معاون علمی رییس جمهور خبر داد؛

راه اندازی ۶ مرکز ملی آفرینش فناوری تا پایان برنامه هفتم

راه اندازی ۶ مرکز ملی آفرینش فناوری تا پایان برنامه هفتم

به گزارش لیمو بلاگ، معاون علمی رئیس جمهور اظهار داشت: تا پایان برنامه هفتم توسعه بدنبال این هستیم که 6 مرکز آفرینش فناوری داشته باشیم که یکی از آنها مرکز آفرینش ریزفناوری و میکروالکترونیک است.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر، روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه نانو و فناوری که امروز در محل ستاد برگزار گردید، ضمن اشاره به این که ستاد نانو یکی از تاثیرگذارترین و جریان سازترین ستادهای توسعه علم و فناوری در عرصه نانو شمرده می شود، اظهار داشت: ستاد نانو در حوزه ترویج فناوری نانو بین مردم عملکرد خوبی داشته و توانسته جریانی درست همزمان با ظهور فناوری نانو راه اندازی کند تا کشور به سمت تولیدات علمی نانوفناوری حرکت نماید.
دهقانی فیروزآبادی با اعلان اینکه به ستادهای دیگر سفارش می نماییم از الگوی ستاد نانو در عرصه ترویج و تولید علم و محصول استفاده کنند، اضافه کرد: تا پایان برنامه هفتم توسعه بدنبال این هستیم که ۶ مرکز آفرینش فناوری داشته باشیم که یکی از آنها مرکز آفرینش ریزفناوری و میکروالکترونیک است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور افزود: ۲۰ سال تجربه کار ستاد نانو سبب شده که دستاوردها و تعداد زیادی فناوری به وجود بیاید که یا باید به تکنولوژیهای جدید تبدیل و یا کاربردی شوند؛ پس توسعه این فناوری ها برای ایجاد اقتصاد، گردش مالی و بازگشت سرمایه محورهای جدید این دوره از ستاد محسوب می شود.
وی ضمن بیان این مطلب که در تمام سفرهای خارجی که تا حالا داشته ام و همین طور در دیدار با وزرای خارجی در معاونت، حوزه فناوری های نانو به عنوان یکی از محورهای اصلی و مورد تاکید در همکاریهای علمی و فناوری مطرح بوده است، اشاره کرد: این همکاری ها از جنس انتقال علمی و هم تجهیز کشورها با لابراتوار ها و تجهیزات بومی ساخت داخل بوده و هم از جنس همکاریهای مشترک در عرصه دستاوردهای نانو فناوری مثل سلامت، کشاورزی، آب، غذا و....
دهقانی اشاره کرد: ایران از دید جهان به همت تلاش مدیران سابق، در دنیا در عرصه نانو به صورتی قدرت شناخته شده و به رسمیت شناخته شده است و تمام کسانی که به کشورمان سفر می کنند یکی از حوزه های مورد تاکیدشان حوزه نانو بوده و کشورهای دنیا، ایران را به پیشتازی در این زمینه می شناسند. این فصل از ستاد می خواهد از این شناخت و از این برند یک استفاده جدی کند و آن توسعه همکاریهای بین المللی است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اعلان اینکه دستاوردهای چهاردهمین نمایشگاه نانو چشم گیر و متفاوت می باشد و قراردادهای خوبی منعقد خواهد شد، درباره ی اضافه شدن بخش میکرو به ستاد نانو و بودجه این ستاد توضیح داد و اظهار داشت: منابعی که به ستاد اختصاص داده می شود، لزوما و فقط منابع مستقیم ستاد نیست؛ یک منبعی ستاد دارد که باید آنرا بهینه سازی کند. به عنوان مثال در عرصه میکرو خیلی به نسبت آن چه که باید باشد عقب هستیم، در بحث میکروالکترونیک، سنسورها یا حسگرها ما یک پنجره فرصت هایی داریم که همین چند سال مقرر است باشد و پس از آن فرصت از دست خواهد رفت. در عرصه نانو به یک شرایط پایدار رسیده ایم اما در عرصه میکرو باید به جلو همچنان حرکت نماییم.
وی افزود: سهم ستاد از منابع تبصره ۱۸، منابع اعتبار مالیاتی در قانون جهش تولید دانش بنیان، پتانسیل ستاد از محل منابع مستقیم و منابع در اختیار معاونت که تا هزار میلیارد تومان قابل اختصاص است بسته به این که برنامه ها چقدر کیفی تعریف شوند، از منابع مستقیم و غیرمستقیم ستاد نانو و میکرو محسوب می شود. یکی از کارکردهای اصلی ستاد این است که این بودجه ولو اندک را برای به هم رسانی سرمایه گذاران هزینه کند. سال قبل فروش ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش محصولات نانو بوده است.


منبع:

1402/08/09
16:09:07
5.0 / 5
245
تگهای خبر: الكترونیك , بین المللی , تكنولوژی , تولید
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲