در گفت‎وگو با لیمو بلاگ مطرح شد

چالش های ستاندن مالیات انجمن های علمی به سبب برداشت های متفاوت از قوانین

چالش های ستاندن مالیات انجمن های علمی به سبب برداشت های متفاوت از قوانین

لیمو بلاگ: بااینكه انجمن های علمی برمبنای قانون مشمول مالیات نمی شوند ولی بگفته دبیر كمیسیون انجمن های علمی به سبب برداشت های متفاوت از قوانین، این نهادها در پیچ و خم پرداخت مالیات می شوند كه از این لحاظ این انجمن ها با چالش هایی مواجهند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، انجمن های علمی مبدا تولید و ترویج علم در بین متخصصان و ارکان کشور هستند. این نهادهای علم محور با تاکید بر فعالیت داوطلبانه بیش از ۲۹۰ هزار و ۳۲۸ عضو حقیقی و ۸۶۴۴ عضو حقوقی خود به سازماندهی کارهای علمی، مهارت افزایی نیروی کار در صنعت و دانشگاه مشغول هستند.
برمبنای آمارها تا آخر سال ۱۳۹۸ تعداد ۳۹۶ انجمن علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز فعالیت دریافت نمودند.



پراکندگی انجمن های علمی ایران در ۶ گروه تخصصی تا آخر سال ۱۳۹۸
درخواست صدور مجوز تاسیس انجمن های علمی در سال ۱۳۹۸ با اولویت تسهیل در ثبت درخواست و سنجش سابقه فعالیت هیات موسس، در دبیرخانه کمیسیون انجمن های علمی مورد بازنگری قرار گرفت.
بنا بر روال تعیین شده، هر یک از درخواست ها مطابق با دستورالعمل های تعیین شده در چهار مرحله "بررسی در دبیرخانه"، "بررسی توسط داوران"، "طرح و بررسی در کمیته های تخصصی" و "تاییئ و رد درخواست در کمیسیون انجمن ها" مورد بررسی قرار گرفتند.
صدور مجوز فعالیت انجمن های علمی با اولویت عدم تشابه در نام و موضوع با انجمن های در حال فعالیت و همین طور لزوم تاسیس انجمن بررسی می شود که بررسی و تایید آن توسط کمیته های تخصصی متشکل از انجمن های علمی و در نهایت با کمیسیون انجمن های علمی ایران است.
بر این اساس در سال قبل ۱۲ مجوز برای تاسیس انجمن، صادر و ۶۵ درخواست برای صدور انجمن به دبیرخانه کمیسیون انجمن های علمی ارسال شده است. علاوه بر آن ۱۲ درخواست رد و ۲۰ مورد درخواست در حال بررسی است.



صدور مجوز تاسیس در ۵ سال گذشته
رشد کمی انجمن های علمی در طول ۳ سال قبل به تفکیک گروه های تخصصی به این شرح است:


در امتداد بهره مندی از ظرفیت‎ انجمن های علمی ایران در بخش های مختلف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیسیون انجمن های علمی مبادرت به انتخاب اعضای هیات مدیره انجمن‎های علمی بعنوان ناظر کمیسیون، در مجامع انجمن ها کرد. این طرح که با استقبال انجمن‎های علمی مواجه گردید، طی فراخوانی به انجمن ها اعلام و بعد از بررسی شرایط داوطبان، از دی ماه سال قبل اعضای هیات مدیره انجمن های علمی بعنوان ناظر کمیسیون در مجامع انجمن های علمی ایران شرکت کردند.
برگزاری همایش های علمی بعنوان قسمتی از پروسه مدیریت دانش، نقش مهمی در تقویت ارتباط میان اعضای جامعه علمی، تبادل اندیشه آنها و اشاعه دستاوردهای پژوهشی در سطح جامعه دارد.
مطابق بخشنامه همایش های علمی مصوب سال ۹۷، شورای معاونان که به تایید وزیر علوم رسیده است، مجوز برگزاری همایش های ملی و بین المللی انجمن های علمی بعد از تصویب در هیات مدیره انجمن و تایید احراز شرایط بخشنامه، توسط کمیسیون انجمن های علمی صادر می شود.
در این راستا از میان ۸۹ درخواست صدور مجوز، برای تعداد ۷۹ درخواست مجوز صادر شد و ۱۰ مورد رد شده است.
علاوه بر آن در سال قبل ۳۵ مورد درخواست صدور مجوز همایش بین المللی توسط انجمن ها به کمیسیون ارائه شد که از این تعداد ۹ مورد به سبب عدم احراز شرایط بخشنامه موفق به دریافت مجوز نشدند.
کمک های مالی انجمن های علمی در آخر هر سال و برمبنای نتایج ارزیابی عملکرد سال قبل به انجمن های علمی تخصیص می‎یابد. برمبنای موافقت نامه اعلام شده در سال ۱۳۹۸، تخصیص کمک های مالی برمبنای رتبه انجمن ها و رعایت برخی ضوابط صورت گرفت.
باتوجه به عملکرد انجمن های علمی، برمبنای قانون این نهادها معاف از مالیات هستند، ولی بگفته دبیر کمیسیون انجمن های علمی گاهی تفاسیر مختلفی از این قانون صورت می گیرد و انجمن های علمی مشمول ستاندن مالیات می شوند.
دکتر محمد جلالی در گفت و گو با ایسنا درباب ستاندن مالیات از انجمن های علمی توضیح داد: برمبنای قانون انجمن های علمی، این نهادها مشروط بر اینکه کارهای آنها غیر انتفاعی و برمبنای حوزه های تخصصی آنها باشند معاف از پرداخت مالیات هستند و در صورتیکه از حوزه فعالیت تخصصی خود عدول کنند، مشمول مالیات می شوند.
وی افزود: ولی متاسفانه دراین زمینه ابهاماتی وجود دارد و در بعضی مواقع تفاسیری از قانون می شود که چالش هایی را برای انجمن ها به وجود می آورد که ما در تعامل با دستگاه های مالیاتی هستیم تا مشکلات را رفع نماییم.
جلالی، تحت شمول قرار دادن بعضی از فعالیت ها و تفاسیر و برداشت های متفاوت دستگاه های مالیاتی از قانون را از چالش های انجمن های علمی دراین زمینه نام برد و اظهار داشت: در بعضی موارد انجمن های علمی مشمول مالیات می شوند و آنها را در پیچ و خم دستگاه های مالیاتی قرار می دهند.
دبیر کمیسیون انجمن های علمی با تاکید بر اینکه انجمن ها در رده ثبت شرکت ها قرار می گیرند، افزود: بدین سان نهادها و شرکت های غیر تجاری و غیر انتفاعی تحت مشمول قانون عام تجارت می شوند؛ بدین جهت باید دفاتر مالیاتی داشته باشند و اظهارنامه مالیاتی خودرا عرضه کنند.




منبع:

1399/06/02
17:46:21
5.0 / 5
1863
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , تولید , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴