مدیر كل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت مطرح كرد

فعالیت ۸۶ مركز رشد سلامت و ۶۲ شركت دانش بنیان صادراتی در كشور

فعالیت ۸۶ مركز رشد سلامت و ۶۲ شركت دانش بنیان صادراتی در كشور

لیمو بلاگ: مدیركل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اظهار داشت: هم اكنون 86 مركز رشد فناوری سلامت در كشور وجود دارد كه 64 مركز زیرمجموعه دانشگاه های علوم پزشكی فعال می باشند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، حسین وطن پور در نشست با خبرنگاران در مسافرت به اردبیل اظهار نمود: یكی از اساسی ترین گام های دانشگاه ها در كشور پس از انقلاب تولید علم و علوم آموزشی و پژوهشی بوده كه در سایه همین تلاش ها ما هم اكنون كمبود نیروی انسانی در دانشگاه های كشور نداریم، بطوریكه الان تمامی اساتید ما در دانشگاه ها بومی بوده و ۴۶ نفر از اساتید ما نیز جزو یك درصد برتر دانشمندان جهان محسوب می شوند.
وی با اشاره به اینكه ما در حوزه پژوهش در منطقه رتبه اول را داریم، تصریح كرد: در دنیا ما صاحب رتبه دوم هستیم، بطوریكه هم اكنون ۷۰۰ مركز تحقیقات علوم پزشكی در كشور فعال است و توانستیم در این بخش نیز كشورهایی نظیر مصر و تركیه را نیز پشت سر بگذاریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی از چاپ سالانه ۱۶ هزار مقاله توسط اساتید و دانشجویان و صاحبان علم در كشور با پرداخت كمك هزینه ۵ میلیون تومانی از طرف وزارت بهداشت آگاهی داد و بیان كرد: ما درصددیم تا چاپ این مقالات علمی منجر به تولید ایده های پژوهشی و پرورش اعضای هیات علمی در كشور شود و در كنار آن از میزان بیكاری در كشور نیز كاسته شود.
وطن پور اشتغالزایی را هدف اصلی آموزش ها در كشور اعلام نمود و اظهار داشت: ما معتقدیم مسیر تولید مقالات علمی و پژوهشی باید در كشور استمرار داشته باشد تا بتوانیم با تبدیل علم به ثروت فارغ التحصیلان را وارد بازار كار نماییم.
وی این تفكر را كه دولت باید برای همه فارغ التحصیلان شغل ایجاد كند، تفكری غلط دانست و اضافه كرد: هم اكنون در كشور یك نهضت عظیم در حوزه مراكز رشد و واحدهای فناور به وجود آمده و با تشكیل ایده بازارهایی در دانشگاه ها درصدد سوق دادن دانشجویان به سمت تولید ثروت از علوم مختلف هستیم.
مدیر كل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت به فعالیت ها و اقدامات وزارت بهداشت در حوزه گیاهان دارویی نیز اشاره نمود و اظهار داشت: در این عرصه باوجود اینكه در كشور و استان های مختلف استعدادهای فوق العاده ای وجود دارد، اما نتوانستیم از منابع طبیعی بهترین استفاده ها را ببریم و غفلت در این عرصه سبب گشته است تا خیلی از فرصت ها را در كشور از دست بدهیم.
وطن پور از امكانات متناسب وزارت بهداشت در امتداد پشتیبانی از ایده های تولید محصول از گیاهان دارویی اشاره و اظهار نمود: مراكز رشد وزارت بهداشت برای انجام تحقیقات به روی پژوهشگران باز است و ما تمام این ایده های فناورانه را كه منجر به تولید ثروت و اشتغال پایدار شود، پذیرا هستیم.
وی اظهار داشت: از ۸۶ مركز رشد موجود در كشور ۶۴ مركز زیرمجموعه وزارت بهداشت است كه در امتداد تحقیق، پژوهش، تولید و تجاری سازی محصولات فعالیت می نمایند.
مدیر كل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینكه یك هزار و ۲۵۰ شركت دانش بنیان سلامت در كشور فعال است كه ۴ هزار محصول دانش بنیان را عرضه نموده اند، تصریح كرد: تا آخر سال ۹۶ بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان فروش محصولات دانش بنیان را در كشور شاهد بودیم كه رقم قابل توجهی به حساب می آید.
وطن پور همین طور از فعال بودن ۶۲ شركت دانش بنیان صادراتی در كشور نیز آگاهی داد و بیان كرد: ما محصولات دانش بنیان این شركت ها را به كشورهایی نظیر چین، كره، آلمان، اندونزی، مالزی، تركیه و روسیه صادر می نماییم كه در ۱۰ سال اخیر در این عرصه نیز توفیقاتی را در كشور شاهد بودیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه در وزارت بهداشت اقداماتی درباب آمایش كشوری در حوزه فناوری شروع شده است، تصریح كرد: با شناسایی ظرفیت های گوناگون استان ها خصوصاً در حوزه كشت گیاهان دارویی و مهندسی بافت این گیاهان وارد عمل شدیم كه امیدواریم با احصای توانمندی های هر استان بتوانیم در این گام نیز در وزارت كشور موفق عمل نماییم.
وطن پور از ارتباط مؤثر دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شكوفایی آگاهی داد و بیان كرد: ما هیچ محدودیتی را در پذیرش ایده های فناورانه در كشور و در وزارت بهداشت نداریم و هر ایده ای كه بر پایه فناوری های مورد نظر وزارت بهداشت باشد، پذیرش شده و كارهای تحقیقاتی و پژوهشی بر روی آنها شروع می شود.
وی از نبود مشكل مالی در حوزه فناوری در كشور آگاهی داد و تصریح كرد: ما با پشتیبانی از پروژه های فناورانه در خدمت فناوران هستیم و درصددیم تا این ایده ها را تبدیل به ثروت كرده و در كنار آن در امتداد اشتغالزایی نیز در كشور ورودی موفق داشته باشیم.
مدیر كل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت به ثبت ۳۳ درصد شركت های دانش بنیان در حوزه سلامت اشاره نمود و اظهار داشت: ۵۴ درصد از بودجه صندوق نوآوری و شكوفایی به این شركت های دانش بنیان اختصاص داده شده و امیدواریم در استان اردبیل نیز جهاد دانشگاهی و مركز رشد این واحد با احصای ظرفیت های استان در حوزه فناوری گیاهان دارویی از این تسهیلات به نحو احسن استفاده نماید.
وطن پور همین طور بیان كرد: ما در حوزه فناوری مانعی برای فناوران نداریم و از پروژه های مشترك با علوم پزشكی نیز استقبال می نماییم كه امیدواریم با تبدیل این ایده ها و علوم به ثروت علاوه بر تأمین نیازهای داخلی از خروج ارز نیز جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینكه سالانه در كشور ۱۱ هزار اپلیكیشن تولید می شود، اما متأسفانه ۱۰۰ مورد از آنها ثبت می شود، اظهار داشت: ما باید بر روی ثبت اختراع نیز در كشور تمركز نماییم و با ارتقای فاكتورهای ملی و بین المللی جایگاه علمی كشور را در جهان تثبیت نماییم.
مدیر كل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت افزود: ما در سال ۹۶ در رتبه ۷۵ فناوری در جهان قرار داشتیم، اما پارسال این رقم به رتبه ۶۵ رسید كه امیدواریم این ارتقای رتبه در كشور منجر به تولید علم بیشتر در حوزه فناوری های مختلف شود.





منبع:

1398/03/22
15:29:15
5.0 / 5
4609
تگهای خبر: بین المللی , پزشكی , پژوهش , تولید
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳