با تلاش محققان دانشگاهی صورت می گیرد

ساخت تجهیزات پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز در كشور

ساخت تجهیزات پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز در كشور

به گزارش لیمو بلاگ مطالعات پژوهشی طراحی و ساخت تجهیزات «نوروفوتونیك» با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی در حال انجام می باشد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، با تلاش تیم های تحقیقاتی و در چارچوب گروه «پیشران» تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هشت طرح پژوهشی طراحی، ساخت تجهیزات و سیستم ها در حوزه "نوروفوتونیك " در دانشگاه شهید بهشتی در حال اجرا می باشد.
روند پیشرفت اجرای این طرح ها در چهارمین نشست اعضا و محققان گروه عضو گروه "پیشران" با حضور مجید نیلی احمد آبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در پژوهشكده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و پیشنهادات و نقطه نظراتی برای تسریع در اجرای این طرح ها عرضه شد.
حمید لطیفی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اعلام نمود: برای تصویربرداری از مغز و انجام مطالعات دقیق تر نسبت به عملكرد این بخش حیاتی بدن، طراحی و ساخت دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته در حوزه "نوروفوتونیك" توسط متخصصان و محققان در پژوهشكده لیزر و پلاسما با همكاری مركز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در حال انجام می باشد.
وی با اشاره به اینكه تجهیزات و سیستم های طراحی شده در اجرای این طرح ها تابحال با ۷۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیكی، در مرحله صنعتی سازی قرار دارد، اظهار داشت: این تجهیزات در امر كنترل سیستم های عصبی، مطالعات رفتاری، تحریك نوری در حوزه های علوم اعصاب پایه دارای كاربرد تحقیقاتی است.
مدیرگروه پیشران نوروفوتونیك همینطور بیان كرد: مطالعات طراحی و ساخت این تجهیزات با مشاركت تیم های تحقیقاتی مركب از اساتید، محققان، پژوهشگران و متخصصان حوزه های مختلف از سه سال قبل شروع شده است و هم اكنون در مراحل پایانی قرار دارد.
عضو گروه پیشران نوروفوتونیك دانشگاه شهید بهشتی اضافه كرد: محققان عضو گروه پیشران، در یك تلاش علمی همینطور موفق شدند با حمایت های این ستاد، دستگاه های پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز را طراحی و تولید كنند كه گامی بسیار ارزشمند درجهت افزایش توان علمی و تصویربرداری نوری از مغز با كیفیت بسیار بالا بشمار می رود.
بر مبنای اعلام معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی پشتیبانی از شكل گیری گروه های "پیشران " را برای بهره وری از ظرفیت و پتانسیل های موجود در كشور در اهداف و برنامه های خود قرار داده است. در شرایط كنونی تعامل حوزه های مختلف با یكدیگر، ابزارسازی و ایجاد فناوری در حوزه های علوم شناختی را ممكن كرده است. با بومی سازی دانش ساخت تجهیزات و سیستم های مورد نیاز، محققان و متخصصان قادر خواهند بود با انجام طرح های تحقیقاتی، یافته های علمی خویش را به منظور تسهیل امر تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و اختلالات عصبی به اشتراك گذارند و به توانمندسازی بیماران كمك كنند.



1398/09/03
18:46:17
5.0 / 5
4521
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , تولید , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴