارزش این عنصر گران مایه است؛ چونكه حیات پلت فرم ها وابسته به نوآوری ها و خلاقیت هایی است كه در آن بستر اتفاق می افتد. حركت شركت های بزرگ جهان به سمت حكمرانی پلتفرمی و قدرت و حاكمیت پلت فرم ها در دنیا، آن نشانه ای است كه بر اهمیت قلب تپنده پلتفرم، یعنی نوآوری، تاكید می كند.
علاوه بر اینترنت و فضای مجازی حال، در فناوری های پیش رو و جدیدتر مانند اینترنت اشیا هم عنصر نوآوری میدان داری می كند؛ بگونه ای كه كشورهای خیلی از جمله اروپا ساختار خط مشی ها و استراتژی های مواجهه با این فناوری را ساختاری نوآورانه و بستری برای نوآوری تنظیم كرده اند.
به عنوان مثال، اروپا ضمن فعالیت های مختلف خود در زمینه اینترنت اشیا، همیشه تلاش كرده است كه برای نوآوری ارزش ویژه ای قائل شود و ترتیباتی بچیند كه مولد نوآوری و خلاقیت باشد.
آن ها در سال ۲۰۱۵ با تأسیس انجمنی برای نوآوری در اینترنت اشیا (AioTI)زمینه را برای گفت وگوی ذی نفعان در بازار اینترنت اشیا فراهم كردند و با تشویق و پشتیبانی از نوآوری در كسب وكار صنایع IoT و تبدیل ایده ها به مدلهای كسب وكار، به دنبال ایجاد اكوسیستمی پویا برای فناوری اینترنت اشیا در اروپا بودند.
این نهاد بر مبنای كارهای بخش تحقیقاتی اینترنت اشیا اروپا (IERC) شكل گرفت كه در هفتمین چارچوب برنامه اتحادیه اروپا برای تحقیق و توسعه فنی (FP۷) تدارك دیده شده و تأمین مالی شده بود. در این برنامه، اروپا از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳، حدود ۱۴۵ میلیون دلار به پروژه مربوط به اینترنت اشیا اختصاص داده بوده كه در برنامه تحقیقاتی بعدی -از سال ۲۰۱۴ تا افق ۲۰۲۰ – این رقم به ۸۸ میلیارد دلار هم افزایش می یابد.
اروپا در سال ۲۰۱۶ هم با عرضه ایده ای برای طراحی پلتفرمی باز و ساده كه زمینه نوآوری را فراهم آورد، پروژه (IoT-EPI ) را كلید زد كه فناوری پلت فرم نوآورانه را توسعه و اعتبار بخشید و با ایجاد پذیرش نسبت به این فناوری، اكوسیستمی فعال و پر جنب وجوش را شكل داد. درواقع اروپا، نوآوری را زمین و پایه ای دانسته كه ساختمان اكوسیستم اینترنت اشیا را بر آن بنا می كند و بدین ترتیب اكوسیستم نوآوری خلق می نماید.
این توجه به اینترنت اشیا و نوآورانه بودن بستر آن در سندهای نوآوری اروپایی مانند سند مربوط به نوآوری و تحقیق در افق ۲۰۲۷ هم ذیل عناوین اینترنت آینده، محاسبات پیشرفته و بیگ دیتا، دیجیتال و صنعت و بخش فضایی مورد توجه قرارگرفته است. زنجیره وار بودن نظام نوآوری، افق های ترسیمی برای تحقیقات، اقتصاد دیجیتال و سندهای اختصاصی مربوط به اینترنت اشیا در اروپا، نشان از هماهنگی و انسجام در خط مشی های این كشور دارد كه باعث تسهیل موفقیت در رسیدن به اهداف آنها خواهد شد.
بنابراین با عنایت به مهم شدن عامل نوآوری و رفتن بازار به سمت خدمات و كالاهای نوآورانه و به عبارتی پلتفرمی شدن بازار، تمام منافع و فرصت های اقتصادی اینترنت اشیا برای ما هم وابسته و گره خورده به این عامل مهم می باشد.
ایجاد سازوكارها بگونه ای كه زمینه را برای نوآوری و خلاقیت در اینترنت اشیا و عرضه خدمات در رابطه با آن فراهم آورد، كلید موفقیت در رونق و بهره برداری اقتصادی از اینترنت اشیا است كه بدون آن، این فناوری مانند جسمی بدون روح كم كم فرسوده شده و از بین خواهد رفت! همینطور دیدن اینترنت اشیا بعنوان بستری برای نوآوری در آینده، سیاست های كلان فناوری و نوآوری كشور را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد كه با در نظر گرفتن تمهیدات لازم و انسجام خط مشی می توان از این فرصت برای توسعه نوآوری و به تبع، رونق اقتصادی در كشور بهره كافی برد.
در آخر باید اظهار داشت كه برای رونق تولید در دوران فضای مجازی و سرعت اعجاب انگیز آن در توسعه فناوری های جدیدی همچون اینترنت اشیا باید به تن سیاست های كشور رخت نو پوشانید و زمینه را برای نوآوری آماده كرد. پلت فرم ها و زیست بوم آنها، بستر نوآوری ها در فضای مجازی می باشند كه باید از زیر انبوه بروكراسی ها و نهادهای دست و پاگیر خارج شده، نفس تازه كرده و چابك تر از پیش به راه خود ادامه دهند!»
پژوهشگر مركز رشد دانشگاه امام صادق ضد السلام*
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب