در گفت وگو با لیمو بلاگ اعلام شد

ساخت داروهای مرز دانش توسط دانش بنیان ها

ساخت داروهای مرز دانش توسط دانش بنیان ها

به گزارش لیمو بلاگ رئیس دفتر توسعه فناوری های سلامت وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت حدود ۲۴۰ شركت دانش بنیان و هسته فناور در حوزه علوم دارویی، تصریح كرد: در حوزه ماده اولیه، سه دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه، تبریز و تهران دارای تمام زیرساخت های حوزه مواد اولیه دارویی هستند.


حسین وطن پور در گفتگو با ایسنا با بیان اینكه در حوزه علوم دارویی حدود ۲۳۰ الی ۲۴۰ شركت دانش بنیان و هسته فناور در طیفی از ساخت ماده اولیه گرفته تا تولید محصول نهایی فعالیت دارند، توضیح داد: داروهایی كه شركت ها می سازند غالباً داروهای مرز دانش هستند كه اخیرا از قالب پتنت خارج شده اند؛ به عبارتی این داروها قبلاً در دنیا مورد مطالعه قرار گرفته و تأیید شده هستند. در این عرصه ما بر روی سیمیلارها یا مشابهات (similar) كار می نماییم كه كار بسیار باارزشی است و وابستگی ما را به خارج از كشور می كاهد.
وی تصریح كرد: همینطور تعداد محدودی دارو مراحل تحقیق و پژوهش را طی می كنند و در واقع در صورتیكه یك محصول دارویی نو (novel) باشد، طبیعی است كه مسیر قانونی برای مورد تأیید قرار گرفتن را طی می كند كه این مسیر طولانی تر است.
رئیس دفتر توسعه فناوری های سلامت وزارت بهداشت اضافه كرد: فعالیت شركت های دانش بنیان در عرصه تولید دارو صرفاً شامل تولید محصول نمی گردد، بلكه به مؤلفه های مختلفی پاسخ می دهد؛ همچون آن كه خروج ارز از كشور را می كاهد و اشتغال زا هم هست.
وطن پور اظهار داشت: به صورت كلی سه گروه دارو داریم؛ مواد اولیه دارویی، اكسیپیان های دارویی و داروهای بیولوژیك. دو گروه اول بیشتر از لحاظ شیمیایی قوی هستند. منظور از اكسیپیان های دارویی، هر ماده كم وبیش خنثی است كه به مواد دارویی اضافه می شود تا به آنها قوام و شكل ببخشد. اكسیپیان های دارویی مواد جانبی داروست و خواص درمانی ندارد.
وی ادامه داد: گروه سوم یعنی بایو تك ها هم اخیراً عرصه خوبی از فعالیت دارویی كشور را به خود اختصاص داده اند.
رئیس دفتر توسعه فناوری های سلامت وزارت بهداشت در انتها با اشاره به آمایش دانشگاه ها در حوزه علوم دارویی، اظهار داشت: در این عرصه دانشگاه ها را به صورت محصول به محصول آمایش نكرده ایم، اما در حوزه مواد اولیه دارویی، سه دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه، تبریز و تهران از تمام زیرساخت های لازم برخوردار می باشند.



1398/09/05
20:27:46
5.0 / 5
4444
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , تولید , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴