معرفی قدیمی ترین بدافزار؛

نخستین كرم اینترنتی دنیا ۳۰ ساله شد

نخستین كرم اینترنتی دنیا ۳۰ ساله شد

لیمو بلاگ: در شرایطی كه انبوهی از كرم ها و ویروس ها و بدافزارهای اینترنتی در كوشش برای سرقت اطلاعات شخصی كاربران هستند، 30سالگی كرم موریس بعنوان نخستین كرم كامپیوتری فرا رسیده است.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از زد دی نت، این كرم نخستین بار در دوم نوامبر سال ۱۹۸۸ در فضای مجازی پخش گردید و توسط یك دانشجوی دانشگاه كرنل به نام رابرت تاپان موریس نوشته شد و به همین علت هم به كرم موریس شهرت یافت.
این نخستین بار بود كه یك بدافزار كامپیوتری با استفاده از اینترنت به صورت گسترده پخش می شد و از همین رو رسانه های خبری به صورت گسترده این مورد را مورد توجه قرار دادند.
هدف موریس از نگارش كدهای این كرم صدمه زدن به كامپیوتر های متصل به اینترنت كه در آن زمان از ۸۸ هزار كامپیوتر فراتر نمی رفتند، نبود. او قصد داشت از این طریق ابعاد و میزان گستردگی اینترنت را اندازه گیری نماید. اما نقص در نگارش كدهای برنامه موریس آنرا در عمل به یك نرم افزار مخرب مبدل كرد. برنامه مورد اشاره به گونه ای كدنویسی شده بود كه حتی در صورت پاسخ مثبت به نصب آن بر روی یك كامپیوتر باز هم خویش را بر روی سیستم كپی می كرد و این كپی كردن های مكرر سبب می شد تا كامپیوتر ها دچار اختلال شده و از كار بیفتند.
این بدافزار به سرعت حدود ۱۰ درصد از كامپیوتر های متصل به اینترنت را آلوده كرد و دامنه فعالیت تخریبی آن به آزمایش های پروازی ناسا هم كشیده شد. كرم موریس سرورهای اینترنت كه به سیستم عامل های سان و یونیكس VAX/BSD مجهز بودند را كند كرده و سپس از كار انداخت.
در نهایت پس از گذشت یك روز و با همكاری یكی از دوستان موریس وصله ای نرم افزاری برای مقابله با این كرم عرضه و مشكل حل شد. ولی پلیس به دلیل مشكلات ایجادشده برای نهادهای مختلف دولتی و خصوصی موریس را بعنوان نخستین مجرم اینترنتی دستگیر كرد. وی از دانشگاه هم اخراج و مجبور به پرداخت ۱۰ هزار دلار جریمه شد. پس از این حادثه سازمان هایی برای مقابله با حوادث امنیتی در امریكا و دیگر نقاط جهان شكل گرفت.

1397/08/13
13:11:33
5.0 / 5
5365
تگهای خبر: دانشگاه , رایانه , كامپیوتر
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱