تولید چادر مشكی خنك كننده و ضد آب با فناوری نانو

تولید چادر مشكی خنك كننده و ضد آب با فناوری نانو

به گزارش لیمو بلاگ محققان یكی از شركت های فناور با استفاده از نانو فناوری چادرهای مشكی ضدآب و خنك كننده تولید كردند ضمن آنكه پیراهن های مردانه آنتی باكتریال كه مانع از انتشار بوی عرق می شود هم به بازار عرضه شده است.


بهاره ناصر الملكی از محققان طرح در گفتگو با ایسنا تولید پارچه هایی با خواص ویژه را از زمینه های تحقیقاتی این شركت فناوری دانست و اظهار داشت: در گذشته نانو ذرات بر روی پارچه انجام می شد كه به منظور كاهش هزینه ها روش نوینی برای اعمال خواص ویژه به پارچه ها عرضه كردیم.
وی اسپری نانو ذرات بر روی محصول نهایی را از راهكارهای این شركت ذكر كرد و افزود: با این روش منسوجاتی با خواصی چون آنتی باكتریال، ضد آتش، ضد لك و ضد آب را به محصولات نهایی با كاربری در هتل ها، رستوران ها و بیمارستان ها و همینطور صنعت فولاد تولید كردیم.
ناصرالملكی روپوش های بیمارستانی، ملحفه، رومیزی، پارچه های ضد آتش، شلوار ضد سایش و پیراهن مردانه را از محصولات تولیدی این شركت دانست و اضافه كرد: پیراهن مردانه تولید شده در بخش های پشت، سر آستین و یقه ضد آب و لك است ضمن آنكه در زیر بغل این پیراهن ها آنتی باكتریال است و مانع از انتشار بوی عرق می شود و در صورت تعریق به سرعت خشك می شود.


این محقق با اشاره به اینكه این خواص از راه پاشش نانو ذرات بر روی سطح محصول نهایی نساجی ایجاد می شود، تصریح كرد: برای این منظور دستگاهی ساختیم و از این طریق محلول حاوی نانو ذرات بر روی محصول نهایی پاشیده می شود.
ناصرالملكی چادرهای ضد آب و خنك كننده را از دیگر دستاوردهای دانش بنیان این شركت نام برد و خاطرنشان كرد: چادرهای تولید شده با استفاده از نانو ذرات دارای دو خاصیت "خنك كننده" و "ضد آب" هستند. این دو خصوصیت به صورت همزمان بر روی چادرها ایجاد نشده است.



پارچه سمت راستبدون اعمال نانو ذرات و پارچه سمت چپ ضد آب شده با نانو ذرات
وی با اشاره به چادرهای خنك كننده توضیح داد: این چادرها برای مناطق گرم بخصوص شهرهای جنوبی كشور مناسب هستند؛ چونكه پارچه این چادرها با جذب رطوبت هوا و حتی رطوبت كولرهای آبی، باعث می شود كه فرد احساس خنكی كند.
این محقق افزود: جذب آب در چادرهای ضد آب تولید شده با تاخیر صورت می گیرد و در صورتیكه ماده سیالی بر روی چادر ریخته شود، خیس نمی گردد.


ناصرالملكی پایداری خواص این منسوجات را بسته به نوع شست وشو و نحوه نگهداری از آن دانست و اظهار داشت: اگر این منسوجات را با پودرهای لباسشویی دارای آنزیم و با آب با حرارت بالا شسته شوند پایداری خواص آنها كمتر می شود. شست وشو با مایع لباسشویی و درجه حرارت پایین آب، دوام نانو ذرات اعمال شده بر روی پارچه را بیشتر خواهد نمود.
وی در عین حال تصریح كرد: نانو ذرات اعمال شده بر روی این محصولات مانع از كثیف شدن پارچه می شود و این امر باعث كاهش تعداد شست و شو خواهد شد.
به قول این محقق، كلیه محصولات این شركت به مرحله تجاری سازی رسیده است.



1398/08/05
21:49:26
5.0 / 5
4762
تگهای خبر: بیمارستان , تولید , دانش بنیان , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲