رخداد زلزله روز گذشته بهاباد یزد در امتداد یكی از فعال ترین گسل های ایران مركزی

رخداد زلزله روز گذشته بهاباد یزد در امتداد یكی از فعال ترین گسل های ایران مركزی

به گزارش لیمو بلاگ دبیر كارگروه ملی مخاطرات با تاكید بر اینكه زلزله روز گذشته استان یزد در امتداد گسل ˮكوهبنانˮ بوده است، اظهار داشت: این گسل یكی از فعال ترین گسل های ایران مركزی است، بگونه ای كه در اردیبهشت ماه سال قبل در این منطقه زلزله ای به بزرگای ۴.۱ رخ داده است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، روز گذشته زمین ­لرزه ای با بزرگی ۴.۷ در ۴۸ كیلومتری شمال شهر "بهاباد" در استان یزد در عمق ۱۰ كیلومتری رخ داد و ارتفاع از سطح دریا در رومركز زلزله ۴.۷ بهاباد یزد ۱۴۳۶ متر است كه منطقه كوهستانی فاقد مراكز جمعیتی و یا با تراكم جمعیتی بسیار پائین شرقی شهر یزد را در بر می گیرد.



رومركز زلزله ۴.۷ بهاباد یزد
۲ ساعت پس از رخداد این زمین لرزه، تنها یك پس لرزه با بزرگی ۲.۷ در محدوده اطراف رومركز رخ داده است.
دكتر علی بیت اللهی، عضو هیات علمی مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی در گفتگو با ایسنا، در مورد گسل های این منطقه اظهار داشت: رومركز این زمین لرزه در امتداد سامانه گسلی كاری و فعال "كوهبنان" واقع شده است و احتمال می رود كه نظیر زمین لرزه "زرند"، این زلزله هم نتیجه جنبائی شاخه های فرعی این سامانه باشد.



گسل­ های منطقه و گسل مسبب احتمالی زلزله ۴.۷ بهاباد یزد
وی خاطرنشان كرد: گسل كوهبنان در حاشیه جنوب شرقی ایالت لرزه زمین ساختی ایران مركزی تا شمال غربی بهاباد با طول حدود ۳۰۰ كیلومتر و امتداد تقریبی جنوب- شمال با میل به غرب امتداد دارد و این گسل یكی از لرزه خیزترین گسل های ایران مركزی بوده و باعث زمین لرزه های گوناگونی در استان "كرمان" و "یزد" شده است، بگونه ای كه در روز ۲۱ اردیبهشت سال ۹۷ زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۱ رخ داده است كه در جهت گسل كوهبنان بود.


مدیر بخش زلزله مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با تاكید بر اینكه محدوده رومركز و اطراف زلزله ۴.۷ روز گذشته بهاباد زون فعال از نظر لرزه ­خیزی است، اظهار نمود: زمین لرزه های ۱۳ سال گذشته از سال ۲۰۰۶ تا روز گذشته این منطقه در نقشه ذیل نمایش داده شده است


به گفته وی، در بازه ۱۳ ساله، ۱۵۰۳ زمین­ لرزه با بزرگای بالای ۲.۵ در این منطقه ثبت شده است و گستردگی این زمین لرزه ها در امتداد گسل كوهبنان و در ادامه به سمت شمال باختر بهاباد است.
بیت اللهی افزود: یكی از نكات قابل توجه در ارزیابی لرزه خیزی نوین منطقه، رخداد ۵۲ زمین لرزه بالای ۴ و دو زمین لرزه بالای ۵ در این چهارگوش (نقشه بالا) است. این در شرایطی است كه در بسیاری از محدوده هایی به همین ابعاد در گستره ایران، این تعداد از زلزله های بالای ۴ تمركز ندارد، این عدد، نشان دهنده نرخ بالای لرزه خیزی در این منطقه است.
دبیر كارگروه ملی مخاطرات با اشاره به اینكه در شعاع ۵۰ كیلومتری رومركز زلزله تنها مركز شهری، "بهاباد" است كه در فاصله ۴۸ كیلومتری جنوب رومركز واقع شده است، اضافه كرد: این شهر طبق آمار سال ۱۳۹۵، تعداد ۹۲۳۲ نفر جمعیت دارد كه در ۲۶۲۵ واحد مسكونی زندگی می كنند كه تعداد ۲۱۸۸ واحد مسكونی آن فاقد اسكلت هستند این كیفیت واحدهای مسكونی در چنین منطقه لرزه خیزی معرف ریسك بالای زلزله است كه باید اقدامات جدی در جهت مناسب تر شدن شاحض ساختمانی به عمل آید.



1398/05/05
14:26:18
5.0 / 5
4392
تگهای خبر: كیفیت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴