در گزارش لیمو بلاگ اعلام شد؛

مقایسه کارایی واکسن کووپارس با سینوفارم و آسترازنکا

مقایسه کارایی واکسن کووپارس با سینوفارم و آسترازنکا

به گزارش لیمو بلاگ سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه فاز سوم این واکسن از هفته آینده شروع می شود اظهار داشت: در فاز سوم این واکسن را با واکسن های خارجی همچون سینوفارم مقایسه می نماییم.



دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی به خبرنگار مهر در مورد واکسن ضد کرونای «کووپارس» اظهار نمود: هم اکنون فاز دوم به اتمام رسیده و نتایج به سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ارسال شده است.
سخنگوی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه حالا منتظر دریافت مجوز از کمیته اخلاق برای شروع فاز سوم تست انسانی واکسن «کووپارس» هستیم، اظهار داشت: هفته گذشته پروتکلهای واکسن تأیید شده و با عنایت به تعطیلی ها هفته آینده کمیته اخلاق تشکیل شده تا مجوز این واکسن صادر شود.
به گفته فلاح مهر آبادی، به احتمال زیاد، پس از صدور تاییدیه در هفته آینده، فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن را با ۴۲ هزار داوطلب آغاز خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸ هزار نفر ثبت نام کرده اند و داوطلب شده اند، اظهار داشت: اگر فرآیند داوطلب گیری در این فرایند با مشکلی مواجه نشود، فاز سوم طی دو ماه تمام می شود.
وی ضمن اشاره به شرایط سنی داوطلب شدن در فاز سوم واکسن کووپارس اظهار داشت: از ۱۸ سال به بالا می توانند در این تست بالینی شرکت نمایند اما نباید سابقه ابتلاء به کرونا داشته باشند.
سخنگوی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تصریح کرد: در تست های بالینی بی ضرری، ایمنی زایی و کارایی واکسن ارزیابی می شود؛ در فاز اول بالینی، بی ضرری، در فاز دوم بی ضرری همراه با اثربخشی و در فاز سوم کارایی و بی ضرری واکسن مورد بررسی قرار می گیرد.
وی افزود: بر این اساس با عنایت به این که در فاز سوم هستیم کارایی این واکسن بررسی خواهد شد و مقرر است دو گروه در این فرایند مورد بررسی قرار بگیرند.
وی با اشاره به اینکه بررسی واکسن هم از دو روش امکان پذیر است، بیان نمود: در تست های بالینی معمولا دو گروه با یگدیگر مقایسه می شوند؛ یک گروه معمولا پلاسبو و یک گروه واکسن را دریافت می کنند.
فلاح مهر آبادی اظهار داشت: حالا در مرحله ای هستیم که اغلب گروههای سنی و شغلی واکسن دریافت کرده اند و نمی توان در این شرایط ۶ ماه داوطلبین را با پلاسبو در مطالعه وارد کرد و منتظر ماند.
وی افزود: ازاین رو، یک گروه واکسن کووپارس و گروه دیگری واکسن سینوفارم یا استرازنکا را دریافت می کنند.
وی اظهار داشت: ما در کمیته اخلاق و سازمان غذا و دارو به این نتیجه رسیدیم که کارایی واکسن کووپارس را با واکسن هایی که تاییدیه از سازمان بهداشت جهانی دارد مقایسه نماییم.


منبع:

1400/05/24
14:27:42
5.0 / 5
996
تگهای خبر: سازمان , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳