در نشست نقش استارتاپ ها در توسعه كسب و كارهای دانشجویی مطرح شد

كسب وكار دانشجویی بار اشتغال را از دوش كشور برمی دارد، استارتاپ نیاز را به تقاضا تبدیل می كند

كسب وكار دانشجویی بار اشتغال را از دوش كشور برمی دارد، استارتاپ نیاز را به تقاضا تبدیل می كند

به گزارش لیمو بلاگ دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره كرد: كسب و كارهای دوران دانشجویی می تواند بار ایجاد اشتغال را بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان از روی دوش كشور بردارد و ارائه خدمات را گسترش دهد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، سید محمدحسین سجادی نیری امروز در نشست خبری تحلیلی "نقش استارتاپ ها در توسعه كسب و كارهای دانشجویی" كه در محل دفتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، اظهار داشت: استارتاپ ها مقیاس پذیرند و حول رفع یك مشكل شكل می گیرند؛ البته در كشور ما به واسطه اینكه دغدغه اشتغال وجود دارد، به نظر می آید كه به استارتاپ ها بعنوان یك مفهوم كه ایجاد كسب و كارهای نوپا را هدفگیری می كند، نگاه می شود؛ یعنی هر كسی كسب و كار نوپایی را راه اندازی می نماید از آن كسب و كار بعنوان استارتاپ نام می بریم.

سجادی نیری با اشاره به اینكه امروز با مفاهیم جدیدی مانند استارتاپ های مذهبی و فرهنگی مواجهیم، خاطرنشان كرد: وجه تفاوت این استارتاپ ها این است كه اولویت اول آنها ایجاد یك فضای فرهنگی بوده و بحث اقتصادی با عنوان اولویت دوم آنها مطرح است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: خیلی از حوزه های دانشجویی كه دانشجویان در آنها فعالیت می نمایند، هم می توانند رنگ و بوی اقتصادی پیدا كنند و هم فرصت تجربه كردن را برای دانشجو فراهم سازند. كسب تجربه در فعالیت های دانشجویی می تواند تعامل با ذی نفعان هر حوزه را برای دانشجو فراهم آورد و دیگر اینكه در چارچوب این كسب و كارهای دانشجویی دانشجو بعد از فارغ التحصیلی می تواند به این كسب و كارها ادامه دهد.

كسب و كارهای دانشجویی می تواند بار اشتغال را از روی دوش كشور بردارد

وی با اشاره به اینكه كسب و كارهای دوران دانشجویی می تواند بار ایجاد اشتغال را بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان از روی دوش كشور بردارد و ارائه خدمات را گسترش دهد، اظهار نمود: امروز در كشور بر اشتغال های فناور تاكید می شود و این در شرایطی است كه ارائه خدمات در GDP خیلی پررنگ تر است.

سجادی نیری با اشاره به اینكه باید تسهیل فضای كسب و كار، تجمیع حمایت ها و حمایت هوشمند در پشتیبانی از استارتاپ ها در اولویت دولت باید قرار بگیرند، خاطرنشان كرد: تسهیل فضای كسب و كار می تواند خیلی از موانع را از پیش رو بردارد. در هر حال امروز برخی ضوابط مانند بیمه و مالیات در كشور ما احتیاج به اصلاح دارند؛ البته اصلاح به معنای این نیست كه مالیات و بیمه نباید وجود داشته باشد؛ بلكه اصلاح باید متناسب با فضای كسب و كار صورت بگیرد.

وی خاطرنشان كرد: امروز بعضی از نهادها به كسب و كارهای فرهنگی تسهیلات می دهند و یا برخی نیز موجز كسب و كار بهداشت و سلامت صادر می كنند؛ با این وجود باید شرایطی فراهم گردد كه صاحب كسب و كار تكلیف خویش را در مورد حمایت ها و مجوزها بداند تا او را از رفتن به نهادهای مختلف بی نیاز نماییم البته من در اینجا نمی خواهم از پنجره واحد استفاده كنم.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینكه امروز بیشتر از ۴ هزار و ۵۰۰ شركت دانش بنیان شناسایی شده اند، خاطرنشان كرد: ۱۳۰ خدمت حمایتی برای ارائه به این شركت ها تهیه شده كه از این تعداد ۳۰ خدمت به شركت های خلاق تعلق یا همان شركت هایی كه به ارائه خدمات می پردازند، تعلق می گیرد.

سجادی نیری با اشاره به پیگیری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رفع مشكلات و موانع استارتاپ ها در مجموعه های دولتی، خاطرنشان كرد: بعنوان نمونه هفته قبل آئین نامه اجرایی تاكسی های اینترنتی در تعامل با وزارت كشور ابلاغ گردید.

با نق زدن، سیاه نمایی و عدم اعتماد به آینده چیزی حل نمی شود

وی با اشاره به اینكه مشكلات كشور فقط به دست خود ما رفع می شوند و قرار نیست كسی از جای دیگری بیاید و این مشكلات را حل كند، خاطرنشان كرد: با نق زدن، سیاه نمایی و عدم اعتماد به آینده چیزی حل نمی گردد.

در ادامه تاج الدین، مدیر عامل دو استارتاپ خدماتی نیز اظهار داشت: دانشگاه مولد علم و رسالت آن كمك به توسعه است كه بخشی از این علم به صورت مستقیم و بخشی از آن نیز به صورت غیرمستقیم در اختیار توسعه قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینكه اگر زمینه برای فعالیت دانشجویان در استارتاپ ها فراهم گردد، خوب است، چون بسیاری از كارها در دانشگاه ها از جنس كارآفرینی است، ولو اینكه منفعت اقتصادی نداشته باشد، خاطرنشان كرد: هر اقتصادی كه بخش خصوصی قوی داشته باشد، احتمال اینكه استارتاپ های قوی نیز داشته باشد، وجود دارد، ولی اگر به مانند اقتصاد كشورمان اقتصاد دولتی باشد، فقط باید به دولت بگوییم كنار برود و مزاحم استارتاپ ها نشود. در هر حال ما بعنوان یك استارتاپ امروز با این مشكل مواجه هستیم و اگر حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نبود، شاید نمی توانستیم به فعالیت خود ادامه دهیم.

در ادامه علیرضا جاوید عربشاهی، مدیر مركز رشد فناوری های فرهنگی پارك علم و فناوری خراسان رضوی و مشاور نوآوری معاونت علمی آستان قدس رضوی نیز اظهار داشت: ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه های كشور تحصیل می كنند كه با عنایت به سیاست های انقباضی دولت هر دانشجو باید بعد از فارغ التحصیلی به فكر ایجاد كسب و كار برای خودش باشد و این یك گردنگیر است.

وی با اشاره به اینكه كسب درآمد در دوران دانشجویی ریسك پذیری بعد از دوران فارغ التحصیلی را می كاهد، خاطرنشان كرد: درست است كه دانشگاه ها به سمت دانشگاه های كارآفرین پیش می روند، ولی هنوز سیستم آنها سنتی است و نتوانسته اند دانشی را به سمت فعالیت های كارگاهی و آزمایشگاهی سوق دهند؛ البته این شرایط برای حوزه ITC نسبت به سایر حوزه ها مقداری فرق دارد و فضای فعالیت برای دانشجویان بهتر است.

حضور دانشجو در یك استارتاپ خیلی بهتر از درآمدهای سنتی است

عربشاهی با اشاره به اینكه هدف برخی دانشجویان در ایجاد كسب و كار كسب تجربه است، اظهار داشت: حضور دانشجو در یك استارتاپ خیلی بهتر از درآمدهای سنتی است.

مدیر مركز رشد فناوری های فرهنگی پارك علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به اینكه ۹۹ درصد استارتاپ ها به دنبال كشف فرصت و یك درصد بعنوان خلق فرصت هستند، خاطرنشان كرد: هنر استارتاپ این است كه نیاز را به تقاضا تبدیل می كند.

مشاور نوآوری معاونت علمی آستان قدس رضوی با تاكید بر این كه ابتدا باید كارآفرین صنعت و منابع را درست بشناسد و بعد به دنبال كسب و كار برود، اضافه كرد: ما در شناخت صنعت و منابع مشكل نداریم، ولی مشكل به حوزه نهادها كه بعضی از آنها رسمی و برخی نیز غیررسمی هستند، برمی گردد؛ در واقع این مشكلات نیز متوجه نهادهای رسمی هستند، چون ما هنوز نتوانسته ایم قوانین مترقی برای پشتیبانی از استارتاپ ها مصوب نماییم و در واقع در حوزه قانون گذاری خلاهای جدی داریم.

وی با اشاره به اینكه در ابتدا به استارتاپ ها بعنوان تهدید نگاه می شود و بعد با یك توهم توطئه برخی از آنها را حذف می كنند، خاطرنشان كرد: ما از مجلسی كه به طرح دو فوریتی شفافیت آرای نمایندگان رای نمی دهد، چه انتظاری می توانیم داشته باشیم كه قوانین مترقی در حوزه استارتاپ ها را تصویب كند؛ معتقدم ما به نمایندگانی نیاز داریم كه بتوانند قوانین مترقی در این عرصه را به تصویب برسانند.

عربشاهی بر ضرورت بازانگاری نمادهای پشتیبانی از مشتری تصریح كرد و اضافه كرد: همه ما شاهد بودیم كه یك سایت كه دارای نماد پشتیبانی از مشتری بود، چگونه سكه های ثامن را پیش خرید می كرد و وقتی كه این سایت كلاهبردار از آب درآمد، هیچ حمایتی هم از مشتری نشد.

مدیر مركز رشد فناوری های فرهنگی پارك علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به اینكه ما امروز در پارك های علم و فناوری به سمتی رفته ایم كه به صورت خطرپذیر از شركت ها حمایت می شود، خاطرنشان كرد: ما اهتمام كرده ایم كه فضا را برای شركت ها باز نماییم، با اینكه هنوز با قوانینی مواجهیم كه جلوی توسعه استارتاپ ها را می گیرد.

مشاور نوآوری معاونت علمی آستان قدس رضوی با اشاره به اینكه امروز شاهدیم برخی شركت ها كه گردش مالی آنها بالا می رود زیر ذره بین نهادها قرار می گیرند، خاطرنشان كرد: البته در این رابطه نوك پیكان به سمت دولت نیست، چون دولت تسهیل گری می كند، در واقع این معضل متوجه نهادهای قانونگذار است.

وی توزیع ثروت عادلانه بین افراد را بزرگترین كمك استارتاپ ها دانست و اضافه كرد: استارتاپ ها می توانند امید به آینده را به جوانان بازگردانند.

عربشاهی خاطرنشان كرد: بسیاری از دستگاه ها نتوانسته اند استارتاپ ها را درك كنند، ولی این موانع به مرور زمان از بین می روند.




منبع:

1398/07/08
14:25:05
5.0 / 5
4539
تگهای خبر: اینترنت , خدمات , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱