تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها،

صاحبان صنایع، فناوری داخلی را بپذیرند

صاحبان صنایع، فناوری داخلی را بپذیرند

رئیس مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) با اعلان اینکه باوجود آمارهای منتشرشده از موفقیت شرکت های دانش بنیان برای نفوذ در صنایع، ولی در بخش صنایع معدنی هنوز این اتفاق نیفتاده است، اظهار داشت: برای موفقیت در تولیدات فناورانه نیاز است تا صاحبان صنایع فناوری های داخلی را باور کنند و اجازه دهند این فناوری در صنایع رسوخ کند.


حسین منصوری در گفت و گو با ایسنا، به بهانه مزین شدن سال ۱۴۰۰ به نام «تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها»، اظهار نمود: در دهه ۹۰ تعداد شرکت های دانش بنیان با رشد شایان توجهی همراه بود و در طول این مدت شرکتها با افزایش بیش از ۵۰ برابری توانسته اند از مزایای دانش بنیانی برخوردار شوند.
وی با اشاره به آمارهای انتشار یافته از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعداد شرکت های دانش بنیان را بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ شرکت دانست و تصریح کرد: برمبنای تحقیقی که بصورت مشترک در ایمیدرو و دانشگاه تهران انجام شد، حدود ۲۵۰ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی شناسایی شده است.
منصوری اشاره کرد: با وجود حمایت های زیادی که از شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است و تصویب خیلی از قوانین، ولی چالش های زیادی در راه توسعه دانش بنیان وجود دارد و با اهمیت ترین آن وجود بوروکراسی و پروسه دشوار دانش بنیانی شرکتها و ستاندن مجوزها است.
رئیس مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی ایرانی، کمبود منابع مالی با یک سود منطقی و متناسب را از با اهمیت ترین چالش های بنگاه های اقتصادی ذکر کرد و تصریح کرد: نه فقط شرکت های دانش بنیان بلکه سایر بنگاه های اقتصادی نیز با این چالش مواجهند، علاوه بر آن این شرکتها با بی اعتمادی جامعه نسبت به محصولات داخلی روبرو هستند و هنوز این باور در دستگاه های دولتی ایجاد نشده است که می توان از محصولات تولید داخلی بجای محصولات مشابه خارجی بهره برد.
منصوری افزود: از آنجایی که سود سنگینی بوسیله واردات عاید می شود، مافیایی دراین زمینه شکل گرفته است که این امر می تواند دلیل مشخصی برای ورود محصولات دانش بنیان در اقتصاد کشور باشد.
وی ضعف در دانش بازاریابی و تجارت شرکت های دانش بنیان را از دیگر چالش های شرکت های دانش بنیان در تولید دانست و افزود: طبق آمارهای انتشار یافته بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد استارت آپ ها و تیم های فناوری از حمایت های دولتی برخوردار نیستند که این امر یکی از دلایلی است که این تیم های فناور نتوانستند در راه خود موفق باشند.
منصوری اشاره کرد: بدین جهت بنگاه های دولتی لازم است که این تیم ها را باور کنند و با پشتیبانی از آنها، به این تیم ها اجازه دهند که هم استارت آپ ها و هم شرکت های دانش بنیان در این راه وارد شوند و بنگاه های دولتی می توانند دراین زمینه نقش تسهیل گری را داشته باشند و در رفع موانع آنها گام های خوبی بردارند.
رئیس مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی ایران به وضعیت حمایت های ارائه شده به شرکت های دانش بنیان اشاره و اظهار نمود: اینکه یکسری قوانین خوبی برای شرکت های دانش بنیان در حوزه استارت آپ ها وضع شده جای هیچ شکی نیست، ولی متاسفانه موانع زیادی در زمینه باورپذیری استارت آپ ها و نوآوری خصوصاً در بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد. من معتقدم هم اکنون که در پنجره فرصت تغییرات فناورانه در انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم، صنایع کشور به سبب تحریم و کمبود منابع و عدم توجه کافی در حال جا ماندن از قطار انقلاب صنعتی چهارم است.
وی با اعلان اینکه طبق گزارش های انتشار یافته تا سال ۲۰۳۰ هوش مصنوعی، اینترنت و رباتیک بصورت فزاینده ای به صنایع مختلف وارد می شود، افزود: به نظر من شیوع ویروس کرونا با همه مسائل و مشکلاتی که در کشور ایجاد کرد، موجب شد که انقلاب صنعتی سوم خصوصاً در حوزه آموزش گام های بهتری برداریم و تعدادی از عقب ماندگی ها را جبران نماییم.
رئیس مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی ایران اشاره کرد: هم اکنون انقلاب صنعتی چهارم مطرح گردیده است و این مرکز یکی از اهداف راهبردی خودرا پیاده سازی انقلاب صنعتی چهارم در بخش معدن و صنایع معدنی تعریف کرده است.
منصوری اشاره کرد: تا زمانی که دستگاه های دولتی و بنگاه های بزرگ اقتصادی این باورپذیری را نسبت به شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها نداشته باشند، هر قانون و مصوبه ای که منتشر شود، بی اثر خواهد بود.
رئیس مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی با اشاره به چالش های توسعه تولید در بخش صنایع معدنی، اظهار داشت: یکی از چالش های صنایع معدنی این است که بافت سنتی خودرا دارد و فناوری به سختی وارد این بخش می شود و لازم است مدیران ارشد این اجازه را دهند که استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان به چرخه نوآوری این بخش وارد شوند.
منصوری با اعلان اینکه شرکت های فناور در زمینه تولید زیاد موفق نبودند، اظهار نمود: هر چند که آمارهایی از موفقیت شرکت های دانش بنیان برای نفوذ به صنایع انتشار یافته است، ولی من معتقدم که حداقل در بخش معدن و صنایع معدنی هنوز آن اتفاقی که شایسته فعالیت شرکت های فناور است، رخ نداده و از طرف دیگر باید بپذیریم که ریسک رسوخ فناوری در صنایع زیاد است.
وی در این زمینه توضیح داد: قطعه ای که ایجاد می شود، برای ورود به چرخه تولید نیاز به سرمایه گذاری دارد، ضمن آنکه بنگاه اقتصادی و صنایع باید این باورپذیری را داشته باشند و بپذیرند که قطعه تولید شده استفاده گردد.




منبع:

1400/01/12
13:54:57
5.0 / 5
1041
تگهای خبر: اینترنت , تولید , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲