افزایش كارایی بذرهای گیاهی با فناوری كوتینگ

افزایش كارایی بذرهای گیاهی با فناوری كوتینگ

لیمو بلاگ: محققان یكی از شركت های دانش بنیان داخلی موفق شدند كارایی انواع بذور گیاهان دارویی، زینتی، زراعی و سبزیجات را با استفاده از تكنیك های كوتینگ بالا برند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، بذر یكی از نهاده های بسیار مهمی است كه نقش برجسته و تعیین كننده ای در افزایش محصول در واحد سطح را به عهده دارد و درصورت رعایت اصول ناظر بر تولید بذر می تواند افزایش محصول را تا میزان ۱۰۰ درصد تضمین كند.
یك شركت دانش بنیان داخلی موفق شد نام ایران را وارد فهرست كشورهای دارای فناوری كوتینگ بذر كند. این تكنیك تنها در اختیار ۴ كشور بود كه ایران باز توانست به این فناوری مدرن برسد.
حامد زمانی، مدیر عامل این شركت دانش بنیان اظهار نمود: تولیدكنندگان بذر سبزیجات یا گیاهان دارویی بذرشان را به ما می دهند و ما آنرا پلت و یا روكش می نماییم و به آنها برمی گردانیم. ریزدانه هایی چون گیاهان زینتی، كدو، خیار و غیره را كوتینگ می نماییم. یعنی با استفاده از تكنیك كوتینگ، قطر بذر را كه حدود ۰/۲ میلی متر است، به دو میلی متر افزایش می دهیم. این افزایش قطر و وزن كمك می نماید بذر به راحتی توسط دستگاه های كارنده در مزرعه یا سینی های نشاء كاشته شود.
وی ادامه داد: كوتینگ، حجم بذر را ۵۰ درصد بالا می برد. كاربرد دیگر این روش آن است كه می توان عناصر غذایی میكرو و ماكرو، هورمون های رشد و مواد محافظت كننده و تقویت كننده رشد در مقابل استرس های محیطی را به بذرها اضافه كرد تا بذرها به هنگام جوانه زنی در خاك در مقابل میكروارگانیسم های مضر و شرایط میكروبی و عوامل خسارت زای خاكزی محافظت شوند.
این فعال دانش بنیانی در ادامه خاطرنشان كرد: خیلی از بذرها ریز هستند و یا شكل هندسی نامنظمی دارند. بنابراین كاشت آنها توسط دستگاه های كارنده امكان پذیر نیست. در مورد گیاهان دارویی كه برخی از بذرها ریز هستند، كشاورزان با روش های سنتی مبادرت به كاشت می كنند كه این روش هزینه كاشت، تنك كردن و كارگری بیشتری را می طلبد.
بگفته مدیر عامل این شركت دانش بنیان، كوتینگ بذور پیشرفت بزرگی در آماده سازی و مناسب سازی بذر برای موقعیت های مختلف به حساب می آید. كوتینگ بذر در جوانه زنی و رشد نهال های بذری باز موثر است.
او همینطور عنوان كرد: مهم ترین نقش كوتینگ در جوانه زنی متورم شدن پوشش بذر در زمان آبگیری و اندوخته بالای آب درون آن است. پوشش اطراف بذر با جذب آب موجب تضمین جوانه زنی بذر می شود.
زمانی درباره تعداد شاغلان در این شركت دانش بنیان، اظهار داشت: هم اكنون دو نفر در شركت ما مشغول به فعالیت هستند و از معاونت علمی تقاضا داریم برای توسعه این فناوری به شركت ما كمك نماید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان كرد: سال آینده برمبنای مذاكراتی كه با كشور آذربایجان داریم، محصول تولیدی خودرا به این كشور صادر خواهیم كرد. این كار ارزآوری قابل توجهی برای كشور خواهد داشت.



1397/12/27
14:04:21
5.0 / 5
4891
تگهای خبر: تولید , دانش بنیان , سنتی , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵