سازه هیدرولیكی برای توزیع عادلانه آب ساخته شد

سازه هیدرولیكی برای توزیع عادلانه آب ساخته شد

لیمو بلاگ: پژوهشگران كشور با انجام طرحی پژوهشی موفق به طراحی و ساخت سازه ای مكانیكی-هیدرولیكی برای توزیع عادلانه آب زیرزمینی شدند.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد بی جن خان مجری طرح پژوهشی «طراحی و ساخت سازه ای مكانیكی-هیدرولیكی برای توزیع عادلانه آب زیرزمینی» بیان كرد: سرآغاز انجام این پروژه تحقیقاتی یك ایده بود. ایده ای كه با هدف صرفه جویی در آب و انرژی شكل گرفت. برای تحقق این هدف نیاز به ابزاری بود. بدین سبب با انجام پژوهش ها و تحقیقات این وسیله با عنوان «شیر كنترل پی وی» طراحی و ساخته شد.
وی اضافه كرد: هم اكنون ۶ نمونه از این شیر برای دبی نیم تا ۱۰ لیتر بر ثانیه ساخته شده است. از خاصیت های آن این است كه با تغییر فشار هر دبی ثابتی را عبور می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) افزود: كاربرد این شیرهای كنترل برای توزیع عادلانه آب زیرزمینی است. البته در انواع روش های آبیاری نیز به كار می آید. با این ابزار برای هر دبی تنظیمی با افزایش فشار از ورود آب اضافه جلوگیری می شود. با تحقیقاتی كه انجام دادیم در آبیاری نواری با این وسیله قابلیت صرفه جویی ۲۰ تا ۵۰ درصدی با عنایت به كاركرد سیستم صرفه جویی وجود دارد.
وی اظهار داشت: در طراحی این شیرها مبحث انرژی دارای اهمیت است تا با پایین ترین میزان انرژی آب پخش شود. البته تمركز كار ما در فشارهای پایین است اما قابلیت كاركرد و طراحی آن برای هر فشاری وجود دارد.


منبع:

1398/03/18
14:33:01
5.0 / 5
4405
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , دانشگاه , سیستم
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴