رئیس پارك علم و فناوری استان:

گردش مالی شركت های پارك فناوری خراسان حدود ۳۰ برابر بودجه دولت بوده است

گردش مالی شركت های پارك فناوری خراسان حدود ۳۰ برابر بودجه دولت بوده است

لیمو بلاگ: رئیس پارك علم و فناوری خراسان رضوی اظهار داشت: گردش مالی شركت های پارك علم و فناوری خراسان در سال ۹۶، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده كه نزدیك ۳۰ برابر بودجه دولت می باشد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، رضا قنبری امروز در نشست خبری با سوژه "پیش رویداد برگزاری همایش كارآفرینی اجتماعی" با محوریت كنترل و كاهش طلاق، تكدی گری، حاشیه نشینی و كودكان كار و نمایش گزارش عملكرد سالانه پارك علم و فناوری خراسان، اظهار نمود: پارك علم و فناوری، موجود عجیب و غریبی است. ما از مشتریان، ذی نفعان و رقیبان صحبت می نماییم، اما در وظیفه ای كه به پارك داده شده باید مشتریان، رقیبان و ذی نفعان را دور هم جمع نماییم.
وی ادامه داد: اگر مقرر است كه پارك، شركت های خصوصی را به مرحله تجاری سازی برساند، قرار نیست كاری انجام دهد، بلكه باید ارتباطات را برقرار كند و اگر بخش خصوصی می خواهد از آن استفاده نماید، باید خودش كار كند. مطالبه ما همواره از بالادستی ها است. پارك این وظیفه مطالبه گری را در مقابل افرادی دارد كه باید از محصولات این شركت های فناور استفاده كنند. پارك وظیفه دارد با دانشگاه ها و مراكزی كه تولید دانش را برعهده دارند، ارتباط برقرار كند و وظیفه تسهیل كردن را انجام دهد.
قنبری با اشاره به اینكه پارك خراسان كمتر از ۱۰۰ نفر ستاد در سه شهرستان دارد، عنوان كرد: پارك خراسان از لحاظ تعداد نیرو اول است. ۴۳۰۰ نفر در ۳۲۲ شركت فعالیت می نمایند كه متوسط سنی آنها ۳۰ سال بوده است.
رئیس پارك علم و فناوری خراسان افزود: هزینه تمام شده برای تولید شغل در شركتهای دانش بنیان تقریباً ۴۰ میلیون تومان است و این مقدار را تا حدود زیادی بخش خصوصی برعهده دارد. بخش خصوصی كه دلال نیست، تولیدكننده دانش است و از دانش برای حل مساله استفاده می نماید. ارزش افزوده شركت های دانش بنیان فوق العاده بوده، اما سهمشان از ارزش افزوده ملی بسیار كم است. پارك باید با دانشگاه، دانش آموزان، صنعتگران، سرمایه گذاران، حاكمیت، شهرداری، شورای شهر و هر ارگانی كه مشتری ما بوده و یا ما برای آنها تولیدكننده دانش و تسهیل كننده هستیم، ارتباط داشته باشد. پارك معادل كلمه شبكه بوده و آن شبكه است كه تعامل به وجود می آورد.
وی با اشاره به اینكه نخستین چیزی كه در گام دوم انقلاب مطرح شده، بحث علم و دانش است، اشاره كرد: كشور نزدیك دو دهه روی انرژی هسته ای انرژی و فرصت گذاشت و الان ما در این مرحله قرار داریم. هم اكنون ادبیات، اقتصاد دانش بنیان است. كلمه اقتصاد بر دانش پیش گرفته و باید به این امر كمك كرد. ما جزو ۵ كشوری هستیم كه بیشترین سرعت رشد را در كارآفرینی مبتنی بر فناوری دارد.
قنبری بیان كرد: ۸۰ درصد دانشجویان دانشگاه فردوسی نمی دانند كه پارك به چه مدلول است، در حالیكه ما زنجیره پس از دانشگاه و پیش از صنعت هستیم. اتفاقات پارك خراسان با ۷۰ نفر رخ می دهد. اگر جوان نداند كه چنین خدماتی وجود دارد، این مشكل است و باید آنرا حل كرد. بخش های خصوصی با عنوان بخش شتاب دهنده ها بعنوان رقیب ما در حال ایجاد شدن هستند، پارك باید آنها را باز با هم هماهنگ كرده، جهت دهد و حمایت كند. در واقع به مفهوم ایجاد شركت های دانش بنیان ما رقیب هم حساب می شویم، ما مانند دانشگاه دولتی هستیم كه باید كمك نماییم تا دانشگاه های دیگر رشد كنند و ما باید كوچك تر شویم؛ وظیفه شبكه سازی همین است.
رئیس پارك علم و فناوری خراسان افزود: ما حالا در صحبت ها در كشور در اكثریت هستیم اما در عملیات در اقلیت قرار داریم. بعضی از كارشناسان سازمان های دولتی ما را نمی شناسند و نمی دانند پارك چیست. با كارهای خوبی كه انجام شده و بازدیدهایی كه در سال ۹۷ صورت گرفته، حالا ما را می شناسند. خواسته ما است كه این جوانان شناخته شوند. یكی از شركت ‎های ما می خواهد خودرا در صداوسیما ارائه كند، اما بیان می كنند كه نباید اسم خودرا بگوید برای اینكه برند می شود، در حالیكه در ایران همین یك شركت در حوزه مورد نظر در حال فعالیت است؛ این در شرایطی است كه صدا و سیما می تواند نام شركت های خارجی را بیان كند.
وی با اشاره به اینكه یكی از بزرگ ترین دردسرهای پیش روی انقلاب این است كه بیان می كنند درس و علم به چه دردی می خورد، عنوان كرد: به شركت های دانش بنیان توجه ویژه ای شده و آنرا در كلام رهبری و رئیس جمهور می بینیم. این شركت ها همت تمام جامعه را می طلبد. به جای اینكه به منابع زیرزمینی متكی باشیم، به دو متر بالاتر و به اندازه متوسط قد یك انسان دقت نماییم. سرعت رشد این شركت ها فوق العاده بوده و تهران جزو ۵۰ شهر كارآفرین دنیا است. در این ۵ سال رتبه نوآوری ایران از ۱۳۰ به ۶۰ و رتبه علمی ما در این دو دهه به ۱۶ دنیا رسیده است.
قنبری اشاره كرد: فضای نوآور این گونه نگاه می كند كه هر چالش یك فرصت، هر فرصت یك تولید درآمد و هر تولید درآمد شكست قدرت دولت برای حل مساله در مقابل بخش خصوصی است. در دیدگاه نفتی، نگاه انتقادی و ناامیدی داریم. اگر می خواهیم به این برسیم كه دولت را كوچك نماییم، باید به این برسیم كه غیر از حوزه نوآوری چیز دیگری نداریم.
رئیس پارك علم و فناوری خراسان اظهار داشت: ما جزو ۵ كشور اول در حوزه تعداد مهندس هستیم و امیدبخشی وجود دارد، اما فضای حاكم بر این داستان احتیاج به توجه بیشتر همه دارد. همراهی خوبی در استان و كشور در حال رخ دادن است. ما برای سال ۹۷ اولویت خودرا شبكه سازی، تیم سازی و معرفی این نهادها گذاشتیم، احتمالاً سال ۹۸ باز با این محوریت پیش خواهیم رفت. یكی از كارها در پارك این است كه ساختار و فرهنگ سازمانی پارك را متناسب با این امر تغییر دهیم، برای اینكه شبكه سازی نیاز به صبر و تعامل بالا دارد كه در پارك خراسان تا حدود زیادی مشهود است.
وی ادامه داد: ۸۰ درصد كاركنان ما بین ۳۰ تا ۴۰ سال و ۷۰ درصد مدیران بین ۳۰ تا ۴۰ سال هستند. این تعداد مدیران حدود ۸ سال سابقه مدیریتی دارند یعنی ۵۰ درصد عمر پارك ‎ها سابقه مدیریت دارند. امیدواریم بتوانیم در سال ۹۸ با تعاملات و شبكه سازی، اقتصاد دانش بنیان استان را به كمك بخش خصوصی و سایر نهادها ارتقا دهیم. این مناسب نمی باشد كه ما تنها نزدیك به ۶ درصد شركت های دانش بنیان كشور را در استان داریم، درست است كه از نظر تعداد شركتهای دانش بنیان استان سوم هستیم، اما ارتقای این بخش نیازمند همت و فرهنگ سازی بزرگ است.
قنبری افزود: باید اظهار داشت كه فرهنگ كارمندی تمام شده و اگر كسی می خواهد مدركی بگیرد كه به شغلی برسد، این نوع فرهنگ تمام شده است. حالا می توانیم با تمركز بر توانایی پیش برویم. شاید دیگر مدرك فلان دانشگاه در تاسیس و پیشبرد یك شركت خصوصی نقش كم رنگ تری از توانایی های فردی در دانشگاه های دیگر دارد.
رئیس پارك علم و فناوری خراسان بیان كرد: در شرایط بد تحریم ها بیشتر داریم روی پای خود می ایستیم و تكنولوژِ هایی در پارك به وجود آمده كه قابل توجه است. نزدیك ۶ هزار محصول در پارك ها توسط شركت های خصوصی به وجود آمده و گردش مالی شركت های پارك خراسان در سال ۹۶، نزدیك ۲۰۰ میلیارد تومان بوده كه نزدیك ۳۰ برابر بودجه دولت می باشد.
وی اشاره كرد: تمام فعالیت ما در سال ۹۸ شفافیت مالی برای نمایش خدمات است. داشتن ایده در این دوره مورد پیشرفته ای نیست، بلكه پیگیری آن برای رسیدن به ثروت مهم می باشد. اینكه شركت های بزرگ ما بزرگ می شوند به این علت است كه ایده خودرا پیگیری می كنند. نوآوری بدین مدلول است كه مشكلی را ببینیم، برای آن چاره پیشنهاد نماییم و جلو ببریم. اگر می خواهیم به اقتصاد دانش بنیان برسیم، رساندن ایده به مقصود سخت ترین كار است. ما در ایران در این زمینه مشكل داریم و نمی توانیم ایده ها و دانش خودرا به محصول قابل فروش تبدیل نماییم.
قنبری درباب آمار سال ۹۷، اظهار داشت: تعداد شركت ها از ۲۷۰ در ابتدای سال ۹۷ به ۳۲۲ شركت رسیده است. پارك افتخار خدمت به ۷۴۷ شركت از شروع تاسیس در ۱۵ سال قبل را داشته كه برخی موفق و برخی ناموفق شدند، اما در كل پارك مدیریت نزدیك به ۱۳۰۰ شركت را تجربه كرده است.
رئیس پارك علم و فناوری خراسان با اشاره به اینكه یكی از نقاط ضعف كه نقطه قوت ما شده، این است كه منابع در اختیار این شركت ها بسیار محدود است. اگر منابع و فضای بیشتری داشته باشیم، می توانیم شركت های بیشتری را پذیرش نماییم. ما به شدت محدودیت منابع مخصوصاً از لحاظ استقرار شركت ها برای ایجاد زیست بوم فناوری داریم. ما سرمایه های انسانی خوبی در استان داریم كه اصلی ترین سرمایه یك شركت دانش بنیان است.
وی افزود: پذیرش های ما سختگیرانه بوده، اما موفقیت بیشتر است. باید منابع دولتی بیشتری را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم. فضای دانش بنیان در حال جا باز كردن است. البته هنوز برخی قوانین مبهم هستند.



1397/12/27
22:39:57
5.0 / 5
4428
تگهای خبر: تولید , خدمات , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳