در دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی؛

نسخه آزمایشی اپلیكیشن جلوگیری از آلزایمر سالمندان رونمایی گردید

نسخه آزمایشی اپلیكیشن جلوگیری از آلزایمر سالمندان رونمایی گردید

به گزارش لیمو بلاگ نسخه آزمایشی اپلیكیشن جلوگیری از آلزایمر سالمندان امروز سه شنبه، ۱۶ مهر ماه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی رونمایی گردید.


نسیبه سنجری، مجری طرح در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینكه نرم افزار فوق برای جلوگیری از مبتلا شدن به آلزایمر در سالمندان طراحی شده است، اظهار داشت: یكی از بزرگترین مشكلات و بیماری های مزمن دوران سالمندی، مبتلا شدن به آلزایمر است و حدود ۸ تا ۱۰ درصد افراد سالمند به آن مبتلا می شوند.
وی خاطرنشان كرد: این بیماری بار روانی برای سالمند و بار مراقبتی برای افراد خانواده بوجود می آورد و نه قابل درمان، بلكه قابل پیشگیری است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اضافه كرد: در صورتیكه سالمند برخی ریسك فاكتورها را رعایت كند و دارای زمینه ژنتیكی و خانوادگی آلزایمر نباشد، می توان از یك سوم موارد بروز آلزایمر پیشگیری كرد.

سنجری با تاكید بر آن كه این نرم افزار بر مبنای ریسك شاخص های جلوگیری از آلزایمر ساخته شده است، اظهار داشت: ریسك فاكتورها شامل تغذیه، ورزش، دخانیات، چربی خون، بازی های تقویت كننده مهارت های ذهنی و مهم ترین آنها "شبكه اجتماعی مخصوص میانسالان و سالمندان" است كه در این اپلیكیشن به آنها پرداخته شده است. شبكه های اجتماعی و دنیای مجازی در سیطره جوانان است و خیلی از نرم افزارها و شبكه هایی كه طراحی می شوند، مناسب كار برای افراد با سن بالا نیستند.
وی افزود: در این اپلیكیشن ها از رنگ ها و فونت های مناسب استفاده نمی گردد، در حالیكه در شبكه اجتماعی نرم افزار این اپلیكسشن از رنگ ها و فونت های مناسب سالمندی استفاده شده است و میانسالان و سالمندان می توانند به منظور تبادل اطلاعات خود بخصوص در حوزه سلامت سالمندی با دیگر سالمندان، در تلفن همراه خود از این نرم افزار استفاده كنند.
مجری طرح از مهم ترین نقاط قوت این نرم افزار را رصد فعالیت ها دانست و توضیح داد: این نرم افزار سالمندان را غربالگری می كند و تست های وضعیت شناختی از آنها می گیرد. همینطور تشخیص می دهد كه آیا سالمند در معرض مبتلا شدن به آلزایمر قرار دارد یا خیر و در صورتیكه در معرض است، بایستی به پزشك رجوع كند؛ یا در صورت دریافت سفارش ای پیرامون تغذیه یا افزایش چربی خون، می تواند چك آپ سالیانه انجام دهد و پیشرفت های خویش را در نرم افزار ثبت كند.
سنجری اظهار داشت: نرم افزار فوق وضعیت سبك زندگی را بررسی نموده و به سالمند می گوید كه در كدام بعد قوی تر یا ضعیف تر و نیازمند سفارش است. تمام تلاشی كه انجام شده، این است كه بر مبنای تحقیقات انجام شده، نرم افزار به ساده ترین شكل و با پلت فرم ساده ای طراحی شود؛ در حالیكه زیرساخت قوی و پیچیده ای دارد.
وی افزود: یكی از ریسك شاخص های اصلی آلزایمر، عدم تعاملات اجتماعی است. داشتن تعامل اجتماعی سبب برقرار شدن ساخت سلول های جدید در مغز و برقراری ارتباط بین آنها و تقویت سلامت مغز می شود كه این شبكه اجتماعی در داخل نرم افزار در نظر گرفته شده است. سالمند می تواند در شبكه اجتماعی نرم افزار گفت و گو كند و عكس به اشتراك بگذارد. این در شرایطی است كه همه با هویت سالمندی وارد این شبكه می شوند و مبنای تبادل اطلاعات سالمندی سالم می باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در انتها تصریح كرد: طرح فوق در همكاری بین دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، با حمایت دفتر توسعه فناوری سلامت و مركز تحقیقات سالمندی این دانشگاه و گروه مهندسی كامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف (دكتر ابولفضل مطهری عضو هیات علمی گروه مهندسی كامپیوتر و شاگردانش، هدی ترابی و فاطمه زربانی) اجرا شده است و نسخه نهایی آن پس از دریافت بازخوردها طی دو ماه آینده آماده سازی خواهد شد.




منبع:

1398/07/16
20:54:55
5.0 / 5
4887
تگهای خبر: دانشگاه , فناوری , كامپیوتر
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴