دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی:

اگر در هوش مصنوعی رشد نکنیم گرفتار نوعی استعمار می شویم

اگر در هوش مصنوعی رشد نکنیم گرفتار نوعی استعمار می شویم

به گزارش لیمو بلاگ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در بحث هوش مصنوعی خیلی عقب هستیم و باید با سرعت رشد نماییم خودمان مولد شویم که اگر اینطور نشود گرفتار شکلی از استعمار می شویم.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، همایش الزامات توسعه مدل زبانی بزرگ فارسی «هوش مصنوعی مولد قدرت حکومت ها» با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در این همایش درباره ی تدوین سند هوش مصنوعی اظهار داشت: امروز شاهد سیستم های هوش مصنوعی هستیم که نیازهای واقعی و علمی ما را تامین می کند، بجای انسان عمل و حتی تدبیر می کند اما باید به یاد داشته باشیم که هوش مصنوعی ساخته ذهن و روح انسان است.
وی به ارائه مثالی در این زمینه پرداخت و افزود: در عرصه حکمرانی ۲۰۷ منبع را شناسایی و ۲۰۰ تعریف حکمرانی را استخراج کرده ایم. ۵۱ کلید واژه اصلی نیز استخراج شد که از ماشین های متنوع هوش مصنوعی درباره ی آنها سوال شد، هر کدام پاسخ هایی دادند، تعاریف هوش مصنوعی از منابع دست اول حکمرانی بهتر و دقیق تر بود و این تعاریف را به کمک آنها دسته بندی کردیم. در مجموع ۲۰ تعریف از هوش مصنوعی دریافت شد که در کنار ۲۰۰ تعریف قبل، به تعریف جامع تر در این زمینه رسیدیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تعریف برگزیده از حکمرانی این است که فرآیندهای شبکه ای از سیاست گذاری، تنظیم گری (قانون گذاری ساختارسازی نگاشت نهادی) تا گفتمان سازی، راهبری، هدایت گری، نظارت، کنترل و ارزیابی است که با مشارکت سازمان های دولتی و ذی نفعان مردمی صورت می گیرد، بدین سبب حکمرانان این عرصه "ساختارهای دولتی، بخش خصوصی و ذی نفعان مردمی" هستند.
وی با اعلان اینکه الگوی حکمرانی باید مشخص شود، افزود: حکمرانی باید با رویکرد بازتوزیع و تسهیل در سطوح مختلف محلی، ملی، منطقه ای و جهانی مدنظر باشد. اهداف حکمرانی شامل مشارکت عمومی، شفافیت، مسئولیت پذیری، قانون مندی، امنیت پایدار، رفاه عمومی و اثربخشی است.
خسروپناه اضافه کرد: این که در شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی بنویسیم قسمتی از حکمرانی است اما از سیاستگذاری تا اثربخشی چند پروسه شبکه ای، طولانی، بسیار پیچیده و چند بعدی است. برخی حکومت داری را با حکمرانی یکی می دانند بطور قطع تصوّر اشتباهی دارند، حکمرانی با حکومت داری یکسان نیست.
وی درباره ی اصول حکمرانی هوش مصنوعی حکمت بنیان اظهار داشت: سیاستگذاری و تنظیم گری حکیمانه مبتنی بر علم نافع عقلانی (شامل عقل نظری، عقل عملی، عقل معاش و عقل معاد) در هوش مصنوعی باید مدنظر باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلان اینکه حکمت معادل انگلیسی ندارد، بیان کرد: حکمت از سیاق علم نافع و مبتنی بر عقل است. سیاستگذاری در عرصه هوش مصنوعی باید برمبنای حکمت باشد که از جنس حقیقت و فضیلت است، باید هوش مصنوعی که طراحی می نماییم مبتنی بر حقیقت و فضیلت عمل کند.
خسروپناه با تکیه بر نظارت و ارزیابی با فاکتورهای اهداف، شفافیت، عدالت و مشارکت عمومی تاکید کرد: باید سیستم های هوش مصنوعی را بصورت مستمر رصد نماییم، حکمرانان شامل ساختار دولتی، بخش خصوصی و ذی نفعان مردمی هستند که باید در سیاستگذاری هوش مصنوعی مشارکت داشته باشند. در مدل حکمرانی شورای عالی انقلاب فرهنگی و در سند نگاری هوش مصنوعی، بخش خصوصی و ذی نفعان مردمی در سیاستگذاری مشارکت دارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در بحث هوش مصنوعی خیلی عقب هستیم و باید با سرعت رشد نماییم خودمان مولّد شویم که اگر اینطور نشود گرفتار شکلی از استعمار می شویم. هم اکنون با اهمیت ترین نوع استعمار؛ استعمار نرم است. در دهه اخیر کارهای زیادی انجام شده است اما کافی نیستند که باید ادامه پیدا کند. کار دولت تسهیل گری، نظارت، ارزیابی و هدایت ارزش هاست.
وی افزود: آموزش و گفتمان سازی در حکمرانی هوش مصنوعی باید مدّنظر باشد. معیارهایی که به هوش مصنوعی می دهیم باید برمبنای زیست بوم و فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.
خسروپناه اظهار داشت: جامعیت هوش مصنوعی نیز باید مدّنظر باشد و حوزه های نظیر تعلیم و تربیت، دفاعی و امنیتی، کشاورزی، حقوقی، رسانه و فضای مجازی که نیاز به هوش مصنوعی دارند در نظر گرفته شود، البته سیاست بسندگی اشتباه است و سیاست گذاری، قسمتی از چند پروسه است که در درون حکمرانی هوش مصنوعی است.

1402/12/22
08:55:08
5.0 / 5
191
تگهای خبر: پژوهش , سازمان , سیستم , فناوری
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳