در پژوهشگاه بیوتكنولوژی كشاورزی صورت گرفت

بهبود عملكرد تولید آبزیان

بهبود عملكرد تولید آبزیان

به گزارش لیمو بلاگ معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتكنولوژی كشاورزی از توانمندی محققان پژوهشگاه در تعیین میزان همخونی ماهیان مولد و تعیین والدهای مناسب برای تلاقی به منظور دستیابی به بیشترین عملكرد تولید اطلاع داد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر حسینی سالكده كه در نشستی با حضور دكتر سعیدی، معاون پژوهشی دانشكده علوم و فناوری های زیستی دانشگاه شهید بهشتی و تعدادی از دانشجویان این دانشكده در محل پژوهشگاه سخن می گفت، با اشاره به تاریخچه شكل گیری و توسعه این مركز پیشروی تحقیقات زیست فناوری كشاورزی كشور اظهار داشت: پژوهشگاه كه در سال ۱۳۷۸ با ارتقای بخشی از موسسه تحقیقات اصلاح بذر در چارچوب موسسه تحقیقات بیوتكنولوژی كشاورزی تشكیل شده، با توسعه فعالیت ها طی كمتر از دو دهه هم اكنون علاوه بر پژوهشكده مركزی مستقر در كرج دارای پژوهشكده هایی تخصصی در حوزه های صنایع غذایی، بیوتكنولوژی جانوری، متابولیت های ثانویه و گیاهان دارویی در تبریز، رشت و اصفهان و واحدی تحقیقاتی در حوزه منابع طبیعی در مشهد است.

وی تصریح كرد: پژوهشگاه بیوتكنولوژی كشاورزی ذیل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی وزارت جهاد كشاورزی فعالیت دارد؛ بنابراین برخلاف مجموعه های دانشگاهی كه رسالت اصلی خویش را آموزش و تربیت نیروی انسانی می بینند، مأموریت انجام پژوهش های كاربردی را عهده دار است. طرح ها و پروژه های تحقیقاتی پژوهشگاه هم تماما در جهت اولویت های تحقیقاتی وزارت جهاد كشاورزی بر رفع چالش های عمده بخش كشاورزی متمركز است.
حسینی سالكده خاطرنشان كرد: در این راستا، محورهای مأموریت پژوهشگاه، تامین امنیت غذایی و توسعه پایدار كشاورزی كشور با غلبه بر چالش هایی چون تنش های محیطی، هزینه های تولید، آلودگی محیط زیست و ارتقای كمیت و كیفیت محصولات و رویكرد اصلی تحقیقات پژوهشگاه، عرضه دستاوردهای قابل تجاری سازی است كه در این راستا به اثربخشی پژوهش ها توجه ویژه داریم.
ایشان در ادامه با اشاره به اهمیت مهندسی ژنتیك و تولید محصولات تراریخته بعنوان یكی از موثرترین فناوری های بخش كشاورزی، اظهار داشت: ارزش بازار جهانی محصولات تراریخته بالغ بر چند صد میلیارد دلار است و حجم مبادلات بازار بذور تراریخته حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال است. تلاش پژوهشگاه این است كه كشور ما هم از این بازار عظیم جهانی سهمی داشته باشد.
وی با اشاره به گسترش روز افزون سطح زیركشت محصولات تراریخته در دنیا اظهار نمود: بحث هایی كه درباره محصولات تراریخته در رسانه ها مطرح می شود، اغلب مربوط به محصولات با صفات نسل اول مثل مقاومت به آفت و علف كش است، در حالیكه محصولات تراریخته گوناگونی با صفات نسل دوم مثل مقاومت به خشكی و شوری یا دارای راندمان بالاتر فتوسنتز یا جذب بیشتر مواد از خاك و هم محصولاتی با تركیب صفات نسل اول و دوم هم در دنیا در شرف تجاری سازی هستند.
معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتكنولوژی كشاورزی تصریح كرد: در این پژوهشگاه هم در كنار فعالیتهایی كه در زمینه تولید محصولاتی با صفات نسل اول همچون سیب زمینی، پنبه، برنج، سویا، ذرت و كلزا از سال ها قبل پیگیری می شده، روی محصولات با صفات نسل دوم با تمركز بر مقاومت به خشكی هم كار می شود.
وی یكی از طرح های مهم پژوهشگاه در این حوزه را طرح تغییر ساختار ریشه برنج با انتقال ژن های موثر در تعداد، طول، قطر و زاویه قرارگیری ریشه ها از گونه های وحشی برنج به برنج خوراكی عنوان و تصریح كرد: در این تحقیقات كه با استقبال موسسات خارجی در اعطای گرنت و درخواست همكاری مشترك با محققان پژوهشگاه روبرو شده، علاوه بر انتقال یكی یكی ژنها روی انتقال همزمان دو یا چند ژن هم كار می نماییم و امیدواریم در نهایت به برنجی با ریشه های توسعه یافته و حداكثر عملكرد در شرایط خشكی برسیم.
بر مبنای اعلام روابط عمومی پژوهشگاه بیوتكنولوژی كشاورزی، حسینی سالكده در ادامه با اشاره به وابستگی ۹۸ درصدی كشور به واردات بذور هیبرید در محصولاتی مثل خیار و گوجه فرنگی به موفقیت های قابل توجه محققان پژوهشگاه در دستیابی به دانش تولید بذور هیبرید اشاره و تصریح كرد: در سایر زمینه های مهندسی ژنتیك و بیوتكنولوژی كشاورزی هم پروژه های كاربردی گوناگونی در حال اجراست كه همچون آنها طرح "افزایش مقاومت برنج به علف كش" و "افزایش كیفیت یكی از روغن های خوراكی با فناوری كریسپر" و "تولید و پرورش گیاه شورپسند سالیكورنیا و به زراعی آن" است كه طبق بررسی های دقیق انجام شده كشت این قبیل گیاهان سازگار با شرایط خشكی و كم آبی از لحاظ اقتصادی و بازگشت سرمایه وضعیت بسیار خوبی دارند.



1398/09/19
21:36:22
5.0 / 5
4514
تگهای خبر: پژوهش , تكنولوژی , تولید , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲