رئیس كارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو عنوان كرد

تدوین ششمین استاندارد بین المللی نانو در حوزه فیلترها، شروط تدوین استانداردهای ملی و بین المللی

تدوین ششمین استاندارد بین المللی نانو در حوزه فیلترها، شروط تدوین استانداردهای ملی و بین المللی

به گزارش لیمو بلاگ رئیس كارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو، با اشاره به اینكه برنامه داریم تا 6 سال آینده تعداد استانداردهای ملی به حدود 300 استاندارد و تعداد استانداردهای بین المللی را به 30 مورد برسانیم اظهار داشت: ایران در جایگاهی رسیده كه 160 كشور عضو ایزو، از استانداردهایی كه ما رهبری تدوین آنها را در اختیار داریم استقبال می كند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر علی بیت اللهی در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در جمع خبرنگاران، استانداردهای تدوین شده در ستاد نانو را در حوزه های مواد نانویی با كاربردهای مختلف است، اضافه كرد: با تدوین یكصد استاندارد نانو سعی كردیم تا محصولاتی كه در داخل كشور تولید می شود با پشتوانه استانداردهای لازم در بازار داخل و حتی در بازارهای بین المللی عرضه شوند.
وی افزود: علاوه بر ۱۰۰ استاندارد ملی تدوین شده در پشتیبانی از صادرات محصولات نانو به خارج ستاد نانو بسیار فعال بوده به شكلی كه تابحال ۵ استاندارد بین المللی را منتشر كردیم.
بیت اللهی، ۵ استاندارد بین المللی را در حوزه های نانو مواد، ایمنی محصولات، نانو فیلترها دانست و تصریح كرد: این استانداردها بر روی فناوری های نانویی تمركز دارد كه ماه در كشور توسعه داده ایم و برای بازاریابی بین المللی و پشتیبانی از این محصولات مبادرت به تدوین این استانداردها كردیم.
رئیس كارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو، افزود: بعنوان مثال، در حوزه نانو كلی (نانو ذرات رس) كه یك ماده پایه ای بسیار مهم نانویی است، فاكتورهای اصلی این ماده را تعیین می كند با یك ماركت چند صد میلیارد دلاری در دنیا كه ماحصل فعالیت ۴ ساله ایران بعنوان رئیس كمیته TC۲۲۹ موفق شدیم این استاندارد را تدوین نماییم.
بگفته وی دنیا برای فروش نانو كلی باید محصولات خودرا با خاصیت های مندرج در این استاندارد منطبق كنند.
بیت اللهی با اشاره به اینكه ۳ استاندارد بین المللی دیگر را در دستور كار داریم، در این زمینه توضیح داد: یكی از آنها در حوزه محصولات نساجی آنتی باكتریال حاوی نانو ذرات و نانو مواد است كه بازار بزرگی در دنیا دارد و خوشبختانه شركت های مختلفی در ایران این محصول را تولید می كنند.
وی دومین استاندارد را بسته بندی مورد نیاز در صنایع غذایی و سومین استاندارد را نیز در حوزه ارزیابی میان كنش نانو ذرات با پروتئین ها در حوزه ایمنی دانست و اظهار نمود: ما سعی كردیم با تدوین این استانداردهای بین المللی بازار را برای محصولاتی كه بر اساس فناوری های توسعه داده شده در كشور تولید كردیم را ایجاد نماییم ضمن آنكه ملاكی برای ارزیابی بین المللی محصولات در این عرصه عرضه كردیم.
رئیس كارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو، از تدوین ششمین استاندارد بین المللی این كارگروه در زمینه "فیلترها" آگاهی داد كه در حال انتشار می باشد و اشاره كرد: ایران در جایگاهی رسیده كه ۱۶۰ كشور عضو ایزو، از استانداردهایی كه ما رهبری تدوین آنها را در اختیار داریم استقبال می كند.
بیت اللهی با اشاره به برگزاری جشن تدوین یكصدمین استاندارد ملی با تاكید بر اینكه ایران رتبه سوم در دنیا به لحاظ تعداد استانداردهای ملی دارد، اشاره كرد: استاندارد سازی كلید توسعه فناوری نانو و توسعه بازار است و با توسعه تجاری سازی محصولات، توانستیم بموقع وارد تدوین استانداردها شدیم و امروز تعداد زیادی استاندارد را در اختیار داریم و برنامه داریم كه تا ۶ سال آینده تعداد استانداردهای ملی به حدود ۳۰۰ استاندارد و تعداد استانداردهای بین المللی را به ۳۰ مورد برسانیم.
رئیس كارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو، با اشاره به اینكه ۱۰۰ استاندارد ملی تدوین شده كل حوزه فعالیت های نانو فناوری كشور را پوشش نمی دهد اظهار نمود: با عنایت به گستردگی محصولات نانو، باید استانداردهای مرتبطی تدوین شود و ما در این زمینه شاخص هایی داریم. استاندارد برای محصولات تجاری سازی شده باشد بدین جهت ملاك ما برای تدوین استانداردها وجود بازار است ضمن آنكه به تولید انبوه برسد.



1398/07/19
23:14:23
5.0 / 5
4522
تگهای خبر: بین المللی , تولید , شركت , صادرات
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳