در گفت وگو با لیمو بلاگ اعلام شد

تشكیل 4 استارتاپ نانویی با گردش مالی 10 میلیاردی، اعطای مجوز نانو مقیاس به 3 طرح فناورانه

تشكیل 4 استارتاپ نانویی با گردش مالی 10 میلیاردی، اعطای مجوز نانو مقیاس به 3 طرح فناورانه

به گزارش لیمو بلاگ مدیر كارگروه نوآوری و توسعه فناوری ستاد توسعه فناوری نانو، توسعه بازار، سرمایه گذاری و توسعه فناوری را از خدمات عرضه شده به طرح های منتخب این برنامه نام برد و اظهار داشت: با برگزاری این برنامه تابحال چهار استارتاپ بسیار موفق بوجود آمده كه هر كدام بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان توان فروش داشتند، ضمن آنكه بعضی از طرح ها موفق به جذب سرمایه گذار شدند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، برنامه تجاری سازی فناوری نانو (Nano Match)، یك برنامه دائمی با رویكرد پشتیبانی از طرح هایی است كه در حوزه نانو فناوری، به نمونه اولیه رسیده اند. فناوران، شركت های نوپا، پژوهشگران و جامعه دانشگاهی، بعنوان طرف عرضه و شركت های صنعتی و سرمایه گذاران خطرپذیر و مستقل، بعنوان طرف تقاضا، همچون مخاطبان این برنامه هستند.
در این برنامه، طرح هایی پذیرفته می شوند كه نمونه اولیه ای از آنها ساخته شده و مبتنی بر نیاز صنعت باشد، مشابه داخلی نداشته و یا در صورت وجود مشابه، بهبود كیفیت، خواص و یا كاهش هزینه نسبت به آن داشته باشند. انطباق محصول با تعاریف نانو هم از دیگر شاخصه های مهم در پذیرش طرح ها است.
نانو مچ در هر سال، طی فراخوان هایی، مبادرت به دریافت طرح های متقاضیان می كند. درخواست های دریافتی، بر مبنای شاخص هایی چون قابلیت تجاری شدن، فنی و نانومقیاس، قابلیت توسعه بازار، نوآوری و همینطور پتانسیل تیم فناور برای پیشبرد طرح، ارزیابی می شوند. طرح های پذیرفته شده در برنامه، طی بازه زمانی مشخصی كه برای هر طرح، متناسب با سطح آن متفاوت می باشد، فرصت استفاده از امكانات و تجهیزات در دسترس را خواهند داشت. همینطور این طرح ها، ضمن بهره مندی از خدمات و حمایت های نانو مچ برای توسعه كسب و كار خود، بعد از اتمام فرایند توسعه محصول، امكان استفاده از سایر حمایت ها و امكانات ستاد نانو برای توسعه بازار را هم خواهند داشت.
در طول بازه زمانی ۶ ساله از آغاز به كار برنامه تا مهر ۱۳۹۷، تعداد ۳۰ طرح، موفق به پذیرش نهایی در برنامه و بهره مندی از حمایت های نانو مچ شده اند.
مهدی ضیغمی، مدیر كارگروه نوآوری و توسعه فناوری ستاد توسعه فناوری نانو در گفتگو با ایسنا، اجرای برنامه طرح های نوآورانه را با هدف كمك به فناوران و شركت های دانش بنیان تازه تأسیس دانست و اظهار داشت: در این برنامه شركت های نوپایی كه بر روی فناوری هایی كه نیاز كشور را مرتفع می كنند و همینطور مزیت صادراتی ایجاد می كنند، مورد حمایت قرار می گیرند.
وی افزود: این شركت ها در فاز اول در چارچوب یك تیم و یا استارتاپ وارد این برنامه می شوند و احتیاج به حمایت، آشنا شدن با فضای كسب و كار و كمك به توسعه فناوری دارند و بر این اساس ستاد نانو از سال ۱۳۹۲ برنامه های طرح های نوآورانه (نانو مچ) را برگزار می نماید.
ضیغمی افزود: در این راستا هرساله با فراخوان هایی كه برای برنامه نانو مچ اعلام می شود، طرح های فناورانه جذب می شود و در نمایشگاه های فناوری نانو كه هرساله در مهرماه برگزار می شود، این طرح ها به منظور معرفی به سرمایه گذار و مشتریان عرضه می شود.
دبیر كارگروه فناوری ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به اینكه در ۲ سال گذشته موفقیت این برنامه بخصوص در حوزه رفع تحریم ها مؤثر بوده است، خاطرنشان كرد: مسیر توسعه فناوری یك تا دو سال زمان نیاز دارد و این برنامه به افرادی كه در بعضی از حوزه ها نتوانستند مواد اولیه و یا فناوری های مورد نیاز را وارد كشور كنند، كمك می نماید تا خلاءهای موجود در این زمینه را پر كنند.
به قول وی، در برنامه نانو مچ سال قبل از ۱۸ طرح عرضه شده به نمایشگاه، حدود ۱۵ فناوری فعال شدند؛ ضمن آنكه از تعداد ۱۵ طرح موفق، ۳ فناوری موفق به دریافت مجوزهای ستاد نانو شدند تا بتوانند محصولات خویش را وارد بازار كنند.
ضیغمی، "تولید رنگ های مات كننده"، "رنگ ضد آب پایه سیلیس" و "عایق حرارتی پایه آئروژل " را همچون ۳ فناوری دانست كه موفق به دریافت مجوز ستاد نانو شده اند و افزود: این فناوری ها مزیت های زیادی به بخش های صنعتی بخصوص در زمان تحریم می دهند.
وی با اشاره به سومین فراخوان برنامه نانو مچ، اظهار نمود: در این دوره تیم های منتخب، انتخاب و وارد دوره های توان افزایی خواهند شد و همزمان به آنها كمك می شود تا وارد مسیر توسعه فناوری شوند، ضمن آنكه به تیم های منتخب گرنت های شبكه آزمایشگاهی اعطا می شود تا از خدمات شبكه آزمایشگاهی بهره مند شوند.
دبیر كارگروه توسعه فناوری ستاد نانو اعطای گرنت توسعه بازار و فرصت مطالعات بازار برای یافتن مشتریان را از دیگر خدمات این برنامه به فناوران نام برد و اظهار داشت: علاوه بر آن در صورتیكه نمونه اولیه محصولات تیم های منتخب با موفقیت تأیید شود، به دفاتر صادراتی ستاد نانو معرفی می گردند و از این طریق فرصت ورود به بازارها را دارند.
وی با اشاره به اینكه اقدامات در این زمینه شروع شده است، اضافه كرد: تابحال مشتریانی از كشورهای اندونزی و چین ابراز تمایل كردند و ما نمونه هایی برای آنها ارسال می نماییم.
ضیغمی، منتور شیب (مشاوره) را یكی از مهمترین خدمات این برنامه به فناوران دانست و خاطرنشان كرد: در این خدمت، فناوران را راهبری می كنند تا به هدف برسند.
وی داوری طرح ها را بر مبنای نانویی بودن و قابلیت تجاری سازی را از معیارهای بررسی طرح های ارسالی نام برد و تصریح كرد: از سال ۹۴ و ۹۵ كه با ادبیات تجاری سازی آشنا شدیم، تابحال ۴ استارتاپ بسیار موفق بوجود آمده كه هر كدام بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان توان فروش داشتند.
وی با اشاره به اینكه ملاك انتخاب فناوری ها از جانب سرمایه گذاران در این برنامه "پایین بودن ریسك" و "قابلیت تجاری سازی" ذكر كرد و افزود: معمولاً فناوری هایی در این برنامه عرضه می شود كه تست بازار آنها انجام شده باشد و مشتری آنرا تست كرده است.
ضیغمی تعداد طرح های ارسالی شده به سومین دوره فراخوان را بین ۱۵ تا ۲۰ طرح دانست و اظهار داشت: هنوز داوری طرح های ارسالی در این دوره كامل نشده است.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، در این برنامه، در هر سال طی چند فراخوان، به صورت مداوم پذیرش طرح های ارسالی از جانب متقاضیان انجام می گیرد. در همین راستا، سومین فراخوان دریافت طرح در دوره هفتم نانو مچ در حال اجرا می باشد و متقاضیان (حقیقی و حقوقی) طرح های فناورانه خویش را تا آخر اردیبهشت ماه جاری، جهت داوری و ورود به برنامه، در سامانه نانومچ ثبت می كنند.
طرح های پذیرفته شده در برنامه، فرصت استفاده از تسهیلات، خدمات و امكانات در دسترس را خواهند داشت. همچون فرصت هایی كه با حضور در نانومچ در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، می توان به مواردی چون دریافت تأییدیه نانومقیاس، تسریع در فرایند تجاری سازی، حمایت كامل از ثبت اختراع خارجی، فرصت حضور در رویدادهای سرمایه گذاری، پشتیبانی از خرید مواد اولیه و راه اندازی خط تولید، توسعه طرح / محصول متناسب با نیاز صنعت و بازار، حضور در رویدادهای آموزشی طراحی شده مختص برنامه، اعتبار شبكه آزمایشگاهی برای تكمیل مستندات و تست های كارایی، بهره مندی از مشاوره در زمینه های مختلف مدیریت كسب وكار، مالی و حقوقی و انجام مطالعه بازار و شناسایی تهدیدها، فرصت ها و چالش های مسیر تجاری سازی طرح اشاره نمود.
بر مبنای معیارهای ارزیابی برنامه، طرح های ارسالی به نانومچ، باید مبتنی بر فناوری نانو بوده و نمونه اولیه ای از آنها ساخته شده باشد. همینطور لازم است كه طرح ها دارای سطح قابل قبولی از نوآوری بوده و در صورت وجود محصول مشابه داخلی، از منظر كیفیت، خواص، كارایی و ملاحظات اقتصادی، از مزیت قابل ملاحظه ای در مقایسه با آنها برخوردار باشند.



1398/02/30
15:07:03
5.0 / 5
4768
تگهای خبر: پژوهش , تولید , خدمات , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵