جزئیات هشتمین كنگره بین المللی انجمن ایران شناسی اسپانیا تشریح شد

جزئیات هشتمین كنگره بین المللی انجمن ایران شناسی اسپانیا تشریح شد

لیمو بلاگ: هشتمین كنگره بین المللی انجمن ایران شناسی اسپانیا ۱۳ و ۱۴ آبان ۱۳۹۷، با حضور اندیشمندان، شرق شناسان و ایران شناسان برجسته اسپانیا و اروپا، استادان و دانشجویان در تالار علامه امینی كتابخانه مركزی و مركز اسناد دانشگاه تهران برگزار می شود.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر خضری، مشاور رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تاریخچه انجمن ایران شناسان اسپانیا، اظهار داشت: اسپانیا بعنوان یك كانون مهم تمدنی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و علمی از دیر باز با ایران ارتباط داشته است و می توان گفت بین این سرزمین و ایران از دیر باز ارتباطاتی در عرصه های دینی، فرهنگی ادبی، سیاسی و اقتصادی وجود داشته است.
وی ادامه داد: با این حال می توان اظهار داشت كه در دهه های اخیر باوجود اینكه در كشورهای دیگر اروپایی، كانون های عمده یا بنیادهای خیلی مهمی بعنوان بنیادهای ایران شناسی پدید آمده است، اما در اسپانیا تا ۱۰ سال پیش چنین اقدامی صورت نگرفته بود و عموماً فعالیت ها در این زمینه فردی و موردی بود، به صورت مثال شخصی بنا به علاقه مندی به فرهنگ و ادبیات ایران اقداماتی را در حوزه مورد علاقه خود انجام می داد.
خضری با اشاره به دوره مسئولیت خود بعنوان رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا تصریح كرد: در سال ۱۳۸۵ كه بنده بعنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا مشغول به كار شدم، فعالیت های ایران شناسان اسپانیایی را مورد بررسی قرار دادم و دریافتم كه افرادی به صورت پراكنده در دانشگاه ها و شهرهای مختلف داوطلبانه، مستقل و بدون هیچ سازماندهی مطالعاتی در زمینه های اقتصاد، سیاست، دین، فرهنگ، تمدن و ادبیات ایران انجام می دهند.
رئیس ایرانی هشتمین كنگره بین المللی انجمن ایران شناسی اسپانیا در ادامه خاطرنشان كرد: برای سازمان دهی و هدفمندی فعالیت ها، تولید ارتباط عمیق تر بین ایران شناسان، اطلاع رسانی بیشتر و پرهیز از موازی كاری تصمیم گرفتیم انجمنی از ایران شناسان اسپانیا را بنیان گذاری نماییم كه این پیشنهاد با تعدادی از ایران شناسان برجسته اسپانیا عنوان شد. البته هر یك از این بزرگان در حوزه های مختلف فعالیت هایی داشتند و این پیشنهاد مورد استقبال آنان قرار گرفت.
مشاور رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: نخستین نشست ایران شناسان در سال ۱۳۸۶ و دومین نشست در سال ۱۳۸۷ و به همین ترتیب تا سال ۱۳۸۸ سه نشست با حضور ایران شناسان اسپانیایی برگزار گردید. البته می توان گفت اینها پیش نشست هایی بودند كه در واقع زمینه را برای برگزاری كنگره های سراسری آنان فراهم نمود. آنچه كه مقرر است ۱۳ و ۱۴ آبان در ایران برگزار شود، در واقع هشتمین كنگره است.
وی با اظهار اینكه تا زمان آخر مأموریت خود در اسپانیا این انجمن توانسته بود، در نهادها و سازمان های رسمی ثبت گردد، عنوان كرد: «از سال ۱۳۸۸ تا كنون هفت كنگره سالانه توسط این انجمن در شهرهای مختلف اسپانیا برگزار شده است. هم چنین در این انجمن فعالیت های دیگری مانند چاپ مجله «دنیای ایرانی»، چاپ مقالات علمی و پشتیبانی از آموزش زبان فارسی هم به انجام رسیده است».
خضری در ادامه اضافه كرد: در سال قبل كه در هفتمین كنگره این انجمن شركت داشتم با رئیس انجمن ایران شناسان اسپانیا پیشنهاد برگزاری هشتمین كنگره را در فضای ایران و در یك محیط آكادمیك مطرح كردم. این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت و دانشگاه تهران بعنوان دانشگاه مادر كه هم مطالعات كشورهای اسپانیولی زبان را در دانشكده مطالعات جهان و هم رشته زبان و ادبیات اسپانیولی را در دانشكده زبان ها و ادبیات خارجی دارد، به صورت حتم برای برگزاری چنین كنگره ای از اولویت برخوردار می باشد.
به قول رایزن فرهنگی پیشین ایران در اسپانیا، این كنگره با همكاری انجمن ایران شناسی اسپانیا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انجمن ایرانی تاریخ اسلام و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا برگزار می شود.
دكتر خضری ضمن تشریح برنامه های هشتمین كنگره بین المللی انجمن ایران شناسی اسپانیا، عنوان كرد: این كنگره در ۱۳ و ۱۴ آبان ۱۳۹۷ برگزار می شود. در روز نخست افتتاحیه را داریم و بعد هم نشست های تخصصی كنگره برگزار می شود. پذیرش از ساعت ۸: ۳۰ و افتتاحیه از ساعت ۹ بامداد شروع خواهد شد. مراسم افتتاحیه با سخنرانی رئیس دانشگاه تهران، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفیر اسپانیا در ایران، رئیس انجمن ایران شناسی اسپانیا، دبیر انجمن ایران شناسی اسپانیا و بنده برگزار می شود.
وی اظهار داشت: حدود ۱۳ سخنران از كشورهای مختلف و البته عمدتاً اسپانیا شركت خواهند كرد. برای دریافت مقالات خارجی و داخلی دو دبیرخانه فعالیت داشتند، كه در بخش دبیرخانه خارجی حدود ۴۰ چكیده مقاله رسیده كه از میان آنها ۱۳ مقاله برگزیده شده است، هم چنین بیشتر از ۷۰ چكیده مقاله توسط دبیرخانه داخلی دریافت شده كه ۱۵ مقاله متعلق به اعضای هیات علمی و دانشجویان ایرانی است كه بعد از داوری برگزیده شده اند و طی این دو روز در نشست های تخصصی عرضه خواهند شد.
مشاور رئیس دانشگاه تهران درباره نحوه گزینش مقاله ها تصریح كرد: چكیده های مقاله به لحاظ اینكه با موضوعات كنگره در ارتباط هستند و حداقل های اولیه را برای عرضه در كنگره دارند، مورد بررسی قرار گرفتند و پس از پالایش برای داوری اولیه ارسال شدند و پس از این مرحله اصل مقالات برای داوری دریافت شدند و در نهایت و طی فرایندهای داوری انتخاب نهایی صورت گرفت.
خضری درباره جایگاه شركت كنندگان در كنگره فوق اظهار داشت: اعضاء انجمن ایران شناسان اسپانیا در واقع نمونه ای از ایران شناسان برجسته اسپانیایی هستند و دبیر این انجمن آشناترین فرد به زبان فارسی در اسپانیا است و توانسته آثار كلاسیك و فاخر ادبیات فارسی را همچون "گلستان سعدی" و آثار مدرنی چون "سوشون" را به اسپانیولی ترجمه كند یا آقای دكتر آلفرد كاواناك به چندین زبان همچون فارسی مسلط هستند و كارهای دقیقی را بر روی ادبیات و تاریخ ایران انجام داده اند. البته چند ایران شناس برجسته هم كه در حوزه فلسفه، تاریخ، دین و معماری ایران فعالیت داشتند متأسفانه به علت كهولت سن یا نبودن شرایط نتوانستند در این كنگره حضور به هم رسانند. از ایران هم شماری از استادان سرشناسی كه در این حوزه ها فعالیت دارند، مقاله عرضه كرده اند.
وی از برگزاری دو نمایشگاه در حاشیه برگزاری كنگره فوق اطلاع داد و اضافه كرد: یكی از این نمایشگاه ها فاخرترین آثار حوزه ایران شناسی در تالار ایران شناسی كتابخانه مركزی است و دیگری نمایشگاهی از نقشه های تاریخی در مورد ایران توسط اروپایی ها و بخصوص اسپانیایی هاست كه با همكاری مؤسسه كارتوگرافی و جغرافیایی سحاب تهیه شده است.
رئیس ایرانی هشتمین كنگره بین المللی انجمن ایران شناسی اسپانیا تصریح كرد: از همه محققان، پژوهشگران، ایران دوستان، ایران شناسان، استادان در رابطه با این حوزه و بخصوص دانشجویان دعوت می كنم تا در این كنگره دو روزه و نشست های تخصصی آن شركت نمایند. تا بتوانیم از حضور آنها استفاده نماییم و در این فرصت گفت وگوی خوبی بین ایران شناسان اسپانیایی، اروپایی و ایرانی صورت بگیرد.
مشاور رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینكه ما تمام تلاش خویش را به كار برده ایم تا در این كنگره به دنبال برنامه های غیر حرفه ای و غیرعلمی و تشریفاتی نباشیم، عنوان كرد: تلاش ما بر این است تا این كنگره هر چه بیشتر بتواند برای شركت كنندگان و بخصوص دانشجویان مفید واقع شود. ما از دانشكده های مختلف درخواست كرده ایم تا دانشجویان علاقه مند جهت شركت در این كنگره را معرفی كنند، ازاین رو امیدواریم این كنگره جنبه دانشجویی، آموزشی و كاربردی بیشتری داشته باشد.
رایزن فرهنگی پیشین ایران در اسپانیا در انتها خاطرنشان كرد: مقالات و سخنرانی های این كنگره به سه زبان فارسی، انگلیسی و اسپانیولی عرضه خواهد شد. عمده ایران شناسان در تلاش هستند كه با زبان فارسی آشنا گردند و این كنگره مانند یك كارگاه آموزشی عمل خواهد نمود. هرچند خیلی از آنها با زبان فارسی آشنایی دارند و برخی تازه با زبان فارسی آشنایی پیدا كرده اند و بسیار علاقه مند هستند كه كنگره به زبان فارسی برگزار گردد تا بتوانند بهره لازم را از این كنگره ببرند.




1397/08/07
15:16:32
2.5 / 5
4616
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , تولید , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
ناشناس:
1. ماموريت جناب آقاي دكترخضري درشهريور1388(2009) پايان يافته بود. در حالي كه اساسنامه انجمن در آذر ماه/ دسامبر 2009 به ثبت رسيده است و اعضاي موسس انجمن در اساسنامه عبارتند از: امير پورپزشك؛ خواكين رودريگز و پائولو بتا )
2. اولين كنگره ايرانشناسي دراكتبر 2010 ( مهر 1389) يعني يكسال بعداز دوره جناب آقاي دكتر خضري در سالامانكا برگزار شد .
3. مجله"دنياي ايراني" هيچ ارتباطي با انجمن ايرانشناسي نداشت و در بهمن 1390 يعني يكسال و نيم بعد از دوره جناب آقاي خضري منتشر شد.
4. انجمن ايرانشناسي فعاليتي در زمينه آموزش زبان فارسي نداشته است و دوره هاي آموزش زبان فارسي براي عموم( فرزندان ايرانيان مقيم و خارجيان علاقمند) يكسال بعد از ماموريت آقاي دكترخضري توسط رايزني در محل رايزني و بارسلون راه اندازي شد.
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲