افزایش اثربخشی و كاهش دوز داروی شیمی درمانی با فناوری نانو

افزایش اثربخشی و كاهش دوز داروی شیمی درمانی با فناوری نانو

به گزارش لیمو بلاگ محققان با استفاده از نانوذرات اصلاح شده، حاملی ساختند كه داروی شیمی درمانی را به صورت هدفمند به سلول سرطانی وارد می نماید. با این كار تومور سرطانی با دوز كمتر و اثر بخشی بیشتر عمل می كند.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، درمان سرطان همیشه با خطرات زیادی همراه می باشد و كارایی روش های مقابله با این بیماری بسیار محدود و پایین است. جراحی و شیمی درمانی همچون این روش ها است كه معمولاً به تنهایی استفاده نمی گردد. شیمی درمانی كه هم اكنون مورد استفاده قرار می گیرد از اثرات جانبی متعددی برخوردار است، به صورتی كه می تواند سلول های سالم بیمار را هم هدف قرار دهد.
از این رو دانشمندان به دنبال عرضه ی روش های نوین برای درمان سرطان هستند تا كمترین اثرات جانبی را به همراه داشته باشد.
در روش های رایج شیمی درمانی معمولاً تمركز روی خود تومور سرطانی بوده و كمتر به محیط پیرامون توجه می گردد. از این رو، محققان دانشگاه پوردو روشی عرضه كردند كه می تواند به حل این مشكل كمك نماید.
یون یئو از محققان بخش دارویی دانشگاه پوردو اعتقاد دارد راهبرد رایج شیمی درمانی شبیه این است كه شما یك بسته ی پستی را به فردی بدهید؛ بدون این كه آدرس گیرنده را داشته باشد. ازاین رو هدفمندی در روش رایج بسیار پایین است.در روشی كه ما عرضه كردیم، آدرس محل تومور مشخص است و رهاسازی داروی شیمی درمانی دقیقاً در محل مورد نظر انجام می گردد.
وی اضافه كرد: شیمی درمانی برای خیلی از بیماران تحمل ناپذیر است و ما می خواهیم این مورد را تغییر دهیم. روشی كه ما عرضه كردیم، می تواند هدفمندتر تومور را شناسایی و نابود كند و در نتیجه میزان دوز مورد نیاز بسیار كمتر بوده و صدمه كمتری به سلول های سالم وارد می گردد.
این گروه تحقیقاتی تلاش داشتند تا روی روشی كار كنند كه رهاسازی هدفمند داروی شیمی درمانی صورت گیرد.
در این پروژه محققان نانوذرات اصلاح شده ای ساختند كه می تواند با استفاده از جریان خون، خویش را به تومور سرطانی برساند و وارد تومور شود. با این كار می توان سلول سرطانی را به صورت هدفمند از بین برد.
این گروه معتقدند كه با این روش می توان به داروی شیمی درمانی كمك كرد كه در جریان خون باقی بماند تا زمانی كه به سلول سرطانی برسد.


1397/10/10
14:34:40
5.0 / 5
4622
تگهای خبر: دانشگاه , فناوری
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵