با تلاش محققان ایرانی انجام می شود؛

تولید ایرانی داروی استفان هاوكینگ

تولید ایرانی داروی استفان هاوكینگ

لیمو بلاگ: در صورتیكه بیماران مبتلا به ALS مجبور بودند داروی مورد نیاز را سالانه با قیمت 200 میلیون تومان خریداری كنند، ولی پژوهشگران یكی از شركت های دانش بنیان موفق به تولید این دارو شدند و امیدوارند با حمایتی دولت، این دارو تحت پوشش بیمه قرار گیرد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، بیماری ALS یك بیماری پیش رونده است كه به تدریج عملكرد تمام عضلات بدن را مختل كرده و ضعف عضلانی بیمار تا جایی پیش می رود كه منجر به فلج كامل وی می شود.
این بیماری ممكنست ابتدا سبب فلج دست ها، پاها یا هر دو عضو شود و كم كم با اختلال در سیستم عصبی كنترل كننده تنفس، بلع و تكلم بیمار، نفس كشیدن، غذا خوردن و صحبت كردن بیمار را مختل كند، بطوریكه فرد مبتلا بدون تجهیزات كمكی قادر به تنفس نیست و در مراحل حاد بیماری، مشكلات تنفسی علت مرگ ومیر ناشی از این بیماری است.
با وجود هجوم وحشتناك و مخرب ALS بر روی عضلات حركتی بدن، هیچ صدمه ای به توانایی های مغزی ایجاد نمی كند و فرد مبتلا كاملا آگاه و هوشیار است.
این بیماری در مراحل اولیه با گرفتگی و پرش عضلات و ضعف عضلانی خودرا نشان میدهد و با پیشرفت بیماری، بیمار توانایی حركت دادن دست ها و پاها را از دست می دهد و به مرور در سخن گفتن، بلع غذا و تنفس مشكلات جدی به وجود می آید.
با پیشرفت بیماری، بیمار كاملا فلج می شود، بطوریكه بدون كمك و استفاده از تجهیزات كمكی پزشكی، ادامه زندگی برای وی نا ممكن می شود. تا جایی كه بیماری موجب مرگ فرد مبتلا می شود.
ALS درمان قطعی ندارد، فقط می توان با برخی داروها پیشرفت آنرا كمی كند كرد و یا با فیزیوتراپی توانایی های حركتی بیمار را تا حدی بهبود بخشید.
داروی پیشگیری كننده این بیماری برای نخستین بار در سال ۲۰۰۱ در كشور ژاپن تولید شد كه برای بیماران مبتلا به سكته های قلبی تجویز می شود، ولی باتوجه به خواص و اثرات درمانی آن، از سال ۲۰۱۴ از این دارو برای بیماران مبتلا تجویز شد و در سال ۲۰۱۷ این دارو در فهرست مورد تایید FDA آمریكا قرار گرفت.
در حالی این دارو تنها داروی قابل تجویز برای مبتلایان به بیماری ALS است كه بیماران ایرانی مبتلا با مبلغ سالانه ۲۰۰ میلیون تومان نسبت به خرید این دارو اقدام می كردند.
داروی ایرانی ویال تزریقی "اداراوون" با نام تجاری "آلساوا" داروی ویژه بیماران مبتلا به ALS است. این دارو با كیفیتی هم پای نمونه وارداتی و با یك دهم قیمت جهانی آن تولید شده است.


بیماری ناشناخته افراد معروف
دكتر فرزاد فاتحی از پژوهشگران این طرح در گفت و گو با ایسنا، بیماری ALS را بیماری ای توصیف كرد كه موجب تخریب سلول های حركتی خصوصاً در نخاع و مغز می شود.
وی با اعلان اینكه منشا این بیماری معین نمی باشد و تابحال مشخص نشده كه چه عاملی سبب شروع بیماری می شود، تصریح كرد: بررسی ها نشان میدهد كه ۱۰ درصد مبتلایان دارای زمینه های ژنتیكی هستند، ولی در ۹۰ درصد بیماران علت مشخصی برای این بروز این بیماری نمی توان یافت.
فاتحی با اعلان اینكه معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این بیماری مبتلا می شوند، اشاره كرد: ولی ممكنست این بیماری هر سنی شروع شود، خصوصاً در موارد ژنتیكی.
بگفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، خیلی از افراد معروف مانند "استفان هاوكینگ"، فیزیكدان و دانشمند برجسته انگلیسی و مدیر تحقیقات مركز كیهان شناسی نظری دانشگاه كمبریج و تهیه كننده كارتون "باب اسفنجی" مبتلا به این بیماری بودند و بنا بر این نیز درگذشتند.
فاتحی درباب تفاوت بیماری ALS با MS، توضیح داد: بیماری MS یك بیماری التهابی و خودایمن و حدودا مكانیزم آن مشخص است و بنا به علتی سیستم ایمنی، مبادرت به ترشح آنتی بادی می كند و این آنتی بادی سبب از بین رفتن غلاف میلین (غشای روی اعصاب) می شود. ولی در ALS سیستم ایمنی فعال نمی گردد و معین نمی باشد كه چرا سلول های حركتی از بین می روند.
وی با اعلان اینكه این بیماری درمانی ندارد، اشاره كرد: داروهایی كه برای این بیماری در بازارهای جهانی وجود دارد، جنبه پیشگیری دارند نه درمان.


این محقق همین طور به جزئیات داروی آلساوا اشاره نمود و اظهار داشت: یكی از مكانیزم های موجود در بیماری ALS وجود رادیكال های آزاد است. رادیكال های آزاد بنا به علل نامشخصی آغاز به فعالیت نموده و موجب تخریب سلول های حركتی می شوند و "آلساوا" دارویی است كه این رادیكال های آزاد را سركوب می كند و از این طریق سبب كند شدن روند بیماری می شود.
فاتحی، تعداد مبتلایان به این بیماری در كشور را حدود ۲ هزار نفر ذكر كرد و اضافه كرد: فرد مبتلا به بیماری MS حدود ۳۰ سال با آن زندگی می كند، ولی مبتلایان به ALS عمر كوتاه كمتر از پنج سال دارند؛ بدین جهت ممكنست فرد بعد از ابتلا، در مدت زمان كم چند ساله فوت كند.
حمایت بیمه ای از یك داروی ایران ساخت
دكتر علی اصغر اخوت از دیگر پژوهشگران این طرح با تاكید بر اینكه داروی آلساوا مشابه نمونه خارجی است، اظهار نمود: این دارو تنها سیر بیماری را كند می كند و درمان قطعی ALS نیست. در دنیا هم درمان قطعی برای آن وجود ندارد.
وی با اعلان اینكه این دارو وارد بازار شده و هم اكنون ۵۰ بیمار ایرانی از این دارو بهره برده اند، تصریح كرد: در گذشته بیماران سالانه ۲۰۰ میلیون تومان بابت خرید این دارو هزینه می كردند، ولی قیمت نمونه ایرانی یك دهم نمونه خارجی است و این میزان به سالانه ۲۰ میلیون تومان كاهش یافته است.
اخوت با تاكید بر لزوم حمایت شركت های بیمه گر از این دارو، اشاره كرد: این دارو تحت پوشش بیمه نیست، ولی مقرر است تحت پوشش قرار گیرد.



1399/01/14
21:03:45
5.0 / 5
3397
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , تولید , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳