از استخراج تركیب آنتی بیوتیك از سخت پوستان تا صادرات 80 محصول پزشكی هوشمند

از استخراج تركیب آنتی بیوتیك از سخت پوستان تا صادرات 80 محصول پزشكی هوشمند

لیمو بلاگ: یكی از شركت های فعال در حوزه نانو بعد از استخراج ماده ضد عفونی كننده از سخت پوستان خلیج فارس در 20 سال قبل امروز توانسته 80 محصول، تولید و به كشورهای مختلف در سراسر جهان صادر كند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، یكی از شركت های دانش بنیان فعال در حوزه فناوری نانو فعالیت خودرا در چارچوب موسسه تحقیقاتی بر روی بیوپلیمرهای دریایی و كاربرد پزشكی آنها در سال ۱۳۸۴ توسعه داده است، به شكلی كه امروزه به دانش فنی تولید محصولات پیشرفته ای مانند ترمیم زخم، بندآورنده های خونریزی و محلول های ضدعفونی كننده برپایه نانونقره دست یافته است.
محصولات این شركت دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، گواهی CE، ایزو ۱۳۴۸۵ و همین طور دارای ۵ ثبت اختراع اروپایی و ۲۲ ثبت اختراع ملی است.
هدف این پژوهشگران، ارائه جایگزین های ایمن، با كیفیت بالا و غیر تهاجمی برای مصرف كنندگان و سیستم بهداشت و درمان است. محصولات بندآورنده خونریزی این شركت از مواد طبیعی (ORC)، ساخته شده اند و به طرز شایان توجهی مدت زمان بند آوردن خونریزی در انواع تروما، برش های جراحی، كاتترهای آنژیوگرافی، بیماران دیالیزی و نارسایی های عروقی را كم می كنند.
این محصولات در حوزه بیماری های خونریزی دهنده ارثی نیز كاربرد روزافزونی پیدا كرده است و در جراحی، دندانپزشكی، خونریزی بینی، دهان و دندان، ختنه و انواع زخم تروماتیك در بیماران هموفیلی، گلانزمن (نوعی اختلال پلاكت های خون است كه در آن پلاكت ها از اتصال به هم ناتوان می شوند و خونریزی از غشاهای مخاطی بدن رخ می دهد) و "فون ویل براند" (اختلال ارثی انعقادی در انسان كه از نقایص كمی یا كیفی فاكتور فون ویلبراند ناشی می شود) قابل استفاده می باشد.
این بندآورنده های خونریزی فاقد هر گونه حساسیت، تحریك پوستی، سمیت سلولی، سمیت حاد و نیمه مزمن و ژنتیكی هستند و كارایی آنها در مطالعات بالینی مطابق با استانداردهای جهانی به اثبات رسیده است.
محصولات ترمیم زخم از دیگر محصولات تولیدی این شركت است. این محصول پانسمان های بیو اكتیو پیشرفته ای است كه از ابتدا تا انتهای مراحل ترمیم زخم و مدیریت اسكار را پوشش می دهند. با عنایت به قدرت جذب بسیار بالای ORC، سرعت بالای محصولات بندآورنده این شركت در انعقاد خون بوسیله دو مكانیسم جذب پلاسمای خون و تغلیظ شاخصهای بندآورنده خونریزی مانند پروترومبین و افزایش موضعی جمعیت پلاكت ها و گلبول های قرمز و تسریع تشكیل میخ پلاكتی قابل توجیه است.
این پانسمان های هوشمند از ۳ طریق سبب فعال شدن زخم و افزایش سرعت ترمیم زخم با پایین ترین میزان بافت اسكار می شوند. یك روش آن فعال كردن شاخصهای مؤثر در ترمیم زخم خصوصاً ماكروفاژها و نوتروفیل ها است كه فراخوانی شاخصهای رشد و سیتوكین ها را به دنبال دارند و با افزایش جمعیت سلول های ایمنی و بیومولكول های ضروری برای ترمیم زخم، فاز التهابی بعنوان مرحله نخست ترمیم زخم تسریع می شود.
حفظ رطوبت بهینه زخم كه طول درمان را تا ۷۰ درصد می كاهد و ایجاد پوشش آنتی باكتریال روی زخم و تسریع ترمیم زخم با پیش گیری از عفونت، از دیگر مكانیسم های عملكردی این پانسمان برای درمان زخم ها است.
ضدعفونی كننده های قدرتمند برپایه فناوری نانوكلوئید نقره طراحی و تولید شده اند. این محصولات با از بین بردن طیف وسیعی از پاتوژن های بیماری زا (باكتری ها، ویروس ها و قارچ ها) جهت جلوگیری از انتشار و گسترش انواع بیماری های عفونی مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات فاقد سمیت سیستمیك و سلولی، تحریك زایی و سمیت حاد استنشاقی هستند و همین طور برمبنای نتایج تست تعیین میزان دوز، غلظت ماده موثره آنها در محدوده كاملا ایمن گزارش شده است.
دكتر سهیلا سلحشور كردستانی، عضو هیات علمی دانشگاه امیركبیر و مدیر عامل این شركت درباب این محصولات اظهار داشت: بعد از ۱۵ سال كار تحقیقاتی روی ماده ای كه توانسته بودم از پوشش سخت پوستان دریایی همچون میگو استخراج كنم، متوجه شدم كه این ماده دارای خواص آنتی باكتریالی و ترمیمی است كه آنرا ثبت اختراع بین المللی كردیم و بعد از آن این شركت را به منظور تولید پانسمان های نوین درمان زخم پایه گذاری كردم.
كردستانی درباره توسعه این شركت تصریح كرد: در ابتدا با استفاده از این مواد استخراج شده از سخت پوستان محصول ترمیم كننده زخم ساختیم و در ادامه با افزایش فعالیت های بخش تحقیق و توسعه محصولات دیگری نیز به سبد ما افزوده شد.
این شركت هم اكنون ۳۵ اختراع ملی و بین المللی دارد و ۸۵ نفر در این شركت دانش بنیان فعالیت دارند. محلول ضد عفونی این شركت دارای گواهی نانومقیاس است. این محلول فاقد الكل، بوی بد و رنگ بوده و به هنگام استفاده در محل زخم ایجاد سوزش و درد نمی كنند. این شركت چندی قبل موفق به دریافت «جایزه فناوری ۲۰۱۸ » از جانب مجموعه Global Health & Pharma شد.




منبع:

1398/06/09
19:36:00
5.0 / 5
4319
تگهای خبر: بین المللی , پزشكی , پژوهش , تولید
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲