سامانه هوشمند ایرانی در كمتر از 2 دقیقه كرونا را تشخیص می دهد

سامانه هوشمند ایرانی در كمتر از 2 دقیقه كرونا را تشخیص می دهد

به گزارش لیمو بلاگ محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت سامانه ای شدند كه می تواند به وسیله هوش مصنوعی و سی تی اسكن، كووید 19 را در كمتر از چند دقیقه تشخیص دهد.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر، سامانه هوشمند تشخیص كووید ۱۹ توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف و با همكاری دانشگاه های علوم پزشكی كشور در معاونت علمی رونمایی گردید.
با شیوع ویروس كووید ۱۹ و همه گیر شدن آن در سطح جهان، تشخیص این بیماری در اولویت كاری نظام پزشكی كشورهای دنیا و سازمانهای بین المللی همچون WHO قرار گرفته است. برای تشخیص این بیماری هم اكنون چندین روش وجود دارد، ولی یكی از بهترین روش ها كه دقت بیشتر و هزینه كمتری دارد استفاده از تصاویر سی تی اسكن قفسه سینه برای تشخیص پنومونی كووید ۱۹ است.
گروه تحقیقاتی «آی مِد» متشكل از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف كه تحت نظر دكتر حمید رضا ربیعی استاد هوش مصنوعی با همكاری دكتر حسین قناعتی استاد رادیولوژی و همكاری دانشگاه های علوم پزشكی تهران، ایران، اصفهان و كرمان و با حمایت مركز نوآوری پژوهشكده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به توسعه سامانه ای هوشمند بعنوان دستیار متخصصین رادیولوژی شده اند كه سرعت و دقت تشخیص كووید ۱۹ را بوسیله پردازش تصاویر سی تی اسكن قفسه سینه می افزاید.
سامانه تشخیص پنومونی كووید ۱۹ ما با استفاده از نوآوری در پیش پردازش این تصاویر و الگوریتم های یادگیری ژرف می تواند ناهنجاری هایی كه در مراحل ابتدایی در تصاویر سی تی اسكن قفسه سینه دیده نمی شوند را تشخیص داده و حجم ناحیه عفونی را نیز در مدت زمان بسیار كوتاهی با دقت بسیار بالا محاسبه كند. این سامانه با خاصیت های منحصر به فرد جزو معدود سامانه های موجود دنیا با دقت و سرعت بالا در تشخیص كووید ۱۹ است و آماده خدمت رسانی رایگان به صورت برخط و غیر برخط در تمامی مراكز درمانی دنیا است.
دكتر حمیدرضا ربیعی، عضو كمیته هوش مصنوعی سازمان بهداشت جهانی و استاد هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح سامانه تشخیص پونومی كووید ۱۹ بوسیله تصاویر سی تی اسكن در مراسم رونمایی از این سامانه اظهار داشت: باتوجه به شیوع كرونا، تشخیص این بیماری در بدن افراد مظنون به این بیماری امری مهم به نظر می آید.
وی با اعلان اینكه بدین جهت در دانشگاه شریف در صدد برآمدیم سامانه ای در امتداد تشخیص كرونا در این افراد را طراحی نماییم، گفت: این سامانه در كوتاه ترین زمان ممكن، ویروس كرونا را در بدن افراد تشخیص می دهد.
ربیعی اضافه كرد: راه های مختلفی برای تشخیص ویروس كرونا وجود دارد اما آنچه كه در انجمن رادیولوژی آمریكای شمالی اثبات شده، استفاده از سی تی اسكن قفسه سینه است.
عضو كمیته هوش مصنوعی سازمان بهداشت جهانی با اعلان اینكه چین و استنفورد از این روش در امتداد تشخیص ویروس كرونا بهره برده اند، اشاره كرد: این كار تیمی در كمتر از یك ماه در دانشگاه شریف با همكاری دانشگاه های علوم پزشكی به نتیجه رسیده كه حالا در حال اجرائی است.
استاد هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به بررسی های این تیم در امتداد به نتیجه رسیدن این سامانه، اشاره كرد: ما طی این یك ماه تصاویر قفسه سینه افراد سالم، افراد مبتلا به كووید ۱۹ و افرادی كه سالم نبودند اما كرونا هم نداشتند را مورد بررسی قرار دادیم.
مجری طرح سامانه تشخیص پونومی كووید ۱۹ بوسیله تصاویر سی تی اسكن با اعلان اینكه نتایج تحقیقات مثبت شد، اظهار داشت: بدین جهت می توانیم در كمتر از دو دقیقه افراد دارای ویروس كرونا را تشخیص دهیم.
ربیعی با تاكید بر اینكه این سامانه یك دستیار خوب برای پزشك شمرده می شود، گفت: حتی در مواردی كه بیماری توسط پزشك قابل تشخیص نبوده بواسطه این سامانه قابل تشخیص می باشد.
به گفته وی با توجه به این كه رادیولوژیست در كشور كم است و در خیلی از مناطق در شهرهای كوچك رادیولوژیست وجود ندارد، می توان از این سامانه به خوبی بهره برد.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر، این تیم متشكل از دكتر حمید رضا ربیعی، استاد هوش مصنوعی، دكتر حسین قناعتی، استاد رادیولوژی، حامد دشتی فارغ التحصیل كارشناسی ریاضی و مهندسی كامپیوتر، سعید مسعودیان فارغ التحصیل كارشناسی ارشد هوش مصنوعی، و رسا قوامی دانشجوی دكترای هوش مصنوعی هستند.

1399/01/16
17:04:27
5.0 / 5
3306
تگهای خبر: بین المللی , پزشكی , پژوهش , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴