با همكاری دانشمند ایرانی صورت گرفت

بررسی عملكرد نانوذرات دارورسان با بهره گیری از گورخرماهی

بررسی عملكرد نانوذرات دارورسان با بهره گیری از گورخرماهی

لیمو بلاگ: پژوهشگران دانماركی با همكاری ˮحسین محمد بیگیˮ، دانشمند ایرانی این دانشگاه توانستند به بررسی عملكرد نانوذرات در بدن بپردازند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نانومگزین، خیلی از نانوذرات برای دارورسانی هدفمند طراحی می شوند، اما تنها بخش کوچکی از نانوذرات تزریق شده می توانند به محل مورد نظر برسند.
پژوهشگران "دانشگاه آرهوس" (Aarhus University) دانمارک با همکاری "حسین محمد بیگی" (Hossein Mohammad-Beigi)، دانشمند ایرانی، توانستند با بهره گیری از جنین "گورخرماهی" (zebrafish)، تعاملات پویای میان نانوذرات و سلول های یک ارگانیسم زنده را نشان دهند.
این بررسی برای اولین بار توضیح می دهد که سلول ها چگونه نانوذرات را بواسطه تاج پروتئینی که آنها را احاطه کرده است، تشخیص می دهند. پژوهشگران در این پروژه با کمک جنین گورخرماهی، برای اولین بار توانسته اند این مفهوم را در یک ارگانیسم زنده نشان دهند تا مشخص شود که بعد از تزریق نانوذرات به خون، چه اتفاقی برای آنها پیش می آید.

سیستم های بیولوژیکی چگونه نانوذرات را تشخیص می دهند؟
این گروه پژوهشی برای اولین بار توانسته اند شواهدی در مورد نقش تاج پروتئینی در پاکسازی نانوذرات از خون عرضه کنند. آنها از یک منبع پروتئین که تاج اطراف سلول را تشکیل می دهد، استفاده کردند تا نانوذراتی را که در خون به سمت مقصد نهایی خود در حال حرکت هستند، ردیابی کنند.
محمد بیگی اظهار داشت: آنچه این آزمایش را چالش برانگیز می کند، این است که تاج پروتئینی یک ارگانیسم زنده است که باید حفظ شود. اگر تاجی که از پیش شکل گرفته است، جای خودرا به سرعت به پروتئین های خون بدهد، فرضیه آزمایش شده، نامعتبر می شود. ما در این پژوهش تلاش نموده ایم تا با مشخص کردن تاج پروتئینی، حفظ هویت بیولوژیکی نانوذرات را تضمین نماییم.

مزایای بررسی گورخرماهی نسبت به جوندگان
بزرگترین مزیت استفاده از گورخرماهی بعنوان مدل، این است که امکان تصویربرداری با چند رنگ را در زمان واقعی فراهم می آورد.
"یویا هایاشی" (Yuya Hayashi)، سرپرست این پژوهش اظهار داشت: ما با بهره گیری از کشت سلولی، اطلاعات زیادی در مورد نحوه تشخیص نانوذرات توسط سلول ها به دست آورده ایم؛ اما این اطلاعات هیچ گاه در شرایط واقعی آزمایش نشده اند. ما با بهره گیری از گورخرماهی بعنوان مدل، سرانجام توانستیم اطلاعات خودرا در یک ارگانیسم زنده مورد بررسی قرار دهیم. من باور دارم که با این کار می توانیم گامی فراتر به سمت درک تعامل میان تاج پروتئینی و نانوذرات برداریم.




منبع:

1399/07/13
21:28:48
5.0 / 5
1763
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , سیستم
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲